کارکرد اجرایی خانه جشنواره فیلم کودک در روزهای کرونایی

 دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره اجرای جشنواره فیلم کودک در «خانه جشنواره» در شرایط کرونایی توضیحاتی را ارائه کرد.

 علیرضا تابش با اشاره به این که مبنای برپایی این دوره از جشنواره برپایی مجازی و برخط است، درباره چرایی اجرای فیزیکی این رویداد در «خانه جشنواره» به ایسنا گفت: دو ماه پیش سازندگان آثار بلند سینمایی را دعوت کردیم و شرایط حاکم بر برپایی این دوره جشنواره تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا را به طور شفاف به آنها توضیح دادیم و نقطه‌نظرات آنها را شنیدیم. در آن جلسه، به احترام خواسته آنها بود که تصمیم گرفتیم تا در کنار همه بخش‌های جشنواره که به صورت برخط اجرا می‌شود، آثار بلند سینمایی بخش مسابقه سینمای ایران در پلتفرم‌ها نمایش داده نشود.

دبیر جشنواره گفت: ما تابع فرامین، قوانین و اطلاعیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و بر اساس رایزنی‌هایی که انجام می‌دهیم، عمل می‌کنیم. باید بگویم در شرایط فعلی، «خانه جشنواره» دیگر معنای «سینمای مورد بهره‌برداری عموم مردم» را نمی‌دهد و مشمول اطلاعیه‌هایی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر می‌شود، نیست. برپایی جشنواره در سالن سینما، یک تعریف دارد و آن این که مردم می‌آیند بلیت می‌خرند یا با بلیت‌هایی که پیش خرید کرده‌اند، داخل سالن سینما می‌شوند. اینها هیچکدام در مورد این دوره جشنواره و برپایی بخشی از این رویداد در «خانه جشنواره» صدق نمی‌کند.

او تأکید کرد: ما فقط درصدد برآمده‌ایم تا شرایطی را فراهم کنیم تا به احترام سازندگان آثار بلند سینمایی کودک و نوجوان که به هر دلیلی رضایت ندادند آثارشان در پلتفرم‌ها به نمایش درآید، آثار به صورت محدود برای دست‌اندرکاران آن فیلم و ستاد خبری جشنواره نمایش داده شود و در قالب محتوای خبری، گفت‌وگوی تصویری با سازندگان آثار و… ارائه شود. در واقع نهایتا و فقط ۵۰ تا ۶۰ مخاطب (یک ششم ظرفیت) در سالن سینما فرهنگ با رعایت شدید پروتکل‌های بهداشتی حاضر خواهند بود… این سازوکار، در واقع نوعی فضاسازی برای فیلم‌های کودک و نوجوان است تا بعدها، به دستمایه تبلیغاتی مناسب برای این دست آثار در اکران آنلاین یا اکران عمومی (در زمانی که کرونا از جامعه رخت بر بست) بدل شود.

تابش با اشاره به این که شعار «هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور» رویکرد برپایی مجازی این دوره جشنواره را صراحتا تبیین کرده است، تأکید کرد: بار دیگر تأکید می‌کنم که سینما فرهنگ، سینمای نمایش دهنده آثار نیست، مخاطب مردمی ندارد، بلکه کارکرد اجرایی برای دبیرخانه جشنواره دارد و خانه جشنواره‌ای است که قرار است آنلاین برگزار شود.

او با اشاره به این که فرآیند نمایش فیزیکی آثار در محل اجرایی «خانه جشنواره» صرفا فضایی برای «معرفی ۱۱ فیلم بلند سینمایی بخش مسابقه» است، متذکر شد:باید این واقعیت را پذیرفت که هر جشنواره‌ای از سه ضلع صاحبان آثار، رسانه ها و مخاطب مردمی تشکیل شده است. امسال هر سه ضلع بر بستر آنلاین می‌توانند جشنواره را دنبال کنند اما به‌خاطر قرار داشتن در شرایط کرونایی، ما بخشی از مخاطبین مردمی را در نمایش این یازده فیلم نخواهیم داشت اما همچنان با تکیه بر دو ضلع دیگر یعنی خود صاحبان آثار و اصحاب رسانه به انعکاس این بخش از جشنواره از طریق اطلاع‌رسانی بر بستر پلفترم‌ها اقدام خواهیم کرد.

تابش در پایان درباره چگونگی حضور نمایندگان رسانه‌های گروهی و مشارکت آنها در ستاد اجرایی جشنواره در «خانه جشنواره» با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت دقیق و سخت پروتکل‌های بهداشتی گفت: این حضور جنبه مشارکت در برپایی این رویداد را دارد. مقرر شده تا با هماهنگی بین روابط عمومی جشنواره و اصحاب رسانه، نمایندگان ارشد هر رسانه از بین کسانی که کارت ورود به «خانه جشنواره» را دارند، تعداد محدودی از خبرنگاران به صورت چرخشی، در این مکان اجرایی، ۱۱ اثر جشنواره را ببینند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

شیوه برگزاری جشنواره فیلم کودک اعلام شد

«بچه‌های سینمای پاسشالا» در جشنواره فیلم کودک