چطور در موقعیت‌های جدید به کودک کمک کنیم؟

یک کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی با بیان اینکه وقتی کودکی با موقعیت، تغییر و یا چالش جدیدی مواجه می‌شود، داشتن احساس اضطراب و نگرانی طبیعی است، گفت: در چنین شرایطی والدین باید با آرامش و حمایت کافی و آگاهانه به کودک کمک کرده و در تجربه‌های جدید با او همراهی کنند، بدون اینکه اجازه دهند این احساس طبیعی در کودک متوقف شود.

شیما نباتی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کودکان همان‌طور که رشد می‌کنند، با اتفاقات تازه زیادی مواجه می‌شوند؛ آشنایی با دوستان جدید، یادگیری مهارت‌های نو، رقابت در درس، ورزش، هنر و هر اتفاق جدیدی که می‌تواند یک‌قدم بزرگ روبه‌جلو برای آن‌ها باشد. در این هنگام آن‌ها با احساسات مختلفی مواجه می‌شوند که هرچند مواجهه با آن‌ها می‌تواند موقعیت و تجربه جدیدی رقم بزند، اما ممکن است هم‌زمان برای کودکان استرس‌آور هم باشد.

کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی افزود: در چنین شرایطی برخی از والدین نگران می‌شوند که آیا فرزند من توان مقابله با موقعیت‌های جدید را دارد؟ آیا می‌تواند این اضطراب را تحمل کند؟ و یا این اضطراب برای او دردسرساز و یا مشکل‌ساز می‌شود؟

وی با بیان اینکه وقتی فرزندمان با موقعیت، تغییر و یا چالش جدیدی مواجه می‌شود، داشتن احساس اضطراب و نگرانی طبیعی است، گفت: احساس نگرانی همیشه بد نیست، بلکه تا زمانی که مدت‌زمان زیادی طول نکشد و یا خیلی شدید نباشد، می‌تواند مفید هم باشد، چراکه وقتی کودک احساس نگرانی می‌کند می‌تواند با خود فکر کند که اکنون چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ آیا ادامه دادن به این کار برای من خطری دارد یا خیر؟ اگر بخواهم آن را ادامه دهم، چه‌کاری باید انجام دهم و چگونه؟

نباتی‌زاده تأکید کرد: در چنین شرایطی والدین باید با آرامش و حمایت کافی و آگاهانه به بچه‌ها کمک کرده و در تجربه‌های جدید با آن‌ها همراهی کنند، بدون اینکه اجازه دهند این احساس طبیعی در کودک متوقف شود.

وی با بیان اینکه شاید بسیاری از والدین از خود بپرسند من به‌عنوان مادر یا پدر چگونه می‌توانم به فرزندم در موقعیت‌های جدید کمک کنم؟ توضیح داد: پیش از هر چیز باید بدانیم انجام کارهای جدید مناسب سن کودک است و برای او خطری ایجاد نخواهد کرد، همچنین می‌تواند به رشد کودک کمک کند و وقتی زمینه‌های انجام آن فراهم شود، او مهارت جدیدی را می‌آموزد و اعتمادبه‌نفس او تقویت می‌شود.

این مشاور ادامه داد: والدین باید به صحبت‌های کودک گوش کنند و شنونده فعالی باشند، برای آگاه کردن فرزندشان از پیامدهای مثبت یا منفی که با آن مواجه خواهد شد اصلاً عجله نکنند و اجازه دهند فرزندشان احساسات و افکارش را برای آن‌ها بازگو کند.

وی به والدین توصیه کرد تحت هیچ شرایطی به فرزندشان برچسب نزنند و اجازه دهند هر آنچه در ذهنش می‌گذرد را به آن‌ها بگوید. بهتر است کودک احساس کند کسی است که می‌تواند به او اعتماد کند و در موقعیت‌هایی که دچار چالش و سردرگمی شده از کمک او استفاده کند.

نباتی‌زاده افزود: وقتی کودک احساسات و افکارش را برای والدین بیان کرد باید به او بگویند این نگرانی طبیعی است و شرایط را برای فکر کردن درباره مدیریت احساساتش در این شرایط جدید مهیا کنند. درواقع والدین باید کمک کنند کودک در مورد حل مسائل خود فکر کند و اگر ایده خوبی داشت حتماً از آن حمایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه فرزندتان احساس توانایی کنند بهتر است موقعیت‌های جدیدی که در گذشته داشته و برایش سخت بوده و اما آن را انجام داده است به او یادآوری کنید. به‌عنوان مثال انجام یک کار ورزشی که برایش سخت بود، اما با تلاش و کوشش توانست آن را انجام دهد.

کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی به والدین توصیه کرد از کودکان بخواهند کارهایی که باید انجام دهند را لیست و یا آن را بشمارند و به مراحل کوچک‌تر تبدیل کنند تا انجام کارها برایشان آسان شود.

وی از والدین خواست فراموش نکنند هر قدم و تلاش کودک را تشویق کرده و به تلاش او توجه کنند. ضمن اینکه درباره احساسات آن زمان صحبت کنیم، نه نتیجه‌ای که کودک می‌خواهد به دست بیاورد.

نباتی‌زاده تأکید کرد: پدر و مادر باید نسبت به تلاش‌هایی که کودک انجام می‌دهد و همچنین احساساتی که در آن موقعیت داشته خود را مشتاق نشان دهند تا میزان نگرانی در آن‌ها کمتر شود، چراکه اگر ما توجه به تلاش کودک نکنیم و به نتیجه اهمیت دهیم، کودک را گرفتار نتیجه و کمال‌گرایی می‌کنیم.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: اگر کودک بیش‌ از حد نگران است و با گذشت زمان نیز بهتر نمی‌شود، به‌طوری‌که نمی‌تواند خود را مدیریت کند و این موضوع بر کارها و فعالیت‌های او تأثیر منفی گذاشته، بهتر است برای درمان اضطراب او با روانشناس کودک و نوجوان مشورت شود تا برای درمان و حمایت او اقدامات تخصصی انجام شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

نکاتی ساده و مهم در تربیت کودکان

ترفندهای تربیت برای یادگیری کودک