کرونا را با آتش چهارشنبه سوری شعله‌ور نکنیم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: تجمع در چهارشنبه آخر سال علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد زحمات نیروهای بهداشت و درمان را که درگیر کرونا هستند، بیشتر می کند و باری مضاعف بر نظام سلامت تحمیل خواهد شد.

دکتر آبتین حیدرزاده اظهار کرد: مراسم چهارشنبه سوری هر ساله با حوادث ناگواری همراه است و به مصدوم یا مجروح شدن گروهی از نوجوانان و جوانان می انجامد لذا خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند، افزود: باید به آنها آموزش داد که در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش بازی آسیب پذیر هستند.

وی با اشاره به اینکه آموزش آسیب پذیری در مقابل خطرات مذکور از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: هر سال مواد محترقه‌ وارد بازار می شوند که قدرت انفجار آنها بیشتر از قبل بوده و در بسیاری از مواقع جهت افزایش قدرت انفجار در داخل آنها از خرده شیشه استفاده می شود که در زمان انفجار علاوه بر تولید صداهای بسیار گوش‌خراش و آزار دهنده، آسیب های جدی به چشم و سایر نقاط بدن وارد می‌کنند.

حیدرزاده تصریح کرد: با توجه به اینکه چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های قدیمی ما ایرانیان است اما متأسفانه در سال‌های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی‌ها خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده و مشکلات سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه خانواده ها می‌توانند نقش مهمی را در پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال ایفاء کنند، ادامه داد: والدین در پیشگیری و کنترل فرزندان خود در فضای مجازی هوشیار باشند چرا که با کنترل، آگاهی بخشی و نظارت خانواده‌ها می‌توان آسیب‌های شب چهارشنبه آخر سال را کاهش داد، هر چند در سال‌های گذشته بی توجهی به این مهم از سوی خانواده ها موجب شده که تعدادی از نوجوانان به دلیل عدم آگاهی دچار صدمات شدید و حتی غیرقابل جبران شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تعداد بسیار اندکی از شهروندان با انجام اقداماتی نامتعارف در چهارشنبه پایان سال، سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند، افزود: با توجه به شیوع کرونا هر گونه سهل‌انگاری در این خصوص و حضور در مراسم چهارشنبه سوری، احتمال نقص جسمی، سوختگی دست و پا و خطر ابتلا به بیماری کرونا به دلیل گردش ویروس وجود دارد.

حیدرزاده در پایان یادآور شد: تجمع در چهارشنبه آخر سال علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد زحمات نیروهای بهداشت و درمان را که درگیر کرونا هستند، بیشتر می کند و باری مضاعف بر نظام سلامت تحمیل خواهد شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

هیچ ترقه و مواد آتش‌زایی، استاندارد و ایمن نیست