مصرف مازوت به کاری که با سلامت مردم می‌کند، نمی‌ارزد

یک فعال محیط‌زیست گفت: بر اساس اتفاق نظری که متخصصان محیط زیست دارند، مصرف مازوت به هزینه‌ای که تولید و کاری که با سلامت جامعه می‌کند، نمی‌ارزد.

امیرعلی برومند  در خصوص راهکار موثر برای رفع آلودگی هوا اظهار کرد: اگر ما به وضعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ همگی مجبور شده‌ایم به یک سری از فاصله‌گذاری‌های اجتماعی تن دهیم. البته در همین راستا دنیا از این فرصت برای ترویج مدل‌های حمل‌ونقل پایدار مانند دوچرخه‌سواری استفاده کرد که ما متاسفانه در کشور نتوانستیم از آن استفاده لازم و حداکثری را ببریم.

عضو کمیته آموزشی، پژوهشی مدیریت سبز دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: نتوانستیم به سرعت با شروع این بیماری دوچرخه‌سواری را به عنوان یک مدل حمل‌ونقل برای مردم که به صورت خودکار فاصله‌گذاری اجتماعی را محقق می‌کند، تثبیت کنیم.  باید امروز در شرایط همه‌گیری کرونا خیابان‌هایمان را مملو از دوچرخه می‌دیدم، چرا که در بحث حمل‌ونقل درون شهری، دوچرخه‌سواری به صرفه‌تر است، سلامت شهر را تامین می‌کند، پیوند بین مردم و محیط طبیعی را بالا می برد و حتی می‌تواند با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، روابط اجتماعی را نیز حفظ کند.

آموزش به کودکان یکی از راه‌های ایجاد تحول در جامعه است

برومند ادامه داد: اگر می‌خواهیم تحولی را در جامعه رقم بزنیم راه حل اصلی آن آموزش به کودکان و آینده‌سازان کشور است.علی‌رغم فعالیت‌های خوبی که آموزش و پرورش در این حوزه شروع کرده است، اما این فعالیت‌ها کافی نیست. اگر در مدارس درس‌هایی مانند انسان و محیط زیست به جای پایه یازدهم در مقاطع پایین‌تر و مقطع ابتدایی ارائه شود، نتیجه بهتری را شاهد خواهیم بود. باید به این مباحث جدی‌تر در آموزش پرداخته شود تا فرزندان این مرزوبوم از سنین کم، سبک زندگی پایدار و دوست‌دار محیط زیست را آموزش ببینند.

وی تشریح کرد: در بحث راهکارها باید بر روی نقش ویژه معلم‌ها که الگوهای دانش‌آموزان هستند، موجی را به وجود آورد تا آن‌ها از حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه برای تردد استفاده کنند، دانش‌آموزان باید به طور غیرمستقیم آموزش ببینند و الگو بگیرند.

این فعال محیط‌زیست ادامه داد: در آموزش عالی نیز باید برای آموزش محیط‌زیست و ترویج سبک زندگی دوستدار محیط‌زیست، برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد؛ برای مثال دانشگاه فردوسی در بحث دانشگاه سبز پیشتاز بوده و در همین راستا می‌توان به  مدارس سبز تاکید کرد و مولفه‌های مدیریت انرژی، مدیریت آب، مدیریت پسماند و … در مدارس اجرا شود، همچنین می‌توان بخشی از آموزش و تفریح را باهم ترکیب کرده و دانش‌آموزان را برای استفاده از دوچرخه و حمل‌ونقل عمومی تشویق کرد.

برومند بیان کرد: مردم اگر بخواهند تحولی در جامعه رخ دهد باید کنشگر باشند. در حال حاضر رسانه‌ها و مردم دارای چنان قدرتی هستند که می‌توانند با یک کنش و جریان اجتماعی مسئولین را به تغییر رویه وادار کنند، کما اینکه در دنیا نیز چنین اتفاقی رخ داده است. پس باید گفت که برنامه‌های ترویجی بسیار مهم هستند.

وی تصریح کرد: البته نباید در بعد ترویجی دچار نوعی هیجان‌زدگی و نمایش شویم؛ زیرا در این ‌صورت، همه چیز با نمایش و برنامه‌های تبلیغی تمام می‌شود. باید برنامه‌های ترویجی آغازگر مسیر تحول باشند نه پایان آن، زیرا طی این مسیر مسئله بسیار مهمی است.

انرژی‌های پاک هنوز در قالب یک گفتمان نخبگانی و فاز پژوهشی قرار دارند

عضو کمیته آموزشی، پژوهشی مدیریت سبز دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: اگر بخواهیم در بعد انرژی و بهره‌وری از آن، مسئله‌ای را مطرح کنیم باید به ظرفیت کشور برای بهره‌برداری از انرژی‌های پاک اشاره کرد. با وجود ظرفیت‌های زیاد کشور، همچنان این مسئله در کشور ما در حد یک گفتمان نخبگانی باقی مانده و در فاز پژوهشی قرار دارد و هنوز نتوانسته به عرصه میدانی و عملیاتی تامین انرژی کشور راه یابد و سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.

برومند اضافه کرد: ما باید به این مسئله ایمان بیاوریم که دنیا در دوره انقلاب صنعتی چهارم به سمت بهره‌گیری حداکثری از انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی، بادی و … رفته است. از آنجایی که بسیاری از مناطق مرکزی ایران دارای پتانسیل ویژه‌ای برای مزارع خورشیدی هستند، می‌توان از این ظرفیت نیز به وفور استفاده کرد و به وسیله آن انرژی بخش زیادی از مناطق کشور را تامین کرد.

