پارک هوشمند دوستدار کودک در شیراز اجرایی می‎شود

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز، از اجرای پارک هوشمند دوستدار کودک در مجموعه خلدبرین این کلانشهر برای نخستین بار و در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

لیلا دودمان با اشاره به تشکیل دومین جلسه شورای سیاستگذاری «شیراز، شهر دوستدار کودک» با محوریت زمان‌بندی و ارایه طرح‌ها و برنامه‌های ادارات و نهادهای مذکور در سال جاری با حضور مدیران شهری و استانی، بر اجرای برنامه‌های مرتبط با کودکان در حوزه شهرسازی و معماری و توجه به مولفه‌های شهر هوشمند دوستدار کودک از سوی مدیران شهری و متولیان امر تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شورای شیراز، دودمان با اشاره به شرایط پیش‌ آمده ناشی از بیماری کرونا، اضافه کرد: مهم‌ترین مزیت برنامه شهر دوستدار کودک در شیراز، وفاق و همدلی همه متولیان امر است.

دودمان با تاکید بر اینکه باید کلیه پروژه‌های امسال با همکاری نهادهای مسئول و با محوریت شهر هوشمند دوستدار کودک برنامه‌ریزی و زمان‌بندی شود، تصریح کرد: با عقد تفاهم‌نامه رسمی همکاری میان دستگاه‌های متولی کودک، این حرکت نوین در آینده‌ای نزدیک با ثبات‌تر و مستحکم‌تر پیش خواهد رفت.

متولی پروژه شهر دوستدار کودک، حرکت در جهت شهر هوشمند دوستدار کودک و افزایش تعامل میان دستگاه‌های متولی امر را از مهم ترین اهداف امسال برشمرد و درخواست کرد این اصل به عنوان یک پیش فرض جدی مدنظر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای شهر شیراز در ادامه با اشاره به اینکه برای نخستین بار شهرداری پارک هوشمند دوستدار کودک را در مجموعه خلدبرین اجرا خواهد کرد، افزود: جلب سرمایه‌گذاری احداث دهکده کودک در مجاور پارک بعثت نیز از دیگر موفقیت‌های شهرداری در حوزه کودک در سال جاری خواهد بود.

جانمایی و نصب اتاق‌های مادر و کودک در پایانه‌ها و فضاهای عمومی پرتردد شهری با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و کارگروه سلامت کودک، پیش‌بینی تمهیدات جهت نصب صندلی کودک در کلیه وسایل حمل‌ونقل عمومی، واگذاری پارک‌های ترافیک به بخش خصوصی و اعلام نتیجه به شورای سیاست‌گذاری از اهم مصوبات جلسه فوق بود که دودمان به آن اشاره داشت.

ناصر رضایی، مدیرکل امور شهرسازی شهرداری شیراز نیز در این جلسه توجه به مفاهیم شهر دوستدار کودک در همه ابعاد شهرسازی و معماری و تدوین ضوابط برای رفاه و آسایش کودکان به ویژه در فضاهای معماری منازل و مجتمع‌های مسکونی را یکی از ضرورت‌ها و اهداف حوزه شهرسازی شهرداری شیراز در سال جاری دانست.
وی ضابطه‌مند کردن مکان‌یابی فضاهای آموزشی برای کودکان را یکی از دستاوردهای این حوزه دانست که با بررسی نقاط قوت و ضعف آن در سال جاری نیز استمرار خواهد داشت.

اقداماتی از قبیل راه‌اندازی مرکز فرهنگی کودکان کار، انجام مشاوره تخصصی کودک، فعالیت کلینیک حقوق کودکان و مراکز استعدادیابی در فرهنگسراها به همراه تولید محصولات مجازی برای کودکان در کنار اپلیکیشن شیراز شهر دوستدار کودک از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بود که توسط مسئولان امر به آن اشاره شد و در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

ساماندهی و نظارت بر خانه‌های بازی و خلاقیت در شهر موضوع دیگری بود که در این جلسه مطرح و مقرر شد مکاتبه‌ای با اصناف در خصوص نحوه واگذاری مجوز خانه‌های بازی کودکان و واگذاری مسئولیت آن به سازمان بهزیستی انجام گیرد.

تشکیل کمیته تدوین محتوا با هماهنگی و محوریت اداره‌کل آموزش و پرورش فارس و سایر دستگاه‌های همکار حوزه کودک از دیگر موضوعات جلسه فوق بود که با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، ادارات کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار خواهد شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:بازی های تعادلی برای کودکان