آیین سرخ چهارشنبه سوری به تلخی کشیده نشود

یک روانشناس معتقد است شاد بودن اتفاق خوبی است و یکی از نیازهای فطری بشر است. نوجوانان و جوانان به لحاظ داشتن نیروی مضاعف مترصد فرصتی هستند که شادی و نشاط خود را اظهار و اقدام به تخلیه انرژی درونی خود نمایند.عبدالصالح خزائی با بیان اینکه چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های باستانی است که از دیرباز در فرهنگ سنتی کشور ما زنده نگه داشته شده‌است، افزود: این جشن آمیزه‌ای از رسوم متفاوت در قومیت‌های مختلف کشور است؛ آیین‌هایی مانند کوزه‌شکنی، قاشق‌زنی، فال‌گوشی و گره‌گشایی، شاهنامه‌خوانی، شال‌اندازی، اسفند دود کردن و نمک‌گرداندن در این روز از قدیم معمول بوده‌است.

وی خاطرنشان کرد: اما متاسفانه امروزه خیلی از این سنت ها به فراموشی سپرده شده است و به جای آن نوجوانان و جوانان به استفاده از موادمحترقه خطرناک، بمب‌های دست‌ساز و ترقه‌های غیراستاندارد و کارهای خطرناک روی آورده‌اند که با انفجار آنها در اماکن عمومی، محیط‌های مسکونی ضمن ایجاد رعب و وحشت در همشهریان و همچنین با رقم‌زدن حوادث تلخ، خود و اطرافیان‌شان را نیز در معرض مصدومیت و مجروحیت قرار می‌دهند و این آئین ملی را به تلخی و سیاهی می‌کشانند.

این کارشناس می گوید: جهت پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در فرزندان‌مان به پرورش و تقویت مهارت مدیریت هیجانات در آنها نیازمندیم. هیجانات و احساسات می‌توانند نقش بسیار مهمی در واکنش‌ها و رفتارهای ما داشته باشند؛ اما متاسفانه هیچ‌گاه آموزش نمی‌بینیم که چطور آنها را در خود بشناسیم و آنها را مدیریت کنیم و سپس به نحو شایسته به فرزندان‌مان انتقال دهیم، چرا که رفتار والدین و اطرافیان نزدیک به به وسیله کودکان تقلید می‌شود.

به گفته خزائی اداره و کنترل هیجانات به معنای نادیده گرفتن یا سرکوب آن‌ها نیست بلکه ابراز آنها بدون آسیب رساندن به خود و دیگران می‌باشد.

این مشاور و مددکار تاکید کرد: مهارت مدیریت هیجانات، فرد را قادر می‌سازد تا هیجان‌ها را در خود و دیگران تشخیص داده، به نحوی تاثیر آنها را بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجان‌های مختلف نشان دهد و همچنین در موقعیت‌های تهدیدکننده و خطرناک رفتار مناسبی از خود بروز می‌دهد. امروزه کسانی را که توانایی استفاده از هیجانات به نفع خود و روابط‌شان را داشته باشند را دارای هوش هیجانی می‌دانند.

وی ادامه داد: ما به عنوان والدین نباید احساسات فرزند نوجوان‌مان را کنترل کنیم بلکه باید آن را مدیریت کنیم؛ چرا که هر وقت احساسات آنها را کنترل می‌کنیم، در آنها محدودیت ایجاد می‌شود و وقتی احساسات محدود می‌شود به صورت رفتار ناسالم خود را نشان می‌دهد. مدیریت احساسات یعنی مسئولیت‌پذیری، یعنی افراد نسبت به احساساتی که تجربه می‌کنند مسئول هستند. هر احساساتی عواقبی دارد که در رفتار خود را نشان می‌دهد.

دکترای روانشناسی اداره مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر تصریح کرد: در این‌جا لازم است برای بالا بردن امنیت و مدیریت هیجانات (هوش هیجانی) فرزندان نوجوان در چهارشنبه سوری امسال والدین در شب چهارشنبه‌سوری ابتکار عمل به خرج داده و برای فرزندان برنامه‌ای متفاوت تدارک ببینند و سعی کنند فرزندشان را از محیط‌های مخاطره‌آمیز دور کنند و جایگزین‌های بهتر برای راضی نگه‌داشتن آنها مهیا نمایند.

عبدالصالح خزائی توصیه کرد: فرزندان‌تان را همراهی کنید؛ سعی کنید به او نزدیک شوید و مراقب باشید هیجانات آنها از مسیر صحیح خارج نشود. همچنین شیوه‌های سالم ابراز شادی را به آنها یاد دهید. مواظب باشید سرگردان هیجان‌های مختلف نشوند و به آنها متذکر شوید که رفتارهایی که برای دیگران مزاحمت و یا خطر ایجاد می‌کنند، شادی محسوب نمی‌شوند.

به گفته وی با توجه به اقدامات خطرناک بعضی از افراد و احتمال مصدومیت و مجروحیت، باید به صورت مستقیم روی رفتار فرزندان نوجوان نظارت داشته باشید و در عین مهربانی و اقتدار، آسیب‌های احتمالی (مواد محترقه) را به فرزندان‌تان گوشزد کنید.

این مشاور خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشیم که بزه و جنایت از احساس ضعف، احساس ناکامی، خودارزشمندی پایین، احساس تحت‌کنترل بودن به وجود می‌آید. پرخاشگری، آتش‌زدن و انجام اعمال خطرناک جانشین احساس محترم بودن می‌شود. در خانواده کسانی که مورد احترام قرار می‌گیرند و دارای عرت‌نفس هستند نیازی به پرخاشگری و انجام اقدامات منفی برای قدرتمندشدن و احساس بزرگی ندارند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کرونا را با آتش چهارشنبه سوری شعله‌ور نکنیم