یکی از مهم‌ترین اصول کار در مدارس فوتبال چیست؟

یک مربی فوتبال پایه می‌گوید یکی از مهم‌ترین اصول کار در مدارس فوتبال این است که یک مربی در کنار آموزش فوتبال، به بخش فرهنگی و پرداختن به روح پهلوانی و آموزش نظم و انضباط در ورزش نیز توجه بسیار داشته باشد.

محسن بابادی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین اصول کار در مدارس فوتبال، پرداختن به اخلاقیات، روح پهلوانی در ورزش و نظم و انضباط در کنار آموزش فوتبال است، اظهار کرد: متاسفانه مشاهده شده برخی مربیان تنها بُعد ورزشی و فنی کار را مدنظر قرار داده و برای مواردی که اشاره داشتم، وقت نمی‌گذارند، در حالی که مربی‌ای موفق است که همزمان با انجام کار فنی به روانشناسی، آمادگی جسمانی و آن‌چه سبب رشد و تکامل یک بازیکن در تمامی ابعاد و زمینه‌ها می‌شود نیز توجه کافی داشته باشد.

وی بیان کرد: منظور از پرداختن به اخلاقیات، اصول اولیه پذیرفته شده در تمامی جهان همچون احترام به والدین، مربیان و بازیکنان و رعایت حقوق آن‌ها است. همچنین پرهیز از دروغگویی، پذیرفتن اشتباه و عذرخواهی و تلاش برای جبران آن و عدم توجیه و فرار از زیر بار مسئولیت می‌تواند نکات کلیدی مهمی باشد که مربی باید به آموزش آن‌ها اهتمام ورزد. حداکثر تلاش، کوشش، امید و آینده‌نگری، تمرکز روی تمرین و نحوه زندگی، مهارت‌های ارتباط، نوع دوستی و کمک به سایر بازیکنان، در نظر گرفتن اهداف تیمی، عدم خودخواهی، رعایت نظافت و انضباط فردی و گروهی، عدم تمسخر بازیکنان ضعیف‌تر، کمک به پیشرفت آن‌ها، گوش دادن و عمل کردن به فرامین مربی، بررسی ایرادات و سعی در برطرف نمودن آن‌ها و تقویت نقاط قوت از جمله موارد مهمی است که یک مربی پایه باید به آن‌ها اشرافیت داشته و متناسب با سطح فکری، سن و سال و توان بازیکنان، آن‌ها را آموزش دهد تا بتواند بازیکنانی توانمندتر و موفق‌تر تربیت کند.

این مربی فوتبال پایه افزود: در مدارس فوتبال محیط پربار آموزشی، حتی اگر بازیکنی نتوانست به پیشرفت آن‌چنانی برسد یا از استعداد کمتری جهت فتح قله‌های فوتبال برخوردار بود، حداقل مهارت‌های درست زندگی کردن در جامعه را آموخته و در بُعد اخلاقی، تربیتی، انضباطی و شخصیتی پیشرفت چشمگیری داشته و خواهد دانست چگونه در سایر زمینه‌های زندگی رشد کند. البته خانواده‌ها نیز موظف هستند همین اهداف را دنبال کرده و تجربیات خود در تمامی زمینه‌ها و مهارت‌های مختلف زندگی را به فرزندان بیاموزند و اگر احساس می‌کنند، کار کمی سخت و پیچیده است، اجازه دهند بخشی از آن در محیط ورزشی پیگیری و اجرا شود.

وی عنوان کرد: خانواده‌ها با سوق دادن فرزندان به سمت محیط ورزشی و پرداخت شهریه و تهیه البسه ورزشی، نه تنها متضرر نشده و هزینه اضافی را متحمل نمی‌شوند، بلکه عالی‌ترین سرمایه‌گذاری برای عزیزترین افراد خانواده یعنی فرزندان‌شان را انجام داده و به آن‌ها یاد می‌دهند، این محیط، بهترین محیط برای حضور و فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها است. پس با یک تیر چند هدف را نشانه گرفته که در نهایت موفقیت، پیشرفت و آرامش فرزندان خود را تضمین کرده‌اند.

این کارشناس فوتبال بیان کرد:‌ کودک و نوجوانی که یاد بگیرد، بهترین مکان برای سلامتی و آرامش روحی و جسمی‌اش، اماکن و محیط‌های ورزشی است، بدون تردید کمتر در معرض خطا و لغزش قرار گرفته و در هر حالت و شرایطی نهایتا به سمت ورزش همگرا خواهد شد. پس باید خانواده‌ها در انتخاب مربیان ورزشی نهایت وسواس و دقت را به خرج دهند، چرا که انتخابی درست ممکن است، مسیر زندگی فرزندشان را تغییر داده و بالعکس انتخابی ناآگاهانه، آن‌ها را فرسنگ‌ها از اهداف و آرزوهای‌شان دور کند. ورزشکار در محیط ورزشی، مبارزه واقعی و تلاش جسمی و روحی برای کسب موفقیت را خواهد آموخت و یاد خواهد گرفت چگونه با ریختن عرق و تلاش فردی و گروهی به هدفش که همان موفقیت و آرامش است، برسد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

خانواده‌ها با چشمان باز مدرسه فوتبال را انتخاب کنند

چرا هوادار یک تیم فوتبال می‌شویم؟