راهکار‌های رفع بی‌ اشتهایی صبحگاهی در کودکان

در این مطلب روش‌های کاربردی و موثر برای رفع بی‌ اشتهایی صبحگاهی کودک شما ارائه شده است.

بی‌ اشتهایی کودکان دلایل متفاوتی دارد که از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به فعال نشدن سریع سیستم‌های عصبی ناخودآگاه مرتبط با اشتها در مغز بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب اشاره کرد، البته دلایل دیگری مانند استرس ناشی از رفتن به مدرسه، عدم کفایت خواب شبانه، کم آبی بدن و تعریق نامحسوس زیاد در طی شب نیز به طور مستقیم یا غیر مستقیم در بروز بی‌ اشتهایی صبحگاهی کودکان موثر می‌باشند، البته در هر مورد با استفاده از تمهیدانی می‌توان از مزمن شدن آن در کودکان جلوگیری نمود.

 

بهترین راه:مصرف آب ولرم در ناشتا
شاید بهترین راهکار مصرف یک لیوان آب جوشیده ولرم شده بعد از بیدار شدن کودک باشد.

به این روش در مدت زمان کوتاهی حرکت دودی روده کوچک کودک فعال می‌شود و با فعال شدن حرکات روده‌ها، حس گرسنگی و اشتها در کودک در کوتاه‌ترین زمان ممکن ایجاد می‌شود و کودک می‌تواند یک میان وعده سبک یا صبحانه را بعد از بیدار شدن از خواب میل نماید.

حداقل قراردادن فاصله‌ای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بین بیدار شدن از خواب و صرف صبحانه
روش بسیار کارآمدی در مورد کودکانی است که نمی‌توانند صبح زود با شادابی بیدار شوند.

در این مورد به والدین توصیه می‌شود که کودک خود را کمی زودتر از خواب بیدار کنند و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از بیدار شدن به بدن او فرصت دهند تا تمام ارگان‌های بدنش نیز از خواب بیدار شوند و سپس به او غذا یا صبحانه بدهند.

بی‌ اشتهایی
 

کنترل استرس‌های صبحگاهی
برخی از کودکان به دلیل برخی از مسایل از جمله رفتن به مدرسه ممکن است همیشه دچار یک استرس مخفی یا مزمن باشند که این امر بر روی سیستم عصبی در مغز تاثیر می‌گذارد و باعث بی‌ اشتهایی صبحگاهی در آن‌ها می‌شود.

در این مورد توصیه می‌شود والدین از کودک خود بخواهند که بعد از بیدار شدن از خواب حدود ۱۵ عدد تنفس عمیق انجام دهد یا همراه با او به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه نرمش و تمرینات کششی انجام دهند.

این امر با کنترل سرعت جریان خون می‌تواند با کاهش استرس در ایجاد اشتها و خوردن غذا در صبح موثر باشد.

 

تدارک صبحانه‌های خوشمزه و رنگین و متنوع برای کودک
یکی دیگر از راهکار‌های رفع بی‌ اشتهایی در کودکان آن است که صبحانه کودکان در هر روز با روز قبل کاملا متفاوت باشد و آن چیزی باشد که کودک دوست دارد.

در مورد کودکان بد غذا یا بهانه‌گیر توجه به اصل تنوع در تهیه صبحانه برای او بسیار مهم می‌باشد.

بی‌ اشتهایی

تشویق به مصرف صبحانه در محیط خانوادگی
متخصصان تغذیه همیشه توصیه می‌کنند که برای ترویج مصرف صبحانه و رفع بی اشتهایی در بین کودکان حتما صبحانه در یک محیط خانوادگی و با حضور پدر و مادر صرف شود.

بررسی محققان علوم سلامت نشان داده که یکی از دلایل بی‌ اشتهایی صبحگاهی به‌خصوص در بین کودکان چاق، عدم مصرف صبحانه در یک محیط خانوادگی می‌باشد.

برای کودکان در سنین پایین توصیه می‌شود که از مواد غذایی خوش‌طعم و مواد غذایی که کودک بتواند به راحتی و مستقل آن‌ها را انتخاب نماید برای اولین وعده غذایی او در صبح استفاده شود.

چون یکی از دلایل مزمن شدن بی‌ اشتهایی در برخی از کودکان عدم تمایل آن‌ها به مصرف مواد غذایی است که دوست ندارند آن‌ها را در صبح استفاده نمایند.

 

بهترین مواد غذایی برای رفع بی‌ اشتهایی صبحگاهی در کودکان
میوه، مواد غذایی خوش‌طعم، لبنیات، نوشیدنی‌های مایع بر پایه لبنیات یا آب‌میوه طبیعی به همراه حضور ترکیبات پروتئینی مانند تخم‌مرغ یا پنیر و مصرف نان‌های سبوس‌دار از جمله مواد غذایی هستند که می‌توانند تا حدی از بروزبی‌اشتهایی صبحگاهی جلوگیری نمایند، اما مواد غذایی سنتتیک و مصرف تنها نوشیدنی‌هایی مانند چای تلخ در صبح می‌توانند مشکل بی‌ اشتهایی صبحگاهی را در کودکان تشدید نمایند.

منبع: زندگی آنلاین

 

مطالب مرتبط: