حفظ سلامت روان در خانواده افراد مبتلا به کرونا

یک روانشناس گفت: خانواده افراد مبتلا به کرونا ممکن است به دلایل مختلف تحت استرس زیادی قرار داشته باشند که می‌تواند روی سلامت روان آن‌ها تأثیر بگذارد.

بهروز ادهمی اظهار کرد: خانواده افراد مبتلا به کرونا از یک سو نگران سلامت بیمار و احتمال ابتلای خود و سایر اعضای خانواده به این بیماری هستند و از سوی دیگر، لزوم قرنطینه شدن در منزل و پیامدهای آن مانند محروم شدن از روابط و حمایت‌های اجتماعی، مشکلات مالی و اقتصادی و سایر موارد می‌تواند موجب بروز یک سری احساسات منفی و نا خوشایند مانند اضطراب، احساس تنهایی و کسالت و افسردگی در آن‌ها شود.

وی ادامه داد: اگرچه تجربه این احساسات در چنین شرایطی تقریباً طبیعی است ولی شما می‌توانید با انجام یک سری کارها، اثرات منفی این شرایط را بر سلامت روان خود و سایر اعضای خانواده کاهش دهید.

ادهمی با اشاره به این‌که اگرچه داشتن اطلاعات معتبر و به روز در مورد کرونا و راه های درمان آن در کاهش اضطراب نقش دارد ولی باید این اطلاعات را از منابع موثق و افراد قابل اعتماد و متخصص بگیرید، عنوان کرد: اطلاعات مربوط به بیماری کرونا شامل نرخ مرگ و میر، پیامد درمان و یا احتمال ابتلای سایر اعضای خانواده به بیماری را از منابع قابل اعتماد به دست آورید زیرا برخی از ترس‌ها و نگرانی‌های شما ناشی از اطلاعات نادرست است.

این روانشناس ادامه داد: پزشک معالج فرد بیمار، سایت وزارت بهداشت و نیز سامانه ۴۰۳۰ می‌توانند اطلاعات موثقی را در این زمینه دراختیار شما قرار دهند، علاوه‌براین، خود را به صورت افراطی در معرض اخبار مربوط به بیماری قرار ندهید، به ویژه در این زمینه، مراقب کودکان باشید و اجازه ندهید آمار روزانه مرگ و میر مربوط به کرونا را از رسانه‌ها بشنوند، زیرا آن‌ها بسیار زیاد تحت تأثیر چیزهایی که می‌بینند و یا می‌شنوند قرار گرفته و ممکن است در مورد وضعیت بیمار، دچار اضطراب شوند.

وی با اشاره به لزوم حفظ ارتباط با بیمار مبتلا به کرونا، بیان کرد: اگر بیمار در منزل تحت مراقبت است با رعایت اصول بهداشتی با او ارتباط برقرار کنید و علاوه براین، می‌توانید کودکان را نیز تشویق کنید با رعایت اصول بهداشتی و یا با استفاده از گوشی همراه با وی تماس تصویری داشته باشند. اگر بیمار در بیمارستان بستری است، سعی کنید چند دقیقه‌ای در روز از طریق تلفن همراه، با او صحبت کنید و یا ارتباط آنلاین با او داشته باشید، این کار نه تنها نگرانی‌های بی‌مورد شما را در مورد وضعیت بیمارکاهش می‌دهد بلکه به بهبود روحیه بیمار نیز کمک می‌کند.

ادهمی با اشاره به این‌که ارتباط با کسانی که با آنها نزدیک و صمیمی هستید یکی‌از بهترین راهکارهایی است که می‌تواند اضطراب، افسردگی و احساس تنهایی شما را کاهش دهد، بیان کرد: علاوه‌بر این، اقوام و دوستان منابع حمایتی خوبی بوده و می‌توانند یک سری حمایت‌های عملی را نیز در زمینه‌های مختلف برای شما فراهم کنند.

این روانشناس با اشاره به این‌که باید برای شرایط جدید برنامه‌ریزی داشته باشید، عنوان کرد: برای اینکه سطح استرس خود و خانواده را کاهش دهید سعی کنید برای این شرایط جدید برنامه‌ریزی کنید چراکه این کار باعث می‌شود در این شرایط، بتوانید احساس امنیت، راحتی و اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید.

وی ادامه داد: برای این منظور سعی کنید روال و نظم معمول زندگی روزانه تان را تا جای ممکن حفظ کنید، برای مثال سر موقع غذا بخورید، سر ساعت معمول بخوابید و… و. این کار علاوه براینکه باعث می‌شود در این شرایط تغذیه و خواب کافی و مناسبی داشته باشید، در اعضای خانواده و به ویژه کودکان، احساس امنیت ایجاد می‌کند.

ادهمی با اشاره به این‌که تمام روز در منزل بودن، ممکن است سطح تنش و تعارض بین افراد خانواده را بالا ببرد، عنوان کرد: تعارض و جر و بحث در چنین شرایطی قابل انتظار بوده و باید آن را بپذیرید اما فراموش نکنید الآن زمان مناسبی برای حل و فصل مسائل و اختلافات عمیق و ریشه دار نیست، بنابراین سعی کنید موقتا این گونه مسائل را فیصله دهید.

این روانشناس با اشاره به این‌که در این شرایط باید مراقب سلامت روان فرزندان و اعضای کم سن و سال خانواده باشیم، بیان کرد: سبک زندگی سالم در این دوران مهم و ضروری است، وقتی یکی‌از اعضای خانواده بیمار می‌شود برخی افراد ممکن است تمام وقت و انرژی خود را صرف مراقبت از او یا انجام وظایف و مسئولیت‌هایش کنند و از خود غافل شوند، این در حالی است که سلامت جسم و روان در مقابله با شرایط دشوار زندگی نقش بسیار مهمی دارد.

وی ادامه داد: مراقب سلامت جسم و روان خود باشید و با اتخاذ یک سبک زندگی سالم شامل ورزش و تحرک بدنی، تغذیه سالم، استراحت و خواب کافی، انجام فعالیت‌های سرگرم کننده و تفریحی و توجه به وضعیت جسمی، از خود مراقبت کنید.

ادهمی با اشاره به این‌که اعضای این خانواده‌ها می‌توانند از روش‌های مدیریت نگرانی و مقابله با استرس استفاده کنند، عنوان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده استفاده از روش‌های مدیریت نگرانی و مقابله با استرس، به ویژه روش‌های مختلف آرام سازی مانند تنفس عمیق و آرام سازی تدریجی عضلانی نیز می‌تواند به تاب آوری شما در این شرایط کمک کند.

این روانشناس بیان کرد: به خاطر داشته باشید اگرچه تجارب احساساتی مانند اضطراب، کسالت و افسردگی در این شرایط طبیعی است، ولی اگر شدت آن زیاد باشد به صورتی که از توان تحمل شما خارج شده و یا در انجام کارهای روزانه تداخل ایجاد می‌کند، حتما با یک متخصص سلامت روان مانند روان پزشک، روان شناس یا مشاور صحبت کنید.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کدام مواد غذایی به بهبود حال کودکان کرونایی کمک می‌کند؟

راهکارهایی برای مدیریت استرس در پاندمی کرونا