کرونا در ۶۰ درصد نوزادان بدون علامت است

یک فوق تخصص نوزادان با اشاره به اینکه اکثر نوزادانی که از مادران مبتلا به کرونا و بدون علامت به دنیا می‌آیند مانند والدین خود بدون علامت هستند، گفت: ۶۰ درصد نوزادان یا علائم ندارند یا این علائم خفیف هستند.

احمدشاه فرهت امروز در میزگردی با عنوان بررسی خیز مجدد کرونا و ظهور سویه‌های جدیدی از این ویروس که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تصور عموم مردم بر این است که نوزادان درگیر کرونا نمی‌شوند؛ در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. در موج اول کرونا این سوال مطرح شد که در صورت ابتلای مادر حامله به کرونا آیا کودک با کرونا به دنیا می‌آید؟

وی افزود: در پاسخ به این سوال باید گفت که کرونا از طریق جفت و کانال زایمانی منتقل نمی‌شود. در موج سوم متوجه شدند که فرضیه قبلی درست نیست و کرونا از طریق جفت و کانال زایمانی منتقل می‌شود؛ لذا نگرانی‌های ما نسبت به مادران مبتلا به کرونا افزایش یافته است. به همین دلیل مادران بارداری که در بیمارستان زایمان می‌کنند دارای اتاق مخصوص، وسایل مخصوص و تیمی خاص برای بررسی وضعیت مادر و نوزاد هستند.

کرونا در ۶۰ درصد نوزادان بدون علامت است

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: پس از تولد نوزاد وضعیت او مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نتیجه این بررسی‌ها نوزاد را برای بررسی بیشتر سلامت در بیمارستان نگه می‌دارند و یا مرخص می‌کنند. اکثر نوزادانی که از مادران مبتلا و بدون علامت به دنیا می‌آیند مانند والدین خود بدون علامت هستند. ۶۰ درصد نوزادان یا علائم ندارند یا این علائم خفیف هستند. در نوزادان اکثرا علائم تنفسی و دستگاه گوارشی دیده می‌شود.

این فوق تخصص نوزادان بیان کرد: اگر سیستم تنفسی نوزادان درگیر شود، دارای علائم بسیار کمی مانند سرفه هستند. سرفه در نوزادان بسیار نادر است؛ به این معنی که اگر نوزادی سرفه نکند نشان‌دهنده درگیر بیماری نبودن او نیست. نداشتن سرفه در میان نوزادان به معنی رد کردن ابتلا به بیماری کویید ۱۹ نیست.

فرهت با اشاره به اینکه تغذیه کودک از طریق شیر مادر اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: کویید۱۹ مشابه سندرم کاوازاکی است. طبق تحقیقات ما در دوره نوزادی سندروم کاوازاکی بسیار کم دیده می‌شود. مادر مبتلا به کرونا نمی‌تواند ویروس کویید ۱۹ را از طریق شیر منتقل کند. در صورتی که بیماری مادر شدید باشد، وی می‌تواند با دوشیدن شیر خود کودک را تغذیه کند. شیر مادر نباید قطع شود. نیازی به جوشیدن شیر مادر نیست و ویروس کرونا از طریق شیر منتقل نمی‌شود.

وی با ارائه توصیه‌هایی پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلاء کودکان به کویید ۱۹ اظهار کرد: برای پیشگیری از ابتلای نوزاد به ویروس کرونا باید برای تغذیه کودک از شیر مادر استفاده شود. خانواده‌ها باید دید و بازدیدها را کمتر کنند. همچنین افرادی که ساکن آپارتمان هستند از آسانسور کمتر استفاده کنند. والدین دارای نوزاد و یا کودک کوچک از وسایل نقلیه عمومی کمتر استفاده کنند و برای خرید کردن کودکان خود را به همراه خود به فروشگاه‌ها نبرند.

واکسن کرونا برای نوزادان توصیه نمی‌شود

این فوق تخصص نوزادان تشریح کرد: به والدین توصیه می‌شود که کودکان خود را در فضاهای باز و خلوت بیرون از منزل برای تفریح ببرند. درحال حاضر در هیچ جای دنیا کودکان را واکسیناسیون نمی‌کنند. واکسن ویروس کرونا برای نوزادان توصیه نمی‌شود.

فرهت گفت: به صورت کلی به کودکان بالای دو سال توصیه می‌شود که از ماسک استفاده کنند. البته در صورت کلی به والدین توصیه می‌شود که کودکان خود را به فضاهای شلوغ و بسته نبرند تا آن‌ها را مجبور به استفاده از ماسک نکنند. برای اطمینان از ابتلای کودکانی که مشکوک به کووید هستند، دو راه وجود دارد؛ یکی از این روش‌ها انجام تست PCR است. در صورتی که توانایی تست گرفتن ندارید، ۱۴ روز از کودک در منزل نگهداری کنید تا از بهبود وی در صورت مبتلا بودن اطمینان حاصل کنید.

منبع:ایسنا

مرتبط:

افزایش ۳ برابری تولید زباله در دوران کرونا

باید و نبایدهای تغذیه کودکان در ایام کرونا

کرونا با کودکان شوخی ندارد