اصفهان لوگوی شهرهای دوستدار کودک را دریافت کرد

تفاهم نامه همکاری وزارت کشور، شهرداری اصفهان و دفتر یونیسف در ایران به منظور اعطای نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک یونیسف به اصفهان به امضا رسید و اصفهان لوگوی شهرهای دوستدار کودک را دریافت کرد.

اصفهان از سال ۹۷ به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب و طی تفاهم نامه با وزارت کشور موظف به اجرای برنامه های مرتبط در چارچوب شاخص های شهد دوستدار کودک شد. بر این اساس ۱۰ هدف و ۱۸ راهبرد برای اقدام شهر دوستدار کودک در اصفهان برنامه ریزی شد.

امروز (سه شنبه- ۱۴ بهمن ماه) در مراسمی نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک یونیسف به اصفهان اعطا شد و در حاشیه این مراسم، نمایشگاه نقاشی کودکان به نمایش درآمد و لوگوی طراحی شده توسط کودک اصفهانی و تمبرِ مخصوص نشان، رونمایی شد.

شهر دوستدار کودک شهری است که نیازهای کودکان را در کانون توجه قرار می دهد و در سیاستگذاری ها برنامه ریزی های شهری و بودجه بندی ها به این موضوع توجه می کند. شهر دوستدار کودک در راستای توسعه مناسب سازی بستر سازی از منظر کالبدی و اجتماعی شهر برای فعالیت کودکان تلاش می کند.

شهر دوستدار کودک زمینه ساز رشد و ارتقا ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی اعم از امنیت نشاط و سلامت کودکان است و تلاش دارد شهری زیست پذیر با هدف ارتقا کیفی زندگی کودکان شهر باشد.

به گزارش ایسنا، شهردار اصفهان در آیین اعطای نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک یونیسف به اصفهان که در هتل آسمان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اصفهان به عنوان شهری پیشرو در دیپلماسی عمومی همواره نقش فعالی داشته است و امروز با اعطای این نشان، به عنوان نخستین شهر کشور در این راه قدم می گذارد.

کودکان باید کارگزار توسعه پایدار باشند

قدرت الله نوروزی با اشاره به تصویب کنوانسیون حقوق کودک در سازمان ملل در سال ۱۹۸۹، تصریح کرد: در سال ۱۳۷۲ نیز ایران به این کنوانسیون پیوست و تاکنون تمام کشورهای جهان به جز آمریکا به آن پیوسته اند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۶ شهر دوستدار کودک آغاز به کار کرد و در حال حاضر ۳ هزار شهر در دنیا با این موضوع درگیر هستند، اصفهان را نخستین شهر ایران معرفی کرد که  به عنوان شهر دوستدار کودک معرفی می شود.

نوروزی افزود: اصفهان در ایران نخستین شهری است که در این راستا پایلوت می‌شود و بی شک این اقدام می‌تواند همانند سایر حرکت‌ها الگویی برای سایران باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه سازمان ملل که اهداف توسعه پایدار را مطرح کرده است تحقق شهر دوستدار کودک در دنیا برعهده دولت‌ها است،خاطرنشان کرد: از چند سال پیش این مسئولیت به شهرداری‌ها منتقل شده و در حال حاضر شهرهای پیشرفته تحت عنوان شهر دوستدار کودک، در راستای ایفای حقوق کودکان فعالیت می‌کنند.

شهردار اصفهان هدف شهر دوستدار کودک را حفظ آرامش و امنیت کودک معرفی کرد و گفت: در چنین شهری کودک باید بتواند نیازهایش را تامین کند. البته منظور از کودک شخص از بدو تولد تا ۱۸ سالگی را شامل می شود.

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه می‌خواهیم برای حمایت کودکان نه بر اساس ایده انسان محوری بلکه بر اساس اخلاق حیات محوری حرکت کنیم، اظهار کرد: زمانی که از حیات محوری سخن می‌گوییم، انسان مطرح نیست بلکه محیط پیرامون او و بهزیستی و تمام زمینه‌ها مطرح می‌شود، بنابراین باید شهر را به گونه‌ای بسازیم که کودک در آن احساس مسئولیت و امنیت کند.

نوروزی ادامه داد: کودک باید نه به عنوان موضوع توسعه پایدار بلکه کارگزار توسعه پایدار و در تصمیم گیری ها اثرگذار باشد، بیندیشد و به اندیشه او احترام گذاشته شود. باید کاری کنیم کودک در طول زندگی نه تنها دغدغه جسمی بلکه دغدغه روحی نیز نداشته باشد و این کودک در چنین فرایندی سرمایه ای برای آینده کشور می شود.

