فرهنگ غلط عدم مراجعه به گفتار درمانگر

یک گفتار درمانگر گفت: تعداد محدود و کمی از مراجعین به دلیل فرهنگ اشتباه ترس از آشکار شدن مشکل فرزندشان، برچسب‌زنی و … از مراجعه و ادامه روند درمان و حضور کودک خودداری می‌کنند.

طاهر حدیثی اظهار کرد: البته تعداد این افراد نسبت به گذشته بسیار محدود است اما باید این فرهنگ غلط اصلاح شود و خانواده‌ها ابایی از مراجعه به گفتار درمانگر نداشته باشند.
وی اضافه کرد: گفتار درمانگر یا آسیب‌شناس گفتار و زبان وظیفه ارزیابی و درمان انواع اختلالات گفتار و زبان را بر عهده دارد.

حدیثی اظهار کرد: مشکلات گفتار و زبان می‌تواند شامل هر اختلالی باشد که منجر به آسیب در گفتار یا زبان به‌عنوان وسیله انتقال افکار و مفاهیم می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات گفتار و زبان می‌تواند گروه‌های مختلفی را دربر گیرد، تصریح کرد: مشکلاتی مانند لکنت، اختلالات صوتی ناشی از مشکلات حنجره، تارهای صوتی، زبان پریشی یا آفازیای ناشی از سکته، اختلالات بلع ناشی از سکته مغزی یا ضعف عضلانی، اختلالات تولید یا تلفظ صداها، اختلال تشدید، اختلالات یادگیری، اختلالات خواندن و نوشتن و تأخیر در گفتار و زبان ازجمله مشکلات گفتار و زبان هستند.

حدیثی با بیان اینکه در صورت وجود هر یک از مشکلات فوق افراد باید به گفتاردرمانی رجوع کنند، ادامه داد: بسته به میزان اختلال، سن مراجعه، همکاری والدین، میزان هوش و یادگیری کودک و محیط زندگی و … طول جلسات درمانی متفاوت خواهد بود.

این گفتار درمانگر اضافه کرد: آگاه‌سازی خانواده، بیان مشکلات و چالش‌های پیش روی کودک یا دیگر مراجعین به گفتاردرمانی می‌تواند تا حد زیادی تضمین‌کننده همکاری خانواده و ادامه روند موفق درمان باشد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

بهترین رفتار والدین هنگام لکنت زبان ناگهانی کودک