کرونا سبک زندگی خانواده را تغییر داده/ نقش بازی در حفظ سلامت روان کودکان

یک روانشناس، بازی را یک فعالیت دانست که سلامت روان کودکان را حفظ می کند و گفت: بازی علاوه بر اینکه نقش مهمی در رشد عاطفی کودکان دارد، راهی برای یادگیری است، زیرا کودکان در بازی با چالش های زندگی مواجه می شوند.

مهسا پورابراهیمی با بیان اینکه کرونا سبک زندگی خانواده ها را تغییر داده است، اظهار کرد: در این دوران از یک طرف امید در بین مردم کم شده و از طرف دیگر شاهد افزایش نگرانی ها هستیم.

وی ماندن در خانه را موجب حساس شدن اعضای خانواده نسبت به رفتارهای یکدیگر دانست و افزود: افزایش تنش بین اعضای خانواده در رفتار کودکان بیشتر نمود پیدا می کند و لذا شاهد بروز رفتارهای ناسازگارانه و مشکلات رفتاری در کودکان هستیم.

این روانشناس، بازی را یک فعالیت دانست که سلامت روان کودکان را حفظ می کند و گفت: بازی علاوه بر اینکه نقش مهمی در رشد عاطفی کودکان دارد، راهی برای یادگیری است، زیرا کودکان در بازی با چالش های زندگی مواجه می شوند و تلاش می کنند برای مشکلات راه حل پیدا کنند و لذا مهارت حل مسئله در آنان ایجاد می شود.

پورابراهیمی، بازی را موثرترین و معنادارترین روش یادگیری در کودکان دانست و عنوان کرد: بازی علاوه بر ایجاد مهارت در کودکان، فشار روانی خانواده و احساسات آسیب زای والدین و کودکان را کم می کند.

وی با بیان اینکه با بازی خیلی از مشکلات رفتاری کودکان حل می شود، اضافه کرد: کودکان ناخودآگاه در موقعیت های مختلف قرار می گیرند و می توانند ابراز وجود داشته باشند و احساسات و هیجانات مثبت و منفی خودشان را تخلیه کنند لذا بازی به تخلیه انرژی کودکان و خسته شدن آنان کمک می کند که در نتیجه خواب راحت تری را برای آنان رقم می زند.

این مشاور خانواده، از والدین خواست فهرستی از بازی های مناسب این ایام تهیه کنند و ادامه داد: والدین ساعتی از روز را اختصاص به بازی با کودکان دهند؛ البته این بازی ها باید متناسب با سن کودک باشد و از اسباب بازی های موجود در خانه استفاده شود.

نشست بازی

وی یکی از بازی های مناسب کودکان در داخل خانه به ویژه در روزهای کرونایی را بازی تعادل دانست و عنوان کرد: در این بازی که برای کودکان چهار سال به بالا بسیار کمک کننده است، باید از روبان یا نوارهای رنگی استفاده کنیم؛ به این صورت که نوار را به شکل های مختلف روی زمین قرار دهیم و از کودکان بخواهیم با حفظ تعادل روی نوار حرکت کنند؛ همچنین برای هیجان دادن به بازی از کودکان بخواهیم به صورت لی لی یا برعکس روی نوار حرکت کنند و زمانی برنده می شوند که تعادل خودشان را حفظ کنند، زیرا هیجان شرط رغبت کودکان به بازی است و هرچقدر هیچان بازی بیشتر باشد، کودکان بیشتر علاقمند به بازی هستند و هرچقدر مشارکت والدین در بازی بیشتر باشد، کودکان بیشتر از بازی لذت می برند.

پورابراهیمی، هچنین از والدین خواست با یک توپ کوچک و چند بطری آب معدنی بولینگ خانگی بسازند و تصریح کرد: اگر در خانه پازل ندارید، یک تصویر را با قیچی برش دهید و از کودکان بخواهید که تکه ها را کنار هم قرار دهند و دوباره تصویر را بسازند.

این روانشناس، درست کردن کاردستی با اشیای دورریز را از دیگر فعالیت های سرگرم کننده کودکان در داخل خانه دانست و خاطرنشان کرد: با کودکان اسم و فامیل بازی کنید، زیرا علاوه بر اینکه بازی کردن همه اعضای خانواده برای کودکان لذت بخش است، حال خودتان هم خوب می شود.

بازی پدران و کودکان

وی با بیان اینکه اسباب بازی خوب نقش مهمی در رشد استعدادها و پرورش خلاقیت های کودکان دارد، اظهار کرد: در خرید اسباب بازی باید به ایمنی آن توجه کنید، یعنی خیلی سنگین نباشد که به کودک آسیب بزند و قطعات کوچک نداشته باشد که برای کودک خطر ایجاد کند. همچنین اسباب بازی باید متناسب با سن کودک باشد و حتما در خرید اسباب بازی علاقمندی کودک را در نظر بگیرید.

پورابراهیمی، با تاکید بر لزوم انتخاب اسباب بازی های تعاملی همچون پازل و دومینو، یادآور شد: با توجه به شرایط کرونایی، بهتر است کودکان با خواهر و برادر یا والدین خود بازی کنند تا روابط اجتماعی آنان تقویت شود. همچنین اسباب بازی باید تنوع پذیر باشد و جنبه ساختنی داشته باشد و کودک بتواند اشکال مختلف از آن ایجاد کند، زیرا یکی از دغدغه های والدین این است که عروسک و ماشین خیلی وقت کودکان را پُر نمی کند و زود از بازی کردن با آن خسته می شوند.

وی با اشاره به گرایش بیش از اندازه کودکان به فضای مجازی و بازی های رایانه ای، اظهار کرد: قبل از کرونا کودکان کمتر به فضای مجازی گرایش داشتند، زیرا بخش اصلی روز را در مدرسه بودند و فعالیت های تحصیلی خودشان را دنبال می کردند، اما اکنون در خانه هستند و وقت آزاد دارند لذا باید اوقات فراغت کودکان را با بازی های مشارکتی پُر کنید و به کودکان مسئولیت انجام بخشی از وظایف و کارهای خانه که در حد توان آنان است را بسپارید.

این مشاور خانواده متذکر شد: زمانی به کودکان پیشنهاد بازی کردن بدهید که علاقه و حوصله داشته باشند، زیرا برای تاثیرگذاری بیشتر بازی باید علاقه و حوصله وجود داشته باشد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

اسباب بازی های سمی کودکان !

تاثیر بازی‌های پدران با کودکان

نقش بازی در بهبودی پساکرونا