چرا «لایک و تایید گرفتن از دیگران» برای ما مهم است؟

یک روانشناس بالینی، تایید گرفتن از دیگران را نیازمند صرف انرژی زیاد دانست و گفت: چنین افرادی یک عمر در حال جلب رضایت دیگران هستند و لذا در طولانی مدت علاوه بر بیماری های جسمی، دچار بیماری های روحی و روانی می شوند.

دکتر صدف ربیع پور، میل به تایید شدن را یکی از نیازهای طبیعی بشر دانست و اظهار کرد: بین میل به تایید شدن و تاییدطلبی و تشنه و نیازمند تایید شدن تفاوت وجود دارد، یعنی افراد تاییدطلب از تایید دیگران لذت می برند و در صورت تایید نشدن، آرامش ندارند و به هم می ریزند.

وی با بیان اینکه افراد تاییدطلب همواره دغدغه جلب توجه و تایید گرفتن از دیگران را دارند، تصریح کرد: چنین افرادی به خاطر دیگران کاری را انجام می دهند و اگر بازخورد مناسب را دریافت نکنند، دیگر هرگز به سراغ آن کار نمی روند.

این روانشناس بالینی، با اشاره به افزایش تاییدطلبی افراد به ویژه در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: افراد در فضای مجازی اقدام به تولید محتوا می کنند و در مقابل لایک و کامنت می گیرند، اما اگر مبنای احساس خوشنودی و خوشبختی و رضایت از زندگی تعداد لایک ها و کامنت ها باشد و از کم شدن آن احساس ناراحتی کنند، مشکل ایجاد می شود.

ربیع پور، با بیان اینکه همه انسان ها دوست دارند مورد قبول و پذیرش دیگران باشند، گفت: افراد با توجه به نقش های اجتماعی متفاوت در موقعیت های مختلف تغییر رفتار دارند که نشان دهنده هوش و سازگاری و موقعیت سنجی آنان است. در واقع نحوه برخورد و معاشرت ما با خانواده و دوستان و همکاران و… متفاوت است و گاهی نقش بازی می کنیم، اما این نقش بازی کردن باید در حد رعایت آداب و حفظ مرزهای صمیمیت باشد و نباید دو شخصیت کاملا متفاوت از خودمان بروز دهیم.

وی یکی از مشکلات زوجین بعد از ازدواج را همین تغییر بزرگ رفتار دانست و یادآور شد: تغییر رفتار در موقعیت های متفاوت اشکال ندارد، اما تفاوت بزرگ و معنادار در تغییر رفتار ما به زندگی اجتماعی آسیب می زند.

این روانشناس، تاییدطلبی را الزاما در ظاهر افراد ندانست و عنوان کرد: افراد با توجه به نیازها و ارزش های درونی خودشان تاییدطلبی را نشان می دهند، یعنی برخی ارزش را در زیبایی می بینند و برخی دیگر در پول و ثروت؛ عده ای هم هستند که دنبال سواد و تحصیلات می روند و عده دیگر از افراد می خواهند انسان خوب و مهربانی باشند. البته همه این ویژگی ها به خودی خود ارزشمند هستند، اما افراط و تفریط در تاییدطلبی آسیب زاست.

وی یکی از تکنیک های روانشناسی برای برطرف کردن تاییدطلبی را تکنیک مواجهه دانست و تصریح کرد: به افراد توصیه می کنیم یک روز به شکل ساده و بدون توجه به موقعیت خانوادگی و شغلی و درآمدی و تحصیلی خود در مجامع عمومی ظاهر شوند.

ربیع پور، با بیان اینکه افراد تاییدطلب خودشان از این احساس با خبر نیستند، خاطرنشان کرد: این باور که «تایید دیگران بسیار مهم است» در افراد تاییدطلب شکل گرفته و معمولا با علائم ثانویه به روانشناس مراجعه می کنند، زیرا فرد تاییدطلب بعد از مدتی احساس اضطراب، افسردگی و خستگی ناشی از نقش بازی کردن به سراغش می آید.

این روانشناس بالینی، تایید گرفتن از دیگران را نیازمند صرف انرژی زیاد دانست و گفت: چنین افرادی یک عمر در حال جلب رضایت دیگران هستند و لذا در طولانی مدت علاوه بر بیماری های جسمی، دچار بیماری های روحی و روانی می شوند.

وی زیربنای شکل گیری نگرش ها و باورها در انسان را اطلاعاتی دانست که وارد ذهن کودک می شود و اظهار کرد: نگرش ها و باورهای ما خود به خود شکل نگرفته و این اطلاعات از خانواده و رسانه ها و دوستان و مدرسه و سایر منابع به ما رسیده است.

ربیع پور، از پدر و مادرها خواست در فرزندپروری توجه لازم را داشته باشند و تصریح کرد: والدین نباید کودکان وابسته تربیت کنند. همچنین انتقاد و سرزنش مداوم از کودکان نیاز به تایید شدن را در آنان افزایش می دهد. در کنار نقش تربیتی خانواده، المان های فرهنگی و جامعه شناختی نیز می تواند در تقویت حس تاییدطلبی موثر باشد، اما باید بدانیم در آیده آل ترین حالت خود نیز هرگز نمی توانیم تایید همگان را بگیریم و همواره عده ای مخالف و منتقد ما هستند؛ همانگونه که بسیاری از شخصیت های برجسته نیز در کنار طرفداران خود، منتقدان زیادی دارند!

منبع:ایسنا

مرتبط:

آسیب ۱ تا ۳ درصد دانش آموزان در فضای مجازی

هشدار در خصوص آسیب کودکان با ولنگاری در فضای مجازی

 چالش مومو و تهدیدی که برای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی