نقاشی‌ از نگاه کودکان اوتیسم

نقاشی‌ از نگاه کودکان اوتیسم

 

نقاشی از نگاه کودکان

نقاشی‌ از نگاه کودکان اشیای موزه هنرهای تزئینی از پس بسته شدن درهای موزه‌ها بر بستر کاغذهای سفید نقش بستند و موزه جانی دوباره گرفت.

نمایشگاه “موزه‌ها را از نگاه من ببینید” که با تاکید بر توانایی کودکان اوتیسم و سندرمدان و با این هدف که این کودکان مانند دیگران می‌توانند در جامعه فعالیت کنند در موزه هنرهای تزئینی برپا شده بود؛ هم اکنون در نگارخانه صفوی نیز برپا شده و قابل بازدید است.

یاسمن دادخواه، مدیر اجرایی این نمایشگاه اظهار کرد: در ایام قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا و با نزدیک شدن به روز جهانی اوتیسم، پیرو دغدغه مهم ارتباط بیشتر کودکان و نوجوانان به ویژه کودکان و نوجوانان خاص با موزه‌ها و شعار ایکوم با عنوان “موزه‌ها زنده‌اند” فراخوانی با عنوان «موزه را در خانه ببینیم» منتشر شد. در این راستا تعدادی از اشیای موزه هنرهای تزئینی ایران با هماهنگی این مجموعه جهت نقاشی انتخاب شدند.

وی افزود: در پی استقبال گسترده علاقه‌مندان از این جشنواره، فراخوان یک بار تمدید و آثار بیشتری از سراسر کشور به دبیرخانه این رویداد هنری ارسال شد. گفتنی است که در این فراخوان، کودکان و نوجوانان طیف اوتیسم استان اصفهان نیز هم راستا با سایر همسالان خود به فعالیت پرداختند و آثار هنری خود را به دبیرخانه ارسال کردند.

مدیر اجرایی این نمایشگاه تصریح کرد: ۱۴۵ اثر از ۱۰۵ هنرمند کودک و نوجوان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در نهایت در زمان برگزاری نمایشگاه ۱۲۰ اثر ارائه شد. این نمایشگاه از تاریخ ۱۸ تیرماه لغایت چهارم مرداد ماه در محل موزه هنرهای تزئینی ایران برگزار شد.

دادخواه ادامه داد: آئین داوری این رویداد هنری در مکان موزه هنرهای تزئینی با حضور داوران دکتر پژمان دادخواه (هنرمند، پژوهشگر، منتقد و مدرس دانشگاه)، استاد هادی جمشیدی (مدیر هنری، نقاش، استاد دانشگاه) و خانم نسترن سیستانی به عنوان راهنما در بخش داوری آثار هنرمندان اوتیسم و سندرم دان، با تاکید بر رعایت معیارهای هنری، ایده‌مندی و نگاه خلاقانه هنرمندان برگزار شد. همچنین در بخش حجم نیز تاکید بر شیوه‌های معاصر و جدید هنری و هنر بازیافت بود که در این بخش یک اثر انتخاب شد. فرایند داوری بخش نقاشی در دو گروه سنی ۳ تا ۱۱ و ۱۱ تا ۱۸ سال و بخش ویژه هنرمندان اوتیسم و سندرم دان صورت گرفت که هر بخش سه منتخب داشت.

وی با اشاره به نفرات اول تا سوم هر بخش گفت: در بخش حجم و در ۳ تا ۱۱ سال، پویا خرمندی، معصومه ایروانی، یسنا یوسفی و آیه امامی‌کیا به عنوان نفرات برتر برگزیده شدند. همچنین در ۱۱ تا ۱۸ سال محمد دانشور نفر اول، فائزه زین‌الدین نفر دوم، آلما صادقی نفر سوم معرفی شدند و در بخش هنرمندان اوتیسم و سندرم دان حسام مصلحیان نفر اول، فردین سلطانی نفر دوم و امیر احسان زوره نفر سوم برگزیده این نمایشگاه هستند.

دبیر اجرایی این نمایشگاه خاطرنشان کرد: همچنین در بخش نگاه ویژه داوران پویا خردمندی را به عنوان هنرمند منتخب ویژه نمایشگاه به خاطر خلاقیت در ارائه اثر برگزیدند. این رویداد با همراهی انجمن اوتیسم استان اصفهان، موزه هنرهای تزئینی ایران، آموزشگاه چرخ ریسک، گروه اصفهان گردی کودکانه و مدرسه پرسش برگزار گردید.

نمایشگاه موزه را «از نگاه من ببین» از ۹ مرداد ماه تا ۱۵ مرداد ماه در نگارخانه صفوی به نمایش گذاشته شده است. این نگار خانه در خیابان خاقانی حدفاصل خواجه پطروس و وحید جنب کوچه ۳۱ واقع شده است.

 

منبع: https://www.ghatreh.com

مرتبط:

کارگاه‌های مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون

برگزاری کارگاه‌های مجازی کانون در رشته‌های مختلف

نخستین مسابقه برنامه نویسی کودکان و نوجوانان کشور