شما هم باید یاد بگیرید که « نه» بگویید

یک روان‌شناس در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مهارت « نه گفتن» مربوط به سن خاصی نیست، گفت: تجربه نه گفتن را در خانه به فرزندان خود یاد دهیم، زیرا امکان یاد گرفتن این مهارت را در آینده و در جامعه برایشان رقم خواهد زد.

مهرداد رضاپور با بیان اینکه مهارت « نه گفتن» از اساسی‌ترین مهارت‌ها در زندگی هر شخص است، اظهار کرد: این مهارت می‌تواند در ثبات شخصیت و مصون ماندن آن از انواع آسیب‌ها و حفظ ارزش‌های شخصی موثر باشد.

وی با بیان اینکه این مهارت مربوط به سن خاصی نیست، افزود: این امر در کودکان و بزرگسالان بسیار مهم است، در واقع افرادی که این مهارت را ندارند ممکن است در معرض آسیب‌هایی مانند سوءاستفاده‌های رفتاری قرار بگیرند.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی، اعتیاد به مواد مخدر را در نوجوانی از آسیب‌های نبود مهارت « نه گفتن» عنوان و بیان کرد: این امر در نوجوانی بیشتر رایج است و در بزرگسالی ممکن است به‌واسطه تعارفات با دیگر افراد همراهی کنند.

رضاپور اضافه کرد: جذب شدن به گروه‌های خلاف‌کار از دیگر آسیب‌های نبود مهارت نه گفتن در افراد است، خرده‌دزدی، باج‌گیری و … از جمله فعالیت‌های این گروها است، امکان دارد افراد برای به چشم آمدن جذب این گروه‌ها شوند که این موضوع در نوجوان‌ها مشهود است.

این روان‌شناس سردرگم شدن در مسیر زندگی را از آسیب‌های نبود مهارت « نه گفتن» معرفی و تصریح کرد: وقتی فرد هدف درستی برای خود تعیین نکند، سر در گم است، فرد نمی‌داند به کجا می‌خواهد حرکت کند، به‌همین دلیل به هر پیشنهادی ممکن است جواب مثبت دهد.

وی آسیب به ارزش‌های شخصی را از مشکلات نبود مهارت «نه گفتن» عنوان کرد و توضیح داد: این افراد به مرور دچار بی‌ارزشی و پوچی شده، زیرا ارزش‌های این افراد ضعیف شده و کم‌کم تبدیل به افرادی می‌شوند که دچار مشکلات هویتی هستند.

رضاپور تقویت عزت نفس را از جمله راهکارهای تقویت مهارت نه گفتن مطرح و تصریح کرد: فرد باید درباره خود احساس خوبی داشته، از شرایط و ویژگی‌های ظاهری خود خوشش آید، طبیعتا کسی که خود را دوست داشته باشد به هر پیشنهادی تن نمی‌دهد، پس سعی کنیم فرزندانی با عزت نفس بالا پرورش دهیم.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی، اعتماد به نفس را گام موثر بعدی عنوان و اضافه کرد: توان مقاومت در برابر خواست‌های نامتعارف زیاد می‌شود، یعنی من باید بدانم که می‌توانم به دیگران نه بگویم و هیچ اتفاقی برایم رخ نمی‌دهد بلکه امکان دارد به تبع آن اتفاقات بهتری را برای خود رقم بزنم.

رضاپور بیان کرد: تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری بسیار مهم بوده و جزء صفات محوری برای شخصیت‌های با ثبات است.

وی مهارت یاد دادن جرات و جسارت به فرزندان را کلیدی دانست و ادامه داد: والدین باید اجازه دهند که گاهی فرزندان به آن‌ها نیز نه بگویند، گاهی لجبازی اثر مثبت داشته زیرا باعث تقویت مهارت نه گفتن می‌شود باعث و جرات‌مندی آن‌ها را می‌شود.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی اظهار کرد: یاد دادن مهارت حل مسئله به فرزندان باید آموزش داده شود، فرد باید در یک موضوع در ابعاد مختلف فکر کرده و بداند چه‌طور می‌تواند انواع راه‌های حل آن مشکل را پیدا کند.

رضاپور تقویت تمامی این مهارت‌ها را در کودکان و بزرگسالان بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: بهتر است این ویژگی‌ها از کودکی به فرزندان ما آموزش داده شود، به یاد داشته باشیم که تجربه نه گفتن را در خانه به فرزند خود یاد دهیم، زیرا امکان یاد گرفتن این مهارت را در آینده و در جامعه برایشان رقم خواهد زد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چه زمانی کودکان را تنها بگذاریم

چگونه به تنهایی در طبیعت زنده بمانیم؟

تربیت کودک مسئولیت پذیر از راه درست و موثر