ادبیات کودک امیدآفرین و موثر در توسعه اجتماعی

مدیرعامل کانون پرورش کودکان و نوجوانان در پیامی ضمن گرامی‌داشت یاد استاد مهدی آذریزدی بر نقش امیدآفرین و تاثیرگذار ادبیات و کتاب کودکان در توسعه‌ اجتماعی تاکید کرد.

مهدی علی‌اکبرزاده در پیامی به ویژه‌برنامه‌ کانون استان یزد زادگاه استاد مهدی آذریزدی و در آستانه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان (عصر پنجشنبه، ۱۷ تیر) ادبیات را مانند منشوری چندوجهی دانست که تعاریف زیادی برای آن ارائه شده است اما هر کدام از آن‌ها به یک یا چند وجه این منشور نگریسته‌اند؛ وجه مشترک بسیاری از این تعریف‌ها آن است که ادبیات را به مثابه بستری منحصربه‌فرد برای عرضه‌ فرهنگ، اندیشه و آرمان‌های یک جامعه برشمرده‌اند.

او در این پیام تاکید کرد: ادبیات از طریق برقراری ارتباط با افراد، هم بر جامعه تاثیر می‌گذارد و هم از آن تاثیر می‌پذیرد و همین ویژگی نقش و کارکرد مهم ادبیات را در اجتماع و زندگی می‌نمایاند. در این میان، ادبیات کودک نقشی به مراتب حیاتی‌تر و تاثیرگذارتر دارد. چراکه کودکان به عنوان بخش قابل توجهی از سرمایه‌ی بالقوه‌ی انسانی، جامعه را به حرکت در مسیر توسعه، امیدوار نگه می‌دارند.

براساس نوشته‌ علی‌اکبرزاده، از این رو، ادبیات کودک در کنار کارکرد سرگرمی می‌تواند در نهادینه‌کردن بینشی صحیح و عمیق نسبت به ارزش‌های انسانی و اجتماعی در کودکان نقشی برجسته ایفا کند. به‌ویژه در دنیای امروز که مقوله‌ی لذت خواندن به عنوان یکی از شاخص‌های سلامت و رفاه کودکان مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

 از این دیدگاه، ادبیات کودک با ساختن جهانی شگفت و سرشار از تخیل، عاطفه، اندیشه و کشف، موقعیتی فراهم‌ می‌سازد تا کودکان با تجربه‌ لذتِ خواندن، نگاهی مهربانانه و سرشار از آشتی به جهان داشته باشند.

مدیرعامل کانون در این پیام که در مراسم روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در استان یزد قرائت شد، افزود: ادبیات کودک با آفرینش چنین تصویر امیدآفرینی مخاطبانش را به دوستی با طبیعت و انسان و جامعه دعوت می‌کند و با گسترش تخیل کودکان، آن‌ها را به تلاش برای ساختن جهانی آرام‌تر، زیباتر و دوست‌داشتنی‌تر تشویق می‌کند. بنابراین ادبیات کودک با فراهم‌آوردن زمینه‌ای مناسب برای رشد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی کودک، او را در آینده‌ای نه‌چندان دور به عنوان سرمایه انسانی فعال و تاثیرگذار در توسعه اجتماعی به جامعه پیوند می‌دهد.

وی در پایان، هجدهم تیر را که به نام روز ملی ادبیات کودک نام‌گذاری شده، گرامی داشت و با یادی از مهدی آذریزدی، تصریح کرد نام و یاد بزرگ این نویسنده‌ فقید، تا همیشه شناسنامه‌ ادبیات کودک ایران خواهد بود.

این مراسم که در مزار مهدی آذریزدی برگزار شد، برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، به‌صورت زنده از شبکه‌های مختلف مجازی مانند اینستاگرام کانون استان یزد پخش شد و در آن عالیه قوامی، سرپرست کانون پرورش فکری در یزد نیز سخنرانی کرد.

به گزارش ایرنا، ۱۸ تیر مصادف با سالروز درگذشت مهدی آذریزدی، نویسنده شناخته‌شده حوزه ادبیات کودک و نوجوان (۱۳۰۰ تا ۱۸ تیر ۱۳۸۸) با تصویب شورای فرهنگ عمومی از سال ۱۳۹۱ به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان در تقویم ثبت شد.

زنده‌یاد آذریزدی آثار زیادی برای کودکان و نوجوانان نوشته است که دوره هشت جلدی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب شامل دفترهای قصه‌های کلیله و دمنه، قصه‌های مرزبان نامه، قصه‌های سندباد نامه و قابوس نامه، قصه‌های مثنوی مولوی، قصه‌های قرآن، قصه‌های شیخ عطار، قصه‌های گلستان و ملستان و قصه‌های چهارده معصوم؛ از جمله آثار ماندگار وی و سال‌ها انیس و مونس کودکان ایران زمین بود. مجموعه قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن نیز مجموعه دیگری است که آذریزدی با نگاهی نو به داستان‌های فولکلور برای کودکان نوشته است.

منبع: ایرنا

مرتبط:

تجلیل از نویسندگان پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان