سویه‌های جدید کرونا در کمین کودکان؛ راه‌های پیشگیری چیست؟

بسیاری از کارشناسان که در ابتدای گسترش جهانی کووید-۱۹، کودکان را مصون از ابتلا اعلام کردند اما با گذشت نزدیک به دو سال از همه گیری و با ظهور سویه های مسری تر و خطرناک تر، در پی راهی برای محافظت و پیشگیری از این گروه سنی در برابر ویروس کرونا هستند.

به گزارش  ایرنا، ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ که برای نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در ووهان چین شناسایی و ظرف مدت بسیار کوتاهی از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک همه گیری جهانی معرفی شد. در ابتدای امر میانسالان و افراد با بیماری های زمینه ای را هدف قرار داد و لذا در آن زمان کودکان و نوجوانان جزو گروه های حساس و آسیب پذیر به شمار نیامدند.

اما خیلی زود و با گسترش روز افزون این بیماری و ظهور سویه های مسری تر، جهان شاهد ابتلای شمار قابل توجهی از کودکان و مرگ و میر آنها شد. به عبارتی در ابتدای امر این اطمینان خاطر وجود داشت که کووید-۱۹ در کودکان نمی تواند منجر به بروز علائم شدید و حتی مرگ و میر شود. اما این مربوط به زمانی بود که هنوز تاثیر سویه های خطرناک و مسری تر در کودکان مشخص نبود.

 

ظهور سویه های جهش یافته جدید و مسری تر

مؤسسه روبرت کخ یک سال پس از آغاز پاندمی و در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۹۹) در گزارشی به دولت فدرال آلمان اعلام کرد شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در میان کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال به شدت رو به افزایش است.

درواقع رشد قابل توجه کودکان مبتلا به کرونا در آن برهه همزمان بود با گسترش سویه آلفا که برای نخستین بار در انگلیس شناسایی شد و همین امر در گزارش موسسه روبرت کخ به عنوان نیرو محرکه افزایش فزاینده شیوع کرونا در میان کودکان و نوجوانان اعلام شد.

در بررسی که در تابستان ۲۰۲۰ و در پی رشد چشمگیر شمار کودکان و نوجوانان به کووید-۱۹ در آمریکا انجام گرفت، نزدیک به ۹.۱ درصد کل مبتلایان به ویروس کرونا را کودکان تشکیل می دادند و اکنون با گذشت نزدیک به دو سال از شناسایی نخستین فرد مبتلا به ویروس کرونا در چین و بر اساس گزارش “آکادمی اطفال آمریکا” (American Academy of Pediatrics)، بیش از یک چهارم مبتلایان را در ایالات متحده، کودکان تشکیل می دهند.

گسترش سویه دلتا

پس از آنکه سویه دلتا برای نخستین بار در هند شناسایی شد و به سرعت در دیگر کشورهای جهان گسترش یافت، بسیاری از کارشناسان نسبت به قدرت دو برابری سرایت این سویه نسبت به نوع اولیه آن که برای نخستین بار در چین شناسایی شد، هشدار دادند.

 

مبتلایان به این سویه خیلی زود در بیشتر کشورهای جهان شناسایی شدند و پزشکان دلیل اصلی رشد قابل توجه شمار مبتلایان کودک و نوجوان را در آمریکا به دلیل ابتلا به سویه دلتا دانستند. نوعی جهش یافته که برخلاف سویه های پیشین هیچ رده سنی را مستثنی قائل نمی شود.

با ظهور دلتا، افزایش آمار مبتلایان در کودکان و نوجوانان مبتلا در اروپا هم توجه  بسیاری از پزشکان را به خود جلب کرد.

در تابستان سالجاری، همزمان با گسترش سویه دلتا و در پی برداشته شدن محدودیت های کرونایی در بیشتر کشورهای اروپایی و آغاز سفرهای تابستانی، نهادهای بهداشتی اروپا زنگ خطر بروز موجی دیگر را به صدا درآوردند و اعلام کردند کودکان و نوجوانان از گزند دلتا در امان نیستند.

براساس بررسی های انجام گرفته از ماه ژوئن تا ژوئیه (خرداد تا تیر)، شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در اروپا از میان گروه های سنی کودک و نوجوان شاهد رشد صعودی بود و از هر ۱۰۰ هزار نفر مبتلا، دو هزار نفر متعلق به این گروه سنی بودند.

هرچند بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که باتوجه به اولویت بندی واکسن برای گروه های سنی بالاتر و تقویت سیستم ایمنی این افراد در برابر کووید-۱۹، ویروس کرونا سایر رده های سنی و کودکان را هدف قرار داده است.

چگونه می توان از کودکان و نوجوانان در برابر کرونا محافظت کرد؟

در شرایط کنونی و با بازگشت دانش آموزان به مدارس، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ایالات متحده اقدامات پیشگیرانه ای را برای کودکان و نوجوانان در مدارس توصیه می کند، مانند شستن منظم دست ها و استفاده از ماسک در کلاس و حفظ تهویه مناسب برای کاهش انتقال ویروس.

 

واکسیناسیون نیز از دیگر راه های محافظت از کودکان در برابر کووید-۱۹ است. در حال حاضر تزریق واکسن به گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در اروپا و آمریکا انجام گرفته و برخی شرکت های واکسن سازی از جمله “فایزر” و “مدرنا” به تازگی اعلام کرده اند که با ارائه آزمایشات بالینی به سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، آمادگی لازم را برای تزریق واکسن به گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال دارند.

اما در فرانسه با آغاز بازگشایی مدارس اقدامات پیشگیرانه متفاوتی از آمریکا اعلام شده و این کشور اروپایی استفاده از ماسک را برای دانش آموزان ابتدایی ملزم ندانسته و تنها معلمان و دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان مجبور به استفاده از ماسک در مدارس هستند. این در حالی است که بنا بر اعلام وزیر آموزش ملی فرانسه، تاکنون یک هزار و ۷۰۰ نفر و به عبارتی ۳۲ درصد کلاس های درس این کشور به دلیل شیوع کرونا و ابتلای دانش آموزان به کووید-۱۹، تعطیل شده است.

براساس آخرین آمار منتشر شده تا به امروز بیش از ۲۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و از این میان بالغ بر چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. این در حالی است که باتوجه به آغاز واکسیناسیون از پاییز سال گذشته تاکنون ۳۴.۲ درصد کل جمعیت جهان به طور کامل در برابر کووید-۱۹ واکسینه شده اند.

منبع: ایرنا

مرتبط:

تزریق واکسن جلوی جهش‌های ویروس کرونا را می‌گیرد؟