چگونه دستشویی رفتن را به کودکان آموزش دهیم؟

یکی از اتفاق‌های بزرگ در زندگی کودک شما، آموزش دستشویی رفتن است که هم برای شما و هم برای کودک‌تان قدم بسیار بزرگی است.

اکثر کودکان در سن دو تا سه سالگی آمادگی لازم برای یاد گرفتن این کار مهم را دارند. البته باید به خاطر داشته باشید که این آموزش امری زمان بر است و پروسه‌ای طولانی در پیش رو دارید، که البته بسته به نوع شخصیت کودک‌تان، می‌تواند متغیر باشد و شاید مجبور به استفاده از راه‌کارها و استراتژی‌های مختلفی برای کودک خود باشید.

اما در این متن به یک سری راه حل‌ها و توصیه‌هایی اشاره کرده‌ایم که می‌تواند برای همه شما سودبخش واقع شود.

همواره به یاد داشته باشید که کلید موفقیت در آموزش «صبر و بردباری» است و آگاهی از این موضوع که کودک شما با سرعت متناسب خودش به این موفقیت مهم دست پیدا می‌کند.

منظم شدن زمان دفع ادرار و مدفوع کودک – خشک ماندن پوشکش بعد از خواب روزانه یا بعد از گذشت دو ساعت – علاقه نشان دادن او برای رفتن و استفاده کردن از دستشویی – غر غر کردن او در هنگام خیس شدن و کثیف شدن پوشکش – تغییر حالات صورت او به هنگام دفع ادرار یا مدفوع – رفتن او به اتاق دیگری یا پشت میز یا مبلی موقع دفع ادرار و مدفوع – علاقه نشان دادن او برای استقلال در انجام کارهایش و غیره، علایمی هستند که نشان می‌دهند کودک شما از لحاظ فیزیکی و ذهنی آماده استفاده از توالت است و می‌توانید دست به کار شوید.

توصیه‌های لازم در طی آموزش:

نباید عجله کنید و برای این کار چند ماهی باید زمان بگذارید. اگر تغییر بزرگی مانند جابه‌جایی، جدایی والدین یا تولد فرزند جدید در زندگی تان در حال رخ دادن است این کار را شروع نکنید تا دوباره به شرایط عادی زندگی برگردید.

. آرام آرام شروع کنید.

. شب‌ها از دو ساعت قبل خواب مقدار مصرف مایعات کودک‌تان را کنترل و محدود کنید. مطمئن شوید که قبل از خوابیدن حتما به دستشویی رفته باشد.

. لباس‌های راحت تن کودک خود کنید تا خودش هم به راحتی بتواند بالا و پایین بکشد.

. از صندلی‌های مخصوص آموزش توالت استفاده کنید.

. به او یاد دهید تا از دستمال برای خشک کردن خود استفاده کند و قبل از بیرون آمدن از دستشویی دستانش را با آب و صابون بشوید.

. برای قسمت‌های مختلف بدن کودک و عملکرد آن‌ها از واژه‌های مناسب، درست و صحیح استفاده کنید.

. از به کار بردن کلمات منفی مانند «کثیف» و «بدبو» خودداری کنید.

. در پروسه آموزش به خاطر داشته باشید که در صورت بروز هرگونه مشکل، بیش از حد واکنش نشان ندهید و کودک خود را تنبیه نکنید. به او توضیح دهید که نگران نباشد و این مشکلات پیش می‌آید.

. در هر فرصتی که به دست می‌آورید و پیشرفتی می‌بینید، کودک خود را تحسین و تشویق کنید و به او جایزه بدهید.

لوازم مورد نیاز در این آموزش، توالت مخصوص کودکان و لباس زیر مخصوص آموزش می‌باشند.

کتاب نقش به سزایی در آموزش مسائل مختلف برای کودکان دارد. برای آموزش دستشویی رفتن کودکان نیز می‌توانید از قصه‌ها و داستان‌های مختلفی استفاده کنید. کتاب‌هایی با موضوع دست‌شویی رفتن کودکان نگاشته شده‌اند و در کتاب‌فروشی‌ها موجود هستند.

این کتاب‌ها با تصویرسازی‌های خوب و مناسب و با بیانی طنزآمیز و شعرگونه به خوبی آموزش می‌دهند که چگونه کودک باید از توالت استفاده کند، کودک چه انتظاراتی باید داشته باشد، چه مشکلاتی ممکن است پیش بیاید و غیره.

کلام آخر این که استفاده از توالت معمولاً کار سختی است و مشکلات فراوانی پیش رو خواهید داشت. پس این پروسه را دست کم نگیرید. باید منتظر علائم و نشانه‌های آمادگی کودک خود باشید، مراحل و اسباب لازم را مهیا کنید و وارد عمل شوید.

نگران نباشید دیر یا زود کودک شما یاد می‌گیرد تا از دستشویی استفاده کند و دیگر نیازی به پوشک نخواهد داشت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

نکات تربیتی مهمی که همه والدین باید بداند

نحوه تربیت کودکان با پشتکار

نکاتی برای تربیت کودک نابینا