کودکان راه و روش زندگی را با کتاب خواندن می‌آموزند

نویسنده کتاب «وقتی همه بیدار بودند» گفت: کودکان با قصه، داستان و شعر یاد می‌گیرند خود را قبول داشته باشند.

فاطمه قشمی، در رابطه با نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اینکه سابقه این دسته‌بندی ادبیات که به دلیل سن مخاطبان در نظر گرفته شده در ایران زیاد نیست و به زمان مشروطه برمی‌گردد، اظهار کرد: گروه سنی کودک و نوجوان بنا به اقتضای سنی و شرایط رشد نیاز به دیده شدن، تقویت اعتماد به نفس و اینکه یاد بگیرد چگونه در جامعه تعامل داشته باشد، دارد که در همه این‌ها ادبیات می‌تواند بسیار اثرگذار و کمک‌کننده ظاهر شود.

وی افزود: کودک با قصه و داستان و شعر یاد می‌گیرد به خاطر ضعف‌ها و کمبودهایش خجالت نکشد، خودش را قبول داشته باشد، نوجوان خود را جای قهرمان‌های داستان‌ها و رمان‌ها می‌گذارد و بر مشکلات پیروز می‌شود و ناامیدی را شکست می‌دهد که همه این‌ها را ادبیات این دسته ممکن می‌سازد.

این نویسنده زنجانی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا نیز یک دوره است و این دوره نیز خواهد گذشت، تصریح کرد: کسی که با کتاب انس گرفته ‌باشد کمتر دچار ملال و خستگی می‌شود که در این دوره با انس گرفتن با کتاب و نوشتن سعی می‌کند از این دوره هم استفاده کرده و لذت ببرد.

قشمی با بیان اینکه کودکانی که کتاب می‌خوانند صبورتر و خلاق‌تر بوده و در برابر مشکلات نیز به جای فرار از مشکل به دنبال راه‌حل هستند، ادامه