مدرسه ایمن یعنی چه؟

مدرسه خانه دوم دانش آموزان است و آنها بیشترین ساعات روز را در محیط مدرسه سپری می کنند، البته در روزهای کرونایی در مدارس شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی آموزش حضوری تعطیل است، اما حالا قرار است طبق تصمیم ستادملی مقابله با کرونا، ۱۳۶ روز پس از آغاز سال تحصیلی و پس از هفته ها آموزش کاملا غیرحضوری به علت پیک سوم کرونا، مدارس برخی پایه ها و شاخه های تحصیلی در شهرهای آبی و زرد، پذیرای دانش آموزان باشند و آموزش حضوری را از سر بگیرند.

گرچه توجه به ایمنی مدارس از نظر مراقبت های کرونایی در حال حاضر مهمترین اولویت مسئولان و البته والدین است، اما موضوع ایمنی مدارس از نظر فیزیکی نیز مسئله ای است که چه در صورت حضور حداقلی و چه حداکثری دانش آموزان در مدرسه و چه در دوران کرونایی یا عادی حائز اهمیت بوده و اولویتی است که هیچگاه نمی توان از آن غافل شد.

در همین رابطه “زهرا تنها” مراقب سلامت مدارس و دانشجوی ایمنی و بهداشت که در قالب یک طرح تحقیقاتی به بررسی وضعیت ایمنی فضاهای مدارس ساوه و زرندیه اعم از شرایط کلاسی و ایمنی و بهداشت محیط و حیاط مدرسه پرداخته در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیشگیری و رعایت اصول ایمنی در مدارس می تواند در مواقع خطر احتمال جان باختگی و صدمات مالی و جانی را به کمترین حد ممکن برساند. با بررسی و بازدید مدارس بویژه مدارس روستاهای اطراف شهرستان‌های ساوه و زرندیه طی سنجش دانش آموزان بدو ورود به دبستان‌ها طی سال های تحصیلی متوالی شاهد بازسازی و نوسازی مدارس توسط بخش دولتی و با مشارکت خیرین بودیم.

وی با بیان اینکه اصول رعایت ایمنی و مدیریت ریسک ضد زلزله بودن بنا در نوسازی مدارس از اهمیت بسزایی برخوردار است، اظهار کرد: رعایت مبانی ایمنی و بهداشت از مسائل حائز اهمیت است و انتظار می‌رود با رعایت این قوانین همه مبانی ایمنی در مدرسه رعایت شود. در این میان مدارسی هستند که بازسازی نشده‌اند و با مشارکت دولت و خیرین به مرحله بازسازی می‌رسند.

تنها در خصوص ایمنی مدارس گفت: ایمنی مدارس در وهله اول به مکان مدرسه و ایمنی محیط اطراف مدرسه بازمی‌گردد. مکان مدرسه باید در محلی ایمن و عاری از هرگونه احساس خطر یا تهدید به خطر باشد. در محیط داخلی مدرسه تمرکز ایمنی ابتدا از حیاط مدرسه آغاز می‌شود. سیستم ایمنی در حیاط مدرسه شامل بهداشت محیط و ایمنی است که در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد. کف حیاط مدرسه و کفپوش حیاط مدرسه از موارد کلیدی در عرصه فضاهای آموزشی است و برای برخورداری از محیطی امن و ایمن حائز اهمیت است و تأثیر بسزایی در کاهش خطرات و کمتر اتفاق افتادن وقایع احتمالی دارد.

تنها گفت: مرحله بعدی، ایمنی و بهداشت سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌هاست. برای کف سرویس‌های بهداشتی مدارس بهتر است به جای سرامیک از کاشی استفاده شود تا خطر زمین خوردن به کمترین حد ممکن برسد، حد فاصل بین سرویس‌های بهداشتی و آبخوری در مدارس باید ۱۵ متر باشد.

وی در خصوص سیستم گرمایش مدارس نیز گفت: استفاده از وسایل غیراستاندارد گرمایشی در مدارس علاوه بر ایجاد خسارت‌های اقتصادی می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری برای دانش آموزان و جامعه به همراه داشته باشد و سالیان سال جامعه و خانواده‌ها را درگیر خود کند، از این رو امن‌ترین سیستم گرمایشی برای مدارس سیستم پکیج و شوفاژ است و در صورت استفاده از بخاری، حفاظ، تهویه مناسب و حتی‌الامکان فاصله با نیمکت‌ها حائز اهمیت است تا هرگونه احتمال خطر به کمترین مقدار ممکن برسد.

او گفت: برای جلوگیری از هرگونه آتش‌سوزی توسط اتصالات یا هرگونه حادثه در مدارس، سیستم اطفاء حریق یکی از مهمترین امکانات در مراکز آموزشی است. مدرسه مانند تمام مکان‌های دیگر دارای ریسک حریق بالقوه است و از آنجاکه در مدارس با کودکان و نوجوانان سروکار داریم رعایت اصول ایمنی حریق نسبت به سایر مکان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. اقدام مهم در حوزه ایمنی در مقابل بلایای ناگوار، مدیریت ایمنی حریق است که شامل استفاده از تجهیزات اطفاء حریق مانند کپسول آتش نشانی و تجهیزات مقابله با آتش سوزی است.

وی در خصوص سیم برق و ایمنی مدیریت در مدارس نیز گفت: یکی از مهمترین عوامل ایجاد حادثه در مدارس بخصوص هنرستان‌های دارای رشته الکترونیک، برق گرفتگی است. مدارس باید با توجه به استانداردهای ایمنی و سیم کشی برق که در ساختمان مدرسه استفاده می‌کنند نکات بنیادی در ساختمان مدرسه از نظر برق را رعایت کنند به گونه ای که کوچکترین نقطه ضعفی برای ایجاد خطر باقی نماند. مشکل اصلی ما ساختمان‌های قدیمی است که با کوچکترین لرزش یک زلزله از هم می‌پاشند، بر این اساس شبکه برق‌رسانی مدرسه می‌باید به سیستم اتصال زمین مجهز باشد با این کار خطر احتمالی به طور قابل ملاحظه‌ای تقلیل می‌یابد و کلید و پریزهای کلاس‌ها باید طی سال تحصیلی توسط کادر مدرسه چک شود و برق مدرسه در دوران تعطیلی به طور کامل قطع شود.

تنها در ادامه به حفاظ پنجره‌ها و پله برای مدارس نیز اشاره کرد و گفت: حفاظ پنجره‌ها و پله برای مدارسی که پله و چندین طبقه دارند بسیار مهم است چراکه پلکان‌های مدرسه یکی از کانون‌های پر خطر و حادثه خیز برای دانش آموزان هستند و دویدن و ازدحام دانش آموزان در این مسیرها می‌تواند حادثه‌ساز باشد، لذا وجود پلکان‌های عریض با فاصله کوتاه و وجود نرده در اطراف پلکان‌ها ضروری است و تامین نور کافی برای کلاس‌ها، راه‌روها و پله از آسیب‌های جدی پیشگیری می کند.

وی گفت: همه کلاس‌ها و پنجره‌ها باید دارای حفاظ و توری برای جلوگیری از ورود حشرات موذی به داخل کلاس باشند. همان طور که گفته شد، حدود ۶۰ درصد مدارس شهرستان‌های ساوه و زرندیه دارای سیستم‌های ایمنی هستند و اصول ایمنی در آنها رعایت شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

نظارت بر بازگشایی مدرسه ها

ابداع مدرسه مجازی ۳بعدی با امکان تعامل دانش آموز و معلم از طریق آواتار