تازه‌های جهان کتاب

کتاب‌های «بایگانی کودکان گمشده»، «حس کردن فرهنگ»، «بازی‌آفرینی در گردشگری»، «بابا بیا خانه» و «تغییر» به تازگی راهی بازار کتاب شده‌اند.

کتاب «بایگانی کودکان گمشده» نوشته والریا لوئیزلی با ترجمه  ویدا اسلامیه در ۳۸۴ صفحه و با قیمت ۹۸ هزار تومان در نشر اگر منتشر شده است.

در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: «بایگانی کودکان گمشده» اولین رمان والریا لوئیزلی به زبان انگلیسی است که آن را در سال ۲۰۱۹ میلادی نوشت. لوئیزلی این رمان را از سیاست آمریکا مبنی بر جدا کردن بچه‌ها از والدین در مرز آمریکا و مکزیک الهام گرفت. رمانی نو و خلاقانه درباره‌ خانواده‌ای که سفر زمینی‌شان در جاده‌های آمریکا، با تاریخ شکل‌گیری آمریکا و بحران مهاجرت در مرزهای جنوب غربی پیوند خورده است؛ سفری به‌یادماندنی که با تشبیه‌ها و استعاره‌های نفس‌گیر، نثری آهنگین و دغدغه‌های عمیق انسانی روایت می‌شود.

بخش بررسی کتاب نیویورک تایمز این کتاب را یکی از ۱۰ کتاب برتر سال ۲۰۱۹ می‌داند. این رمان همچنین نامزد نهایی جایزه‌ انجمن منتقدان کتاب ملی آمریکا برای کتاب‌های داستانی در سال ۲۰۱۹ میلادی بود.

 

همچنین «حس کردن فرهنگ: پژوهش‌های مردم‌نگارانه در ایران» نوشته اصغر ایزدی جیران در ۲۴۲ و با قیمت ۶۴ هزار تومان در نشر یادشده عرضه شده است.

در معرفی این کتاب می‌خوانیم: کتاب حس کردن فرهنگ اگرچه کاری پژوهشی است، آن‌قدر شیرین و جذاب نوشته شده است که همه‌ ما می‌توانیم خواننده‌اش باشیم. اصغر ایزدی جیران، استاد دانشگاه و نویسنده‌ این کتاب، نتایج پژوهش‌های میدانی ‌خود را با شما و ما در میان گذاشته است؛ مجموعه‌ای از نُه پژوهش میدانی مردم­‌نگارانه در اجتماعات عشایری قره­‌داغ آذربایجان و جوامع شهری تبریز و تهران. موضوع‌های متنوع کتاب از هنر تا مناسک، از گردشگری تا خوانندگی و از فوتبال تا بیمارستان براساس رویکرد نظری مردم‌شناسی حس­‌ها یکپارچه شده‌اند. طبق این رویکرد، ادراکاتی چون چشیدن، لمس کردن، دیدن، حرکت کردن، شنیدن و بوییدن، نه عمل­‌های بیولوژیک صرف که کردارهای اجتماعی‌اند و انتقال­‌دهنده‌ معانی و ارزش‌­های فرهنگی. «حس کردن فرهنگ» هم‌زمان در حال آموزش روش تحقیق مردم‌­شناسی از طریق تجربه‌­های یک مردم­‌شناس جوان نیز هست.

 

دیگر کتاب منتشر شده در نشر اگر، «بازی‌آفرینی در گردشگری» نوشته پائول بولنسی و رومن ایگر با ترجمه محمد اعجازی است که در ۲۰۸ صفحه و با قیمت ۵۸۵۰۰ تومان راهی بازار کتاب شده است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: از بدو تولد، بازی و داستان از مهم‌ترین نیازهای هر انسان هستند. راهی برای کنجکاوی و نرمش ذهن، سرگرمی، آرامش و حتی یادگیری قواعد زندگی.

