چرا ورود کودکان به کتابخانه‌ها ممنوع است؟

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: کتابخانه‌های استان زنجان فعالیت حضوری خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کرده است.

امیرعلی نیک‌بخش، در رابطه با وضعیت بازگشایی کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، اظهار کرد: علاوه بر اینکه کتابخانه‌های استان بازگشایی شده و فرآیند امانت‌دهی کتاب در آن‌ها انجام می‌شود، اعضا نیز با ۳۰ درصد ظرفیت می‌توانند در سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ها حضور داشته ‌باشند.

وی افزود: چیدمان سالن‌ کتابخانه‌ها به گونه‌ای است که ضمن رعایت فاصله‌گذاری در آن‌ها، امکان حضور افراد بیشتر از ظرفیت ۳۰ درصدی در آن‌ها امکان‌پذیر نیست و در صورت وجود تقاضای بیشتر از ظرفیت، به اعضا برای مطالعه نوبت داده ‌می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه کتاب‌ها به درخواست اعضا توسط کتاب‌داران به آن‌ها تحویل داده‌ می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر در کتابخانه‌ها فقط فرآیند مطالعه و امانت‌دهی کتاب انجام می‌شود و فعالیت‌های فرهنگی همچنان در فضای مجازی ادامه دارد و کتاب‌ها نیز بعد از تحویل گرفتن از اعضا به مدت یک هفته قرنطینه می‌شود.

نیک‌بخش ادامه داد: برای حفظ سلامتی کودکان و با توجه به اینکه کودکان به خوبی نمی‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند، در حال حاضر خود کودکان نمی‌توانند در کتابخانه‌ها حضور داشته‌ باشند و برای افراد دیگر نیز استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌ها در کتابخانه‌ها الزامی است.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه افراد می‌توانند کتاب‌های خود را حتی یک ماه تا یک ماه و نیم نیز به کتاب‌خانه تحویل دهند، بیان کرد: کتابخانه‌های سیار در استان کار خود را به صورت حضوری شروع نکرده و همچنان در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و در شهر زنجان نیز کتابخانه‌های کوچک برخلاف کتابخانه‌های بزرگ که در هر دو نوبت صبح و بعد از ظهر فعالیت می‌کنند، فقط در نوبت صبح فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها به‌ صورت روزانه ضدعفونی می‌شوند، خاطرنشان کرد: بازگشایی دوباره کتابخانه‌ها یک فرصت خوب برای استفاده از کتابخانه‌ها و مطالعه کتاب‌ها مانند دوران قبل از کرونا است که امیدواریم‌ اعضای آن را غنیمت شمرده و از این فرصت استفاده کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کتاب ها را در خانه‌ها زندانی نکنیم

ملاحظاتی برای بازگشایی کتابخانه‌های عمومی

برگزاری کارگاه‌های «جام باشگاه‌های کتابخوانی»