غربالگری بینایی کودکان خراسان جنوبی تا پوشش کامل ادامه دارد

 همزمان با سراسر کشور برنامه غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در خراسان جنوبی آغاز شد و تا پایان امسال ادامه دارد.

با حضور مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی مراسم افتتاح نمادین برنامه غربالگری بینایی کودکان زیر ۶ سال، امروز سه شنبه ۱۸ آبان در یکی از مراکز مثبت زندگی مرکز استان برگزار شد.

علی عرب نژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: سهم تعیین شده از سوی بهزیستی کشور در پوشش کودکان زیر ۶ سال برای استان ۳۷ هزار نفر است که تاکنون فقط ۱۶ هزار نفر برای انجام تست مراجعه داشته اند.

وی تعداد مراکز دائمی غربالگری کودکان در استان را ۴۴ مرکز اعلام کرد و افزود: از ابتدای آبان‌ماه ۶۸۰ مرکز غیر دائمی هم برای ارائه خدمات به مراجعین کار غربال را انجام می‌دهند که امروز شاهد افتتاح نمادین اجرای برنامه در یکی از این مراکز هستیم.

عرب نژاد با بیان اینکه تمامی مراکز مثبت زندگی در سطح استان آماده انجام تست بینایی هستند، افزود: خانواده‌ها هیچ گونه نگرانی در بحث کرونا نداشته باشند چرا که علاوه بر رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی در هنگام انجام تست هیچ گونه تماس فیزیکی با کودک برقرار نمی‌شود و کار تست بادستگاه های پیشرفته و با فاصله انجام می‌پذیرد.

وی افزود: طرح‌های غربالگری پیشگیری از معلولیت‌ها با توجه به دستورالعمل‌های تدوین شده از سوی سازمان بهزیستی کشور اجرا می‌شود و خانواده‌ها با توجه به اهمیتی که اجرای این طرح در پیشگیری از نابینایی و کم‌بینایی در بزرگسالی دارد باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به پایگاه‌های تعیین شده در هر شهرستان مراجعه کنند تا از سلامت چشمان کودک خود مطمئن شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: سن تشخیص و درمان تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سالگی است و در صورت از دست دادن زمان طلایی تشخیص و درمان، صدمات جبران ناپذیری برای کودک و خانواده ایجاد خواهد شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

والدین نسبت به غربالگری بینایی فرزندان خود اقدام کنند