ضرورت برنامه ریزی و هدفمندی اوقات فراغت کودکان در شرایط کرونا

ضرورت برنامه ریزی و هدفمندی اوقات فراغت کودکان در شرایط کرونا

 

ضرورت برنامه ریزی

 

ضرورت برنامه ریزی  روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: برنامه ریزی و هدفمندی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹ ضروری است.

گلناز وحیدی گفت : برنامه ریزی خانواده‌ها برای فرزندان در شرایط کنونی که مدارس تعطیل است بسیار حایز اهمیت بوده، به گونه‌ای که این برنامه ریزی به طور حتم باید روی کاغذ و با نظم خاصی باشد.

وحیدی افزود: والدین باید با راهنمایی‌های خود ساعت درس خواندن، تفریح، میزان انگیزه و پاداش‌ها را مشخص کنند و نظارت غیر مستقیم بر آن‌ها داشته باشند.

او توضیح داد: با توجه به آن که کودکان و نوجوانان با رفتن به مدرسه و داشتن تکالیف روزانه و امتحانات، نمره، تشویق و پاداش دریافت می‌کردند، تمایل به درس خواندن نیز در آن‌ها بیشتر بود، اما در حال حاضر خانواده‌ها با برنامه ریزی، درس پرسیدن به روش بازی و … اقدامات کودکان را مورد ارزشیابی قرار دهند و با دریافت نتایج دلخواه برای آن‌ها جایزه و پاداش در نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید : کمک ۶۶ میلیون ریالی به پایگاه‌های اوقات فراغت کانون‌های مساجد

او نسبت به استفاده از موبایل و وسایل الکترونیکی کودکان بیش از یک تا حداکثر دو ساعت در روز هشدار داد و تاکید کرد: والدین در این شرایط باید صبر و حوصله خود را افزایش دهند، برای درس خواندن و بازی با فرزندان خود فضای مناسب فراهم و وقت خالی آن‌ها را با ابداع بازی‌های متعدد، استفاده از امکانات و وسایل مناسب جهت پرورش خلاقیت و خواندن کتاب پر کنند تا کودکان به سمت و سوی موبایل و وسایل الکترونیکی نروند.

او به نتیجه عکس تحقیر، تهدید و توصیه‌های بدون عمل نسبت به درس خواندن فرزندان اشاره و خاطرنشان کرد: شرایط در نوجوانان با کودکان متفاوت بوده و همدلی و هم فکری با آن‌ها بسیار کمک کننده است.

وحیدی یاداوری هدف‌ها را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: با توجه به آن که ارتباط با همسالان در این شرایط محدود شده است، شرایط صحبت کردن و ایجاد ارتباط تصویری با دوستان، مدیریت اضطراب، دوری از نصیحت‌های مکرر، مطالعه و موسیقی، درک شدن توسط والدین ویادآوری یکسان بودن شرایط برای همه در آرامش، دنبال کردن اهداف و موفقیت نوجوانان تاثیر به سزایی دارد.

 

منبع: http://tnews.ir

مرتبط:

آموزش کودکان مستقیم باشد یا غیرمستقیم؟

با این ۳ نکته دانش‌آموزان بدقلق را به درس ‌خواندن تشویق کنیم

جزئیات آزمون‌های آموزش و پرورش استثنایی در سال ۹۹