دانستنی هایی که شاید درباره پاندا نمی دانستید

چرخه زندگی یک پاندا در طبیعت حدود ۲۰ سال می‌باشد

همانطور که می‌دانید، در جهانی در آن زندگی می‌کنیم، حیوانات زیادی نیز وجود دارند که هریک به نوعی برایمان شگفت انگیز هستند.

یکی از این دسته حیوانات جذاب، پانداها هستند که متاسفانه به دلایل زیادی درحال انقراض هستند.

 

به ۱۲ موردی که شاید درباره پانداها نمی‌دانستید اشاره داشته میکنیم:

 درحال حاضر، تنها حدود ۲۰۰۰ پاندا در طبیعت پیدا می شوند.

 حدود ۹۹ درصد از وعده غذایی پاندا‌ها از گیاه بامبو تامین می شود.

 محققان چینی برای نزدیک شدن به توله‌های پاندا از لباس‌های مبدلی که به شکل پاندا است استفاده می‌کنند!

 چرخه زندگی یک پاندا در طبیعت حدود ۲۰ سال می‌باشد.

پاندا های مونث در طول سال تنها سه روز باردار می‌شوند.

 یکی از دلایلی که شرکت WWF لوگوی خود را به شکل یک پاندا برگزیده است، کاهش هزینه‌های چاپ کردن آن بوده است!

پاندا ها از حدود ۲ تا ۳ میلیون سال قبل بر روی کره زمین زندگی می کردند.

 هنگامی که یک نوزاد پاندا متولد می‌شود، آن نوزاد برای گسترش ژن های این گونه حیوانات توسط FeedEx به کشور چین منتقل می شود.

 در بازار تجارت غیر قانونی، پوست پاندا قیمتی معادل ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار دارد.

 یک پاندای غول پیکر برای زنده ماندن نیازمند فضایی معادل ۲٫۵ تا ۴ مایل مربع است.

 در دوران باستان، مردم چین از پانداها ترس داشتند و آن ها را خوک های آهن خوار سیاه و سفید می نامیدند!

 براساس تحقیقات، پاندا‌های رشد کرده برای تامین منابع لازم شان باید روزانه حدود ۸۰ پوند بامبو مصرف کنند.

 یک چیز دیگر … نوزاد پاندا به اندازه‌ای کوچک است که به راحتی در دهان مادر قرار می‌گیرند! مادر پاندا این کار را برای محافظت از آن‌ها انجام می‌دهد.

چرا پاندا ها سیاه و سفید هستند؟

پاندا های غول پیکر به عنوان یکی از متمایزترین حیواناتی که هنوز در این سیاره پرسه می زنند یک ویژگی خاص دارند: رنگشان. الگوی سیاه و سفیدِ جالب در این موجودات بامبو خور جلب توجه می کند و به خودی خود این پرسش را مطرح می کند که چرا این جانور گیاهخوار این شکلی است.

الگوی سیاه و سفید بدنشان نوعی سازش با محیط است تا بتوانند در هر دو محیط خود را استتار کنند

یک مطالعه ی جدید که در «بوم شناسی رفتاری» منتشر شده با تجزیه و تحلیل رنگ بندیِ گوشتخوارانِ دیگر و چگونگی ارتباط آنها با محیط طبیعی شان یک نظریه را مطرح کرده است. این تیم کشف کرد که با توجه به اینکه این خرس ها گاهی در برف و گاهی در جنگل های انبوه وقت می گذرانند، الگوی سیاه و سفید بدنشان نوعی سازش با محیط پیرامون است تا بتوانند در هر دو محیط خود را استتار کنند. هرچند، لکه های رنگیِ متمایز در قسمت گوش و چشم ها با ارتباط بین پاندا ها سازگار هستند.

پیشنهادات مختلفی وجود داشته مبنی بر اینکه چرا پاندا های غول پیکر به رنگ سیاه و سفید هستند. این الگو به نظر چیزی نیست که بخواهید برای استتار با محیط پیرامون از آن استفاده کنید، به ویژه برای حیوانی که تا ۱۶۰ کیلوگرم وزن دارد. یک ایده این است که این تنوع رنگ به تنظیم دما کمک می کند، به ویژه در حیوانی که وقت خود را بین برف شدید و جنگل معتدل صرف می کند. هرچند، گونه های دیگری نیز وجود دارند که با باغ وحش تک رنگ انطباق دارند. آیا این مسئله می تواند الگوی پانداها را توضیح دهد؟

لکه های رنگیِ متمایز در قسمت گوش و چشم ها با ارتباط بین پانداها سازگار هستند

خط های روی بدن زرافه مورد بحث و بررسیِ زیست شناسان قرار گرفته، از حفاظت در برابر مگس تسه تسه ناقل تریپانوزوم گرفته تا گیج شدنِ شکارچیان، در حالی که به نظر می رسد پنگوئن منطق بهتری داشته باشد زیرا به طور عمودی راه می رود و خود را استتار می کند. هر چند، هیچ کدام از این موارد به نظر با پاندای غول پیکر انطباق ندارد. بنابراین، محققان رویه ی متفاوتی را پیش گرفتند. آنها از یک رویکردِ فیلوژنتیکی مقایسه ای استفاده کردند و رنگ بدن و الگوهای ۱۹۵ گونه ی گوشتخوار دیگر و ۳۹ گونه ی فرعی خرس را در ارتباط با محیط زیست و رفتار اجتماعی شان بررسی کردند.

محققان یک رابطه بین رنگ های روشن تر و پوشش برف و رنگدانه های تیره تر و جنگل ها پیدا کردند که نشان می داد پانداهای رنگارنگ با این دو رنگ سازش پیدا کرده اند. اما رنگ های متمایز صورت آنها با این الگو انطباق ندارد. در عوض، به نظر می رسد لکه های متضاد در قسمت گوش و چشم این گونه ها نوعی درندگی را نشان می دهد و نویسندگان استدلال می کنند که این خرس ها از گوش هایشان به عنوان یک هشدار به شکارچیان و همچنین برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند.

منبع: bigbangpage.com – iflscience.com

 

مرتبط:

طبیعت منبع الهام و اکتشاف کودک