بایدها و نبایدهای ارتودنسی کودکان و بزرگسالان

یک متخصص ارتودنسی در چهارمحال و بختیاری گفت: در مجموع افرادی که سر و صورت آنان در تصادف دچار حادثه شده باشد، افرادی که شکاف لب و کام یا ناهنجاری‌ صورت داشته و بیمارانی که دندان‌های نامرتب دارند، عموما نیازمند انجام ارتودنسی هستند، زمان ارتودنسی در افراد متفاوت است.

محمدعلی مومنی در خصوص بهترین زمان برای انجام ارتودنسی در افراد،‌ اظهار کرد: برخی از درمان‌ها را باید در سن هشت تا ۹ سالگی انجام داد، به‌ویژه در افرادی که دارای مشکلاتی در فک مانند جلودزدگی هستند، این روش باید در سن مناسب انجام شود.

وی افزود: افرادی که فک بالایی آن‌ها دارای جلوزدگی است، بهترین سن برای انجام ارتودنسی در آنان سن ۱۰ تا ۱۱ سالگی است و افرادی که نیازمند ارتودنسی ثابت هستند، بهترین سن برای آنان، ۱۲ سالگی است.

این متخصص ارتودنسی در خصوص تعیین زمان ماندگاری ارتودنسی در دهان، تصریح کرد: تعیین زمان دقیق و پیچیده است، در برخی از افراد تا چهار سال و در برخی تنها طی چند ماه جواب می‌دهد، اگر بهداشت دهان بیمار رعایت نشود، ارتودنسی مضر است و باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

مومنی خاطرنشان کرد: برای تمیز کردن دندان‌های ارتودنسی‌ شده،‌ فرد باید آموزش‌های تصویری ببیند، این افراد مسواک‌ و نخ دندان خاصی دارند و باید به‌صورت مرتب دهانشویه و فلوراید مصرف کنند، همچنین اگر دندانی نیاز به ترمیم نیاز داشته باشد، امکان این امر در زمان ارتودنسی دندان‌ها وجود دارد و تداخلی در این بین مشاهده نمی‌شود.

این متخصص ارتودنسی ادامه داد: در حالت ترمیم، ارتودنسی باز نمی‌شود و اگر لازم باشد، تنها سیم دندان ترمیمی جدا شده و عملیات مربوطه بر سطح آن انجام می‌شود، افراد در هر سنی می‌توانند ارتودنسی را انجام دهند، البته سرعت حرکت دندان‌ها ممکن است کند باشد، اما در هر حال، ارتودنسی قابل انجام است.

وی در خصوص مراجعان نیازمند ارتودنسی، توضیح داد: در مجموع افرادی که سر و صورت آنان در تصادف دچار حادثه شده باشد، افرادی که شکاف لب و کام یا ناهنجاری‌ صورت داشته و بیمارانی که دندان‌های نامرتب دارند، عموما نیازمند انجام ارتودنسی هستند.

مومنی گفت: ارتودنسی در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما براکت‌های ارتودنسی در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، ممکن است اذیت‌کننده باشد، اما در کل دوره درمان مشکلی ایجاد نمی‌شود، ارتودنسی همیشه مربوط به زیبایی نیست، گاهی ارتودنسی آن‌قدر ظاهر صورت را تغییر می‌دهد که هیچ جراحی نمی‌تواند این تغییرات را ایجاد کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

چرا باید دندان‌های کودک خود را ارتودنسی کنیم؟

سن طلایی برای ارتودنسی دندان کودک