اعلام برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی «من کشورم را دوست دارم»

جشنواره قصه‌گویی «من کشورم را دوست دارم» که با محوریت شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شده بود، با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

ابراهیم زره‌ساز، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در اختتامیه نخستین جشنواره قصه‌گویی من کشورم را دوست دارم که دوشنبه، ۱۶ اسفند ماه، در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: برای بازیابی هویت انقلابی، دینی و تاریخی برای نسل امروز یکی از مکان‌ها و موقعیت‌هایی که در هر شهر و کشوری در آن برنامه‌ریزی می‌کنند، موزه‌های دارای ابزارهای مختلف است تا بتوانند مفاهیم و ارزش‌های خود را به نسل جدیدشان منتقل کنند. در بسیاری از کشورها مفاهیم زیادی وجود ندارد، اما در کشور ما محتوا و مفاهیم بسیاری در عرصه انقلاب، دفاع مقدس، تاریخ دینی، ملی مکاتب مختلف وجود دارد. ما دارای محتوای قوی هستیم و قابلیت این را هم داریم که با استفاده از نخبگان و جوانان، هویت غنی خود را معرفی کنیم‌.

وی با اشاره به اهمیت داستان و قصه‌گویی در رابطه با قهرمانانی مانند شهید سلیمانی، افزود: امروز سراغ هنر قصه‌گویی به عنوان بستر اصلی تمام هنرها می‌رویم؛ چراکه در هنرهای نمایشی و تجسمی به دنبال قصه هستیم. کاری موثر است و بر مخاطب تاثیر می‌گذارد که قصه موثر داشته باشد. اگر امروز سراغ این موضوع رفتیم به این دلیل است که نسل جدید ما بتواند با مفاهیم جدید و مکتب شهید سلیمانی آشنا شود. سردار سلیمانی دوست خوب بچه‌ها بود و زبان کودکان و نوجوانان را متوجه می‌شد. او به شیوه‌ای با فرزندان شهدا صحبت می‌کرد که آن‌ها شیفته سردار سلیمانی می‌شدند. ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی بسیار وسیع است و قطعا قصه‌های بسیاری در رابطه با این شخصیت ملی وجود دارد. بر این اساس، این جشنواره و پویش شکل گرفت و استقبال خوبی از آن صورت گرفت و حدود ۵۰۰ قصه از شهرهای مختلف در گام نخست به دست ما رسید.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با بیان اینکه موضوع مقاومت نیز ظرفیت قصه‌گویی فراوانی برای کودکان و نوجوانان دارد، بیان کرد: در رابطه با مقاومت نیز می‌توانیم یک جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار کنیم؛ چراکه قصه‌های دنیای مقاومت هم می‌تواند برای فرزندان تمام کشورهای جهان اسلام مفید فایده باشد. امیدوارم با پیگیری و همراهی دستگاه‌های دغدغه‌مند در این حوزه، این اتفاق بیفتد. درخواست دارم که قصه‌گویان و افرادی که در عرصه ادبیات داستانی، شعر و هنرهای هفتگانه فعالیت می‌کنند، حتما به اسناد و مکتوبات دفاع مقدس دسترسی داشته باشند، چراکه دارای داستان‌های بسیار زیبایی است و باید از آن‌ها به نفع کودک و نوجوان امروز استفاده کرد.

قهرمانان ما خود را درس‌آموز مکتب سیدالشهدا می‌دانند

سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، نیز در ادامه این برنامه، بیان کرد: تکریم و اقتدا به اولیای دین فضیلت بزرگ و مهمی است که به‌ویژه در فرهنگ‌ شیعه نهادینه شده است و به همین تناسب تکریم قهرمانان بزرگ نیز در همین زنجیره قرار می‌گیرد و تکریم از آن‌ها نیز تکلیف و وظیفه می‌شود. شعار سیدالشهدا این نکته اساسی است که زیر بار ظلم نمی‌رویم و قهرمانان ما نیز با همین منطق پیش می‌روند. امام خمینی(ره) و شهید سلیمانی در سخنان خود می‌گفتند که هیچ‌گاه نترسیده‌اند، چراکه ترس برادر مرگ است و شهدا مرگ‌آگاه یا زنده‌ جاوید هستند. برای همین ترس ندارند، چراکه چه بکشند و چه شهید شوند پیروز و قهرمان هستند. سیدالشهدا از منظر ما و عالم قهرمان میدان است و تمام افرادی که به سیدالشهدا اقتدا کردند نیز پیروز هستند. سخن ناب سردار دل‌ها که ما ملت امام حسینیم، ما ملت شهادتیم با همین منطق است. قهرمانان ما اینگونه افرادی هستند که خود را درس‌آموز مکتب سیدالشهدا می‌دانند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر چند بار کلمه مکتب را استفاده کردند؛ ابتدا مکتب امام راحل که باید آن را سر دست بگیریم و به آن اقتدا کنیم، سپس مکتب بسیج که به فرموده امام مدرسه عشق است و  مکتب شهید سلیمانی که آن را با فریاد بلند در بام جهان طنین‌انداز کرده‌اند، چراکه او شهید بین‌المللی اسلام است. وقتی یک منطق تبدیل به مکتب شود، جامع و همه‌جانبه خواهد بود و نمی‌شود آن را محدود کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به برگزاری جشنواره قصه‌گویی من کشورم را دوست دارم، خاطرنشان کرد: تشکر ویژه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و هنرمندان ارجمند دارم که ذوق، سلیقه، هنر و قریحه خود را به سخن پیرامون قهرمان من اختصاص دادند و به «من ایرانم را دوست دارم» و «من ایرانی‌ام» افتخار کردند، آن هم ایرانی با همه مشخصات مطرح‌شده در منطق انقلاب اسلامی، نه ایرانی باستان‌گرای غرق در خرافات؛ ایرانی روزآمد جلوه‌گرشده در بام جهان، به عنوان یک ملت پیشتاز و پیش‌برنده سایر ملت‌ها که پرچمش برافراز است. من این چنین ایرانی را دوست دارم، نه ایرانی ذلیل‌شده در کف شرق و غرب و مستعمره طواغیت عالم.

در این مراسم از حسین امینی، حسن شریعتی، سید علی محدث و مهدی حیدری تحت عنوان قصه‌گوی برگزیده پیام آزادگان تجلیل به عمل آمد و مهسا ناظمی از قوچان مریم عابدیه از یزد و نرجس ترابی از مشهد به عنوان قصه‌گوی برتر بزرگسال معرفی شدند. همچنین زینب آخوندی از قزوین، سارا حاجی‌زاده از بردسکن و نفیسه دولت‌شناس از مشهد به عنوان قصه‌گوی برتر نوجوان و سوفیا عابدیه از یزد، ساینا حاتمی از اسفراین، سیفی از تهران و حدیث سادات قریشی به عنوان قصه‌گوی برتر کودک معرفی و مورد تقدیر واقع شدند.

منبع: ایسنا