اگر دوران کودکی را مرور کنیم، پدر و مادر اولین هم‌بازی‌های قصه‌گوی ما بوده‌اند و احتمالاً بازی‌ها اولین تجربه‌هایی باشند که به‌یاد می‌آوریم. علاوه‌بر اسباب‌بازی‌های دوران نوزادی و کودکی، بازی‌های کوچه و محله با دوستان و بازی‌های فکری و کامپیوتری، پرسه در کوچه‌باغ‌های روستای پدربزرگ و مادربزرگ و حتی سفر هم، هرچند ظاهراً به‌چشم نیاید، درون خود نوعی بازی دارند و به همین دلیل اکنون در یاد ما باقی مانده‌اند.

در کتاب «بازی‌آفرینی در گردشگری»، تجربه‌ای به‌یادماندنی را تعریف و الگوهای مشترک در آن‌ها را پیدا می‌کنیم. با مثال‌های فراوان با موضوع سفر و اوقات فراغت، ویژگی‌های خاطره‌انگیز شدن تجربه را می‌شناسیم و پی می‌بریم که به کمک داستان چطور می‌توانیم مهمان، کاربر یا مشتری خود را در کاری که انجام می‌دهد غرق کنیم تا متوجه گذر زمان نشود و تجربه‌اش همچون خاطرات دوران کودکی، همیشه در یادش باقی بماند.

 

«بابا بیا خانه» نوشته اِپریل اِنسیسو با ترجمه هومن شکرایی دیگر کتاب این نشر است که در ۱۱۲ صفحه و با قیمت ۳۶ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در معرفی این کتاب آمده است: «بابا بیا خانه» روایت نویسنده است از ابتلای پدرش به بیماری آلزایمر. آلزایمر بیماری بی‌رحمی است و سرگذشت دیوید، پدر راوی، بازتاب این حقیقت است. «بابا بیا خانه» با نمایش افول شخصیت دیوید از شخصی خودبسنده، سرسخت و درعین‌حال حمایت‌گر به فردی وابسته و غمگین، بیش از هرچیز روایت نوعی زوال است. برخلاف باور عموم، آلزایمر صرفاً از یاد بردن افراد و آدرس‌ها و نام اشیاء نیست و شامل ابعاد گسترده‌تر و پیچیده‌تری می‌شود. نویسنده با شرح رفتارهای پدرش، راهکارهای خود و مادرش را در برابر مشکلات آلزایمر و اختلالات رفتاری پدرش بیان می‌کند.

تازه‌های جهان کتاب

 

همچنین «تغییر!؛ چرا به دگرگونی ریشه‌ای نیاز داریم؟» نوشته گریم ماکستون با ترجمه علی مهرآیین در ۱۵۰ صفحه و با قیمت ۳۸ هزار تومان در نشر اگر منتشر شده است.

در معرفی  این کتاب می‌خوانیم: این کتاب نه با توسل به پیشگویی‌های عجیب و تخیلات رنگارنگ، بلکه با استناد به شواهد علمی مورد قبول عموم دانشمندان و نیز با استناد به آمارهای منتشرشده سازمان‌های شناخته‌شده و معتبر بین‌المللی، به نتیجه‌ای غریب می‌رسد که گرچه انتظارش را نداریم، از پذیرش یا حداقل جدی ‌گرفتن آن هم نمی‌توانیم سر باز بزنیم؛ این‌که رفاه و حتی زندگی تعداد زیادی از ما، خصوصاً افراد زیر ۳۰ سال، در معرض خطری است که از حدود ۱۰ سال دیگر به‌تدریج باشدت هرچه تمام‌تر حس خواهد شد. این خطر ناشی از تغییرات اقلیمی است. اهمیت واقعی این کتاب در همین تبیین علمی خطری قریب‎الوقوع است که شاید عادت داریم سراغش را در فیلم‌ها و رمان‌ها بگیریم، نه در محاسبات نسبتاً ساده و روشن علمی.

منبع: ایسنا

مرتبط:

«بوی دهان گنجشک» در کتابفروشی‌ها

ویژگی‌ها و تاثیر کتاب داستان کودکانه بر رشد کودکان