توصیه های کارشناس سلامت روان به خانواده های دارای بیمار آلزایمری

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بیماری آلزایمر (Alzheimer’s) یک بیماری پیشرفته است که سلول‌های مغزی از بین می‌روند و باعث کاهش مداوم حافظه و عملکرد ذهنی می‌شود.

شهین لنگری با اشاره به توصیه هایی برای خانواده های دارای بیمار آلزیمر افزود: اگر شما یکی از اعضای خانواده تان به این بیماری مبتلا شده است، به طور حتم کارهای روزمره‌تان چند برابر قبل شده است.

وی با توجه به اینکه می‌توانید از فرد مبتلا به آلزایمر بخواهید برخی کارها را خودش انجام بدهد،  تصریح کرد: روی برخی کمدها و کابینت‌ها که  بیمار با آنها سر و کار دارد برچسب بزنید تا بداند هر کمدی مربوط به چیست و کارهای ساده‌ای را که قرار است انجام دهد در قالب یادداشت‌های کوتاه بنویسید و به قسمت‌های مختلف در خانه بچسبانید تا مقابل چشم‌هایش باشد و گیج نشود.

وی ادامه داد: همیشه جعبه قرص‌های بیمار را چک کنید تا مطمئن شوید داروهایش را درست مصرف می‌کند.

وی اضافه کرد: محیط منزل را برای بیمار دارای  آلزایمر بی سر و صدا و ایمن کنید، فراموش نکنید که رفتار این افراد کمتر قابل پیش بینی است در نتیجه ممکن است با پیشرفت بیماری برخی از وسایل خانه مانند اجاق گاز و چاقو، تبدیل به منابع خطرآفرین شوند.

وی با اشاره به اینکه صدای بلند و وجود تلویزیون ممکن است برای بیمار آزار دهنده باشد، اضافه کرد: تصور نکنید فرد مبتلا به آلزایمر چیزی را درک نمی‌کند؛ چراکه او درک می‌کند ولی گاهی فقط نمی‌داند چگونه پاسخ دهد.

وی ادامه داد: فرد مبتلا احساس سرگشتگی و گیجی می‌کند و برای همین است که نباید همه چیز را به یکباره به او گفت یا از او خواست. باید با آرامش در حالی که به چشمان او نگاه می‌کنید، با او صحبت کنید.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: بنا بر اعلام انجمن آلزایمر ایران، منزل و محل زندگی این افراد باید مناسب برای فرد سالمند باشد، درست مانند خانه‌ای که برای یک کودک نوپا چیده می‌شود و آشپزخانه، حمام و در ورودی باید همیشه تحت نظر باشد تا از وقوع حادثه پیشگیری شود.

شهین لنگری افزود: فرد مبتلا به آلزایمر توانایی تنظیم مخارج و کنترل حساب پول خود را ندارد، بنابراین برای خرید و یا پرداخت قبوض لازم است کسی به او کمک کند؛ اما توجه کنید بسیار مهم است که همه این کارها را با همراهی خود فرد انجام دهید و نه اینکه به جای او انجام کارهایش را بر عهده بگیرید.

وی اظهارکرد: ضروری است افرادی که از سالمندان مبتلا به آلزایمر مراقبت می کنند در زمینه راهکارها و مهارت های ارتباطی ویژه، برای برقراری ارتباط با سالمند مبتلا به آلزایمر، آموزش ببیند تا بتوانند به بهترین نحو از آنها مراقبت کنند تا دچار خستگی و فرسودگی ناشی از مراقبت از این بیماران نشوند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

رابطه فراموشی و خاطرات

فراموشی لحظه‌ای آلزایمر نیست!