تئاتر، ابزاری برای بازسازی وقایع دوران دفاع‌مقدس

کارگردان تئاتر زنجانی گفت: با استفاده از تئاتر و هنر می‌توانیم همه لحظات، احساسات، اتفاقات و رشادت‌های دفاع‌مقدس را برای کودکان، نوجوانان و جوانان دوباره بازآفرینی کنیم.

حمیدرضا قزلباش در رابطه با تاثیر هنر در نشان دادن رشادت‌ها و شجاعت‌های دوران دفاع‌مقدس، اظهار کرد: وقتی یک محتوا و موضوع در قالب هنر قرار گرفته و با زبان هنر بیان می‌شود تاثیر بیشتری نیز در جامعه دارد و حال اگر این هنر، تئاتر (هنر مادر) باشد، قطعاً به دلیل ویژگی‌های آن تاثیر عمده‌تری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در هنر تئاتر می‌توان از همه هنرها مانند موسیقی، نقاشی و … بهره‌ برد و به همین دلیل به تئاتر، هنر مادر می‌گویند، افزود: تئاتر هنری زنده است که در آن ارتباط یک طرفه‌ای وجود ندارد، بلکه تماشاگر و بازیگر نفس به نفس و رو در روی هم قرار می‌گیرند که این عامل باعث می‌شود به مراتب تاثیر تئاتر در فرهنگ‌سازی و نشان دادن زوایای مختلف یک اتفاق بیشتر باشد.

مدیر مسئول آموزشگاه هنرهای نمایشی پوپک، با بیان اینکه در آثار دفاع‌مقدس باید از شعارزدگی دوری کرده و به ارزش‌ها بپردازیم، تصریح کرد: نسل جدید، داستان‌های زیادی از دفاع‌مقدس و اتفاقات آن دوران شنیده‌اند و اطلاعاتی نیز دارند ولی به دلیل دوری از شرایط، آن حس و حالی که در آن زمان در جامعه حاکم بود را به خوبی درک نکرده‌اند.

قزلباش با بیان اینکه به دلیل هجمه اطلاعاتی که امروزه وجود دارد و دور بودن از حس و حال زمان جنگ شاید درک رشادت‌ها، شجاعت‌ها و اتفاقاتی که در دوران دفاع‌مقدس رخ داده برای جوانان کمی سخت باشد، ادامه داد: هنر تنها وسیله‌ای است که می‌توانیم با استفاده از آن حس‌ها و اتفاقات از بین رفته را دوباره بازسازی کنیم و این کار یکی از وظایف هنر است که در حوزه دفاع‌مقدس نیز با استفاده از تئاتر و هنر می‌توانیم همه لحظات، احساسات کم شده، اتفاقات و رشادت‌های دفاع‌مقدس را برای کودکان، نوجوانان و جوانان دوباره بسازیم.

این مسئول با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف در رابطه با دفاع‌مقدس و بیان اینکه همواره تولیدات هنری مختلفی در رابطه با دفاع‌مقدس در زنجان صورت گرفته است، عنوان کرد: نزدیک به دو سال است که به دلیل شیوع ویروس کرونا تولیدات هنری در رابطه با تئاتر آنچنان که باید باشد برای مخاطبان تولید نشده‌ است و هنرمندان و مخاطبان در این روزها به شدت آسیب دیده‌اند که امیدواریم همه مسئولان فرهنگی و هنری استان برای تئاتر نیز اهمیت قائل شده و به حمایت از هنر نمایش و هنرمندان بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه حمایت از هنر و هنرمندان به خود مردم و فرهنگ‌سازی در جامعه باز می‌گردد و مسئولان مطمئن باشند هر هزینه‌ای که برای هنر و هنرمند صرف کنند، متضرر نخواهند شد، زیرا نتیجه آن در جامعه و بین مردم نمود پیدا می‌کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

همدانی‌ها لیاقت دبیری جشنواره تئاتر کودک را دارند

سنگینی سایه سنت بر سر تئاتر کودک