مهارت «نه گفتن» را از کودکی آموزش دهید

یک روانشناس در همدان گفت: مهارت «نه گفتن» سن خاصی را دربرنمی گیرد اما بهتر است در کودکی این مهارت را به کودکانمان آموزش دهیم.

سیدنصرت‌الله میرمعینی، به والدین توصیه کرد: تجربه «نه گفتن» را به کودکان و فرزندان خود یاد دهید چراکه یادگیری این مهارت در جامعه برایشان اعتماد به نفس به ارمغان می آورد.

وی افزود: مهارت «نه گفتن» یکی از اساسی ترین مهارت ها در زندگی محسوب می شود که باید به صورت اصولی، سبک صحیح و درست این موضوع تربیتی به کودکان آموزش داده شود در غیر این صورت فرد با آموزش غیرصحیح این مهارت دچار سردرگمی شده و راه اصلی را پیدا نخواهد کرد.

میرمعینی خاطرنشان کرد: تربیت صحیح فرزندان باعث ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در آنها می شود و این موضوع در یادگیری مهارت «نه گفتن» بسیار تأثیرگذار است.

وی سبک تربیتی را سه روش دانست و توضیح داد: نخستین آن روش «مستبدانه» ای است که از استقلال نشأت می گیرد و باعث می شود تمام تصمیمات را خود فرزندان بگیرند. دومین مورد عکس روش نخست است که به آن «آسان گیرانه یا پذیرا» می گویند چراکه در این تربیت کنترل و نظارتی وجود ندارد.

این روانشناس نتیجه این نوع روش ها را این گونه توصیف کرد: این نوع روش ها و رفتارها باعث ناپختگی افراد می‌شود و خیلی راحت در مقابل کودکان دیگر قرار می گیرند و مواردی چون باج گیری، کشیدن سیگار و … رقم خواهد خورد.

وی تربیت «مقتدرانه» را سومین روش تربیتی دانست و اظهار کرد: تربیتی درست است که مقتدرانه باشد چراکه این نوع تربیت خیلی در مشارکت و تصمیم گیری تأثیرگذار است و در واقع به این نوع تربیت روش دموکراتیکی گفته می شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

۶ توصیه دانشمندان هاروارد برای تربیت کودک خوب

تربیت کودک مسئولیت پذیر از راه درست و موثر

شما هم باید یاد بگیرید که « نه» بگویید