۱۱ شهر خراسان رضوی کتابخانه ندارد

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان این‌که ۱۱ شهر استان فاقد کتابخانه است، خواستار استفاده از فضاهای بدون استفاده ادارات جهت ایجاد کتابخانه شد.

علی‌اکبر سبزیان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی که امروز، ۲۷ بهمن، در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به مصوبات جلسه گذشته این انجمن، اظهار کرد: با توجه به این‌که در حال حاضر عمده فعالیت‌های دستگاه‌های فرهنگی و غیرفرهنگی به علت رعایت پروتکل‌های بهداشتی متوقف شده‌ است، فعالیت ما در این نهاد نه ‌تنها متوقف نشد بلکه با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی رشد چشمگیری داشته است.

وی با اشاره با فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در دوران کرونا، خاطرنشان کرد: در این دوره ۴۲۸ نشست کتاب‌خوانی، ۵۷۳ مورد برنامه مناسب کودکان، ۹۸۳ برنامه مناسبتی، ۳۹۷ جلسه جمع‌خوانی و مطالعاتی، ۱۶۸ مسابقه کتاب‌خوانی، کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی کتاب را در سطح استان و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برگزار کردیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به کسب مقام نخست بیشترین‌ میزان مشارکت در جشنواره کتاب‌خوانی رضوی برای سومین سال پیاپی توسط استان خراسان رضوی افزود: همزمان با شیوع ویروس کرونا و بعد از اعلام شعارهای «در خانه بمانیم» و «کرونا را شکست می‌دهیم»، پویش «خانواده کتابخوان» را راه‌اندازی کردیم که بیش از ۵۰۰۰ خانواده خراسانی در چند موضوع در این طرح شرکت کردند. بنابراین می‌توانیم بگوییم مردم استان در دوران شیوع ویروس کرونا هم به لحاظ آمارهای ما و هم به لحاظ فروش کتاب کتاب‌خوان‌تر شده‌اند.

سبزیان ادامه داد: اجرای پویش ملی «اقتراح ماسک» با محوریت شعر طنز با موضوع کرونا، افتتاح محفل ادبی رواق ادب اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با هدف تربیت نوشاعران و علاقه‌مندان به شعر و ادب، اجرای پویش ملی «خادم ارباب کیست»، اجرای نخستین «سوگواره شعر مجازی محافل ادبی»، افتتاح اولین «حسینیه کتاب» در کشور برای برگزاری برنامه‌های مناسبتی با محوریت کتاب، اجرای پویش «یک اربعین کتاب»، طرح «به تو از دور سلام» و «سلام بر حبیب» از جمله اقدامات مناسبتی این نهاد در دوران کرونا بود.

وی با اشاره به برگزاری ۶۲ درصدی جلسات انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری تصریح کرد: انجمن کتابخانه‌ها به مثابه پارلمان کتابخانه‌های عمومی است. یعنی اهمیت مصوبات این انجمن آنقدر بالاست که نهاد برای این مصوبات ارزش قائل است و می‌تواند مبنای عمل قرار بگیرد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۲۱۶ کتابخانه در سطح استان فعال است که از این تعداد ۱۳۲ کتابخانه نهادی، ۸۰ کتابخانه مشارکتی و ۴ کتابخانه مستقل است. همچنین در دو سال اخیر ۱۶ کتابخانه نهادی و ۶ کتابخانه مشارکتی به مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان اضافه شده و تا ۱۷ اسفند امسال نیز  ۱۴ کتابخانه دیگر به مجموعه ما اضافه می‌شود. امسال و همزمان با سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی دو کتابخانه خیرساز مرحوم داوودی و کتابخانه کندری در شهر کندر را افتتاح کردیم که فکر می‌کنم در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی با اشاره به افتتاح کتابخانه مرحومه زینلی در شهرستان نیشابور ادامه داد: یکی از کارهایی که با توجه به محدودیت منابع مالی در دوره جدید انجام دادیم، استفاده از کمک مجمع خیرین و خرده خیرین بوده است. در این شرایط بسیاری از کتابخانه‌های ما که نیمه تمام باقی‌مانده بود، با استفاده از کمک خیرین کتابخانه‌ساز در تاریخ ۱۷ اسفند سال جاری آماده افتتاح هستند.