استفاده از انرژی‌های پاک هنوز بین مسئولین کشوری مورد توجه قرار نگرفته است

وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که استفاده از انرژی‌های پاک هنوز بین مسئولین جدی نیست و در حوزه انرژی، هنوز به نفت اتکاء زیادی وجود دارد، تا زمانی که صنعت، بودجه و تمام ابعاد توسعه معطوف به نفت باشد به انرژی‌های پاک کمتر توجه خواهد شد، اما اگر به این مسئله ایمان بیاوریم که نفت و انرژی‌های فسیلی در کنار آلاینده بودن، تمام شدنی نیز هستند و ما ناگزیر هستیم که به سمت انرژی‌های پاک سوق پیدا کنیم، حتما نحوه تصمیم‌گیری‌ها تغییر خواهد کرد.

عضو کمیته آموزشی، پژوهشی مدیریت سبز دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: تصحیح یارانه‌های نقدی که بر روی حامل‌های انرژی به مردم داده می‌شود، از دیگر راهکارهایی است که در این حوزه می‌توان به آن اشاره کرد؛ چرا که ارائه یارانه‌ها بر روی حامل‌های انرژی به ضرر کشور تمام می‌شود و عدالت اجتماعی را نیز به دنبال ندارد.  باید اقداماتی صورت گیرد تا افرادی که بیشتر انرژی مصرف می‌کند هزینه آن را پرداخت کنند و یارانه‌ها مورد سوءاستفاده قرار نگیرند تا  توزیع عادلانه اتفاق بیفتد.

برومند گفت: رفتار مردم در حوزه انرژی بسیار مهم است. تشویق مصرف‌کنندگانی که از انرژی درست و به صورت عادلانه استفاده می‌کنند، می‌تواند در کاهش بسیاری از موارد از جمله آلودگی هوا تاثیر گذار باشد. به تجربه ثابت شده است که در بیشتر موارد تشویق  بیشتر از تنبیه و جریمه، پاسخ‌گو بوده و با تشویق مصرف کننده خوب و ترویج الگوی او می‌توان شاهد تغییرات مثبت زیادی در این حوزه بود.

خاموشی‌ها را باید در کشور مدیریت کرد

وی در خصوص استفاده از مازوت و عوارض آن هشدار داد، و از قول کنش‌گران محیط زیست، متخصصان انرژی و مسئولین سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: برخی از سوخت‌ها مانند سوخت مازوت بسیار آلاینده هستند، انتخاب بین استفاده از مازوت و یا تحمل خاموشی، دوگانه دو سر باخت است؛ به عبارتی لزومی ندارد به این مرحله برسیم، ما باید خصیصه مصرف انرژی مردم در این نقطه را پیش‌بینی و از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری می‌کردیم و قبل از آن که به نقطه اوج مصرف و خاموشی‌های گسترده برسیم باید اقدامی انجام می‌دادیم که برخی از صنایع و مصرف کنندگان در تمام بخش‌ها با مصرف بیش از حد انرژی ساکنین شهرها را با خاموشی روبه‌رو نمی‌کردند.

عضو کمیته آموزشی، پژوهشی مدیریت سبز دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: بر اساس اتفاق نظری که متخصصان محیط زیست دارند، مصرف مازوت به هزینه‌ای که تولید و کاری که با سلامت جامعه می‌کند، نمی‌ارزد.

برومند تاکید کرد: از آن جا که بازیافت با ممانعت از تولید دوباره محصولات و به کمک باز مصرف مواد ضمن صرفه‌جویی در منابع طبیعی و اقتصادی موجب کاهش انتشار آلاینده‌ها در مبدا (در کارخانه‌جات و صنایع) می‌شود و به طور غیرمستقیم بر کیفیت هوای شهرها تاثیر می‌گذارد، به مردم توصیه می‌شود، به بازیافت پسماند اهتمام ویژه داشته باشند، با دوچرخه و حمل و نقل عمومی در سطح شهر تردد کنند، از کسب و کارهای دوستدار محیط ‌زیست حمایت و در حد توان خود درخت‌کاری کنند.

وی ادامه داد: قطعا نظارت عمومی برای حفظ و نگهداری از ریه‌های شهری مانند باغ‌های باقی‌مانده از قدیم مانند باغ ملک‌آباد، باغ گیلاس در اطراف میدان جانباز و … ، پیشگیری از قطع درختان و باغ‌زدایی مانند اتفاقی که برای باغ آستان‌قدس در کنار هتل هما ۲ و … افتاد و مراقبت از فضای سبز موجود و درخت‌های بزرگ و گسترش بام‌های سبز، فضاهای سبز و فرهنگ درخت‌کاری در میان مردم و تشدید نظارت‌ها بر پایش سلامت رستنی‌های محیط‌ زیست شهری مشهد خصوصا درختان کهن‌ سال و میان ‌سال که نقش مهمی در به دام انداختن بسیاری از آلاینده‌ها، ذرات معلق، گردوغبار و فلزات سنگین دارند، در کاهش آلودگی هوا موثر است و به داشتن آسمانی آبی‌تر بر فراز شهرمان کمک شایانی می‌کند.

منبع:ایسنا