کتاب ‌ها را باید از حصار خارج کنیم

کتاب همان یار مهربانی است که اسرار و اطلاعات زیادی در آن‌ نهفته ‌است، این ‌اسرار و اطلاعات می‌تواند تاثیر زیادی در روند و نحوه زندگی انسان داشته ‌باشد.

کتاب‌ها با مهربانی، دانایی را به ما هدیه می‌کنند تا از دنیای تاریک جهالت رها شده و به سمت دنیای روشن دانایی حرکت کنیم؛ ولی گاهی این داناهای مهربان در گوشه‌ای از خانه‌های‌مان بعد از خوانده شدن بدون استفاده باقی می‌مانند و لایه‌ای از ذرات خاک روی آن‌ها را می‌پوشاند.

چرا کتاب‌ها را زندانی می‌کنیم؟ مگر زندانی کردن آن چه سودی می‌تواند داشته ‌باشد؟ همین کتاب‌های زندانی شده ما چه سودی می‌تواند برای افراد دیگر داشته ‌باشد؟ زندانی کردن کتابی که بارها خوانده‌ایم در خانه برای ما سودی ندارد، ولی به راحتی با انتقال و اهدای این کتاب می‌توانیم فرهنگ، آگاهی و دانایی را از فردی به فرد دیگر منتقل کنیم. کتاب‌ها مسیرهای زیادی را در زندگی ‌ما تغییر داده‌اند و دوستی با آن‌ها هیچ‌وقت برای یک فرد ضرر نداشته ‌است، ولی فراموش نکنیم افراد زیادی هستند که به راحتی دسترسی به این داناهای مهربان را ندارند.

کتابخانه‌هایی که قفسه‌های آن‌ها پر شده از کتاب‌های رنگی و جذاب برای افراد زیادی دور از دسترس بوده و به راحتی نمی‌توانند کتابی را که دوست دارند تهیه کنند، البته کتابخانه‌های سیار تا حدی این خلاء را برای دوستداران کتاب در مناطق محروم پر کرده‌اند. اهدای کتاب، اهدای دانایی است و همه ما می‌توانیم به راحتی با اهدای کتاب‌های خود نقشی در افزایش آگاهی و فرهنگ جامعه و رنگین‌تر کردن کتابخانه‌ها داشته ‌باشیم.

مدیرکل امور کتاب‌خانه‌های عمومی استان زنجان در رابطه با اهدای کتاب، اظهار می‌کند: بحث اهدای کتاب یک سنت دیرینه است و این فرهنگ از سالیان گذشته در استان زنجان نیز نهادینه شده و افراد کتاب‌های مازاد خود را به کتابخانه‌ها اهدا می‌کنند.

امیرعلی نیک‌بخش می‌افزاید: زندانی کردن کتاب‌ها مسئله خوبی نیست و بهتر است به جای آن، کتاب‌ها را اهدا کنیم تا همه بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و همه مردم در هر جایی که احساس کردند کتاب اضافی دارند، می‌توانند آن‌ را به کتابخانه‌های عمومی تحویل دهند.

این مسئول در رابطه با اهدای کتاب به کتابخانه‌ها، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه همه مردم بدون محدودیتی می‌توانند از کتابخانه‌های عمومی استفاده کنند، کتابخانه‌های عمومی بهترین مکان برای اهدای کتاب است.

نیک‌بخش با بیان اینکه در دریافت کتاب‌ها هیچ محدودیتی وجود نداشته و کتاب‌های غیرقابل استفاده نیز خمیر شده و کتاب جدید تهیه می‌شود، ادامه می‌دهد: بخشی از این کتاب‌ها به مناطق محروم و مناطقی که از لحاظ کتاب محدودیت دارند، ارسال می‌شود تا مورد استفاده قرار گیرد که سال گذشته حدود ۱۴۰ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های استان اهدا شدند.

کتابخانه‌ای برای همه

کتابخانه‌های سیار، پیک‌های دانایی هستند که در روزهای سرد و گرم به سمت مناطق فاقد کتابخانه حرکت می‌کنند تا کسی از دوستی با داناهای مهربان بی‌نصیب نماند.

 

مسئول کتابخانه سیار پیک دانایی شهر زنجان در رابطه با اهدای کتاب و کتابخانه‌های سیار، اظهار می‌کند: قبل از شیوع ویروس کرونا هر روزی از هفته کتابخانه‌های سیار به سمت یکی ‌از روستاهای فاقد کتابخانه حرکت کرده و در محلی در آن روستا مستقر می‌شدند که در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، این روند از بین رفته ‌است.

حسین احمدی با بیان اینکه ۷۵۰ نفر عضو این کتابخانه بودند که به دلیل شیوع ویروس کرونا تغییر کمی در این تعداد رخ داده ‌است، می‌افزاید: گروه سنی کودکان استقبال زیادی از کتابخانه‌های سیار داشتند و با ذوق و شوق به سمت ‌کتابخانه‌ها حرکت می‌کردند و با تشکیل صف، کتاب‌هایی را که دوست داشتند، انتخاب می‌کردند تا بخوانند.

وی تصریح می‌کند: در این روزها نیز کودکان با ما تماس گرفته و تقاضای کتاب‌های جدید را دارند ولی به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌توانیم به این مناطق‌ برویم و فایل PDF کتاب‌ها در اختیار مشتاقان کتاب قرار می‌گیرد.

احمدی با اشاره به اینکه کودکان با دیدن کتاب‌های جدید ذوق می‌کردند، ادامه می‌دهد: گاهی وجود یک جلد از یک کتاب باعث می‌شود بخشی از اعضای عضو کتابخانه‌های سیار نتوانند به آن دسترسی داشته ‌باشند. علاوه بر این، برخی از کتاب‌ها نیز گران هستند و خیلی‌ از افراد به دلیل گرانی یا دسترسی نداشتن به منابع، نمی‌توانند کتاب تهیه کنند.

مسئول کتابخانه سیار پیک دانایی شهر زنجان، با بیان اینکه بسیاری از عضوهای کتابخانه‌های سیار بعد از ورود به دانشگاه نیز ارتباط خود را با کتابخانه حفظ می‌کنند، عنوان می‌کند: کتاب‌خوانی می‌تواند سواد و فرهنگ یک روستا را افزایش داده و به پیشرفت آن کمک کند و افرادی که کتاب‌های بدون استفاده دارند نیز با اهدای کتاب‌های خود می‌توانند سهمی در این پیشرفت ایفا کنند.

وی در رابطه با کتابخانه‌های سیار خاطرنشان می‌کند: یک کتابخانه سیار می‌تواند ۱۲ تا ۱۴ روستا را تحت پوشش قرار دهد که این کار سختی‌هایی را نیز برای یک کتابدار می‌تواند داشته ‌باشد ولی لبخند و ذوق کودکان که در انتظار این کتابخانه‌ها هستند، باعث فراموشی سختی‌ها و مشکلات آن می‌شود.

مطالعه و کتاب‌ خواندن یک فعالیت مفید برای جامعه است که می‌تواند جامعه را به سمت پویایی هدایت کند و این روزها که محدودیت‌های کرونایی بخش زیادی از فعالیت‌های‌مان را تحت تاثیر قرار داده‌، فرصت خوبی است تا به سمت کتاب و کتاب‌خوانی حرکت‌کرده و کتاب‌ها را از حصار کتابخانه‌های‌مان خارج کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

معرفی کتاب چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی

معرفی کتاب انجمن شاعران مرده

کتابخانه اسرار آمیز بابل