سبزیان با بیان این‌که خراسان رضوی پیشگام سازمان‌دهی سالن‌های مطالعه و خانه‌های کنکور است، اظهار کرد: ما معتقدیم برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به یک هم‌افزایی نیاز داریم و ما به تنهایی نمی‌توایم بار سنگین ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی را برداریم. بنابراین باید از ظرفیت همه دستگاه‌ها استفاده کنیم و بر همین اساس ۲۲ تفاهم‌نامه اجرایی با اداره کل آموزش و پرورش، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، انتشارت به‌نشر، کانون فرهنگی مساجد، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان صداوسیما، بنیاد فرهنگی امام رضا(ع)، خانه جوانان استان و مجموعه‌های دیگر امضا کردیم تا با استفاده از ظرفیت‌های موثر دستگاه‌های مختلف در حوزه ترویج کتاب‌خوانی استفاده کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اهمیت جایگاه و نقش محوری کتاب‌داران به عنوان افسران جبهه دانایی انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب، خاطرنشان کرد: در طول سال جاری برای عضویت افراد در کتابخانه‌ها تسهیل‌گری کردیم که به نظر می‌رسد میزان عضویت و استفاده مردم از فضای کتابخانه‌ها را افزایش دهد. هم‌چنین امانت گرفتن کتاب از کتابخانه‌ها را تسهیل کرده‌ایم. بر اساس همین فعالیت‌ها در شاخص‌های کتابخانه‌ای نیز شاهد رشد چشم‌گیری بودیم.

سبزیان ضمن اشاره به استفاده از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز در اجرای پروژه‌های مختلف، گفت: ما معتقدیم یکی از حوزه‌های فعالیت عمده سازمان‌های مردم‌نهاد فرهنگی کتاب‌خوانی است و انتظار ما این است که این‌ مجموعه‌ها سازماندهی شوند. همچنین ما آمادگی داریم از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهادی که در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنند و یکی از اهداف‌شان ترویج کتاب‌خوانی است در مجموعه خودمان استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در خیلی از سازمان‌ها مکان‌های بلااستفاده‌ای وجود دارد که نهاد می‌تواند با ارائه حق انتفاع به خود آن سازمان‌ها تأمین، تجهیز و ارائه خدمات کتابخانه‌ای را بر عهده بگیرد. همچنین مدیران دستگاه‌های اجرایی در اتاق‌هایشان قفسه‌های کتابی دارند که بلااستفاده است و اگر مصوب شود که ما بتوانیم از این گنجینه‌ها در مناطق محروم و کتابخانه‌های روستایی استفاده کنیم اقدام بسیار ارزشمندی خواهد بود. ما از اول اسفند ماه امسال با همکاری مجمع خیرین طرحی را با عنوان «مدیر کتاب‌خوان» اجرا خواهیم کرد. که در این طرح به مدیر و همسرش یک «بسته دانایی» شامل کتاب روز اهدا خواهد شد تا از این ظرفیت برای ارتباط خانواده با نهاد کتابخانه‌های عمومی هم استفاده کنیم.

در بخش دیگری از این جلسه، کرباسی -نائب‌رئیس مجمع خیرین کتابخانه‌ساز، قلندریان، فعال فرهنگی و عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های استان، حقیقی، معاون آموزش ابتدایی استان خراسان رضوی، موسوی، مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استان و احسانی نماینده شوراهای اسلامی استان، هر یک با بیان پیشنهادات و راه‌کارهایی جهت کمک به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در استان اعلام آمادگی کردند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چرا ورود کودکان به کتابخانه‌ها ممنوع است؟

کتابخانه اسرار آمیز بابل

کتابخانه درمانگاه روح!