وی از عضویت اصفهان در ده سازمان بین المللی و نقش فعال آن خبر داد و گفت: اصفهان با ۱۴ شهر خواهرخوانده است.

ماموریت جدیدی بر عهده دپارتمان شهری قرار داده شد

همچنین علیرضا نصر اصفهانی- رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه اکنون در پی توجه بیشتر به کودکان، ماموریت جدیدی برعهده مسئولان و مردم و اهداف گروه هدف گذار شده، اظهار کرد: شورای شهر پیگیر تحقق این هدف خواهد بود و همه باید با همفکری در جهت پیشبرد این هدف حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه توجه به کودک در آموزه های دینی ما بسیار مورد توجه قرار دارد، افزود: به لحاظ تاریخی نیز ملت ایران دوستدار کودک بوده است و همیشه کودک در بین ما جایگاه بالایی داشته است.

رئیس شورای شهر اصفهان تصریح کرد: در اصفهان تلاش می کنیم هم فضای فیزیکی و کالبدی شهر برای پرداختن بیشتر به امور کودکان را فراهم و همچنین باید در جهت توسعه فضای معنوی شهر نیز باشیم و این ماموریتی است که از این به بعد شهرداری اصفهان باید به جد برای تحقق آن کوشا باشد.

نصر با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته توجه زیادی به کودکان دارند و سرمایه گذاری خود را در دوره ابتدایی قرار داده اند، اظهار کرد: باید بتوانیم در توسعه زیرساخت ها برای زیست بهتر کودکان در شهر کوشا باشیم و در سایه تحقق این امر می‌توان دغدغه‌ای که والدین در خصوص کودکان خود دارند را برطرف کرد و آینده‌ای روشن برای ایران اسلامی و اصفهان رقم زد.

عباس رضایی – استاندار اصفهان نیز در این مراسم اعطای این نشان را از دستاوردهای نظام و نماد همدلی و وفاق در کشور دانست و گفت: این مباحث در قاموس و فرهنگ ایران در قبل از انقلاب نبوده و اگر بود صرفا جنبه تبلیغاتی داشت نه اجرایی.

وی افزود: دنیا و جامعه ما در حال صنعتی شدن است و این صنعتی شدن بسیاری از سنت های خاص را از بین می برد و روش های زندگی خاصی برای ما مطرح می کند که ممکن است به دلیل صنعتی شدن فاصله های اجتماعی ما نیز دستخوش تغییر شود.

میز خدمت در شهرداری به عنوان مسئولیت جدید برای کودکان ایجاد شود

استاندار اصفهان با اشاره به بحران کرونا، گفت: کودکان به دلیل نرفتن به مدرسه دچار چاقی و اضافه وزن شده اند و علاوه بر بی تحرکی به دلیل تعطیلی مدارس که ناگزیر از اجرای آن بودیم مشکلات روحی و روانی اجتماعی خاصی نیز برای آنان ایجاد شده است.

رضایی اظهار کرد: ضرورت یک نگاه ملی مترقی در ارتباط با اصل توسعه مطرح می شود و باید تمهیدات جدیدی برای زندگی با کرونا در نظر بگیریم که نه تنها عقب نیفتیم بلکه این تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در ایران در این زمینه بیکار ننشسته ایم و اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: در مقایسه دستاوردهای دولت ایران و دیگر کشورها در بحران کرونا، در می یابیم که  در تمام ابعاد کرونا، ایران نه تنها از دیگر کشورهای دنیا عقب نبوده بلکه پیشرو و پیشگام در همه مسائل نیز بوده است.

رضایی افزود: در برخی از کشورهای غربی ماشین های حاوی ماسک را از هم می گرفتند، اما در همان روزها ایران اسلامی معضل ماسک را حل و فصل کرد و اصفهان پیشرو از دیگر استان ها در این زمینه به خودکفایی رسید.

استاندار اصفهان توجه به کودکان را عاملی برای توسعه کشور دانست و بر ضرورت استفاده از کارشناسان و روانشانسان کودک و به کارگیری از درک و فهم آنها تاکید کرد.

وی از مسئولان شهری خواست یک میز جدید به عنوان مسئولیت جدید برای کودکان جهت شادی، امیدبخشی و رفاه بیشتر آنان تشکیل شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

مسئولان شهر صدای کودکان را بشنوند

نشست مجازی انجمن ادبی کانون پرورش فکری اصفهان

اعلام برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان برای دهه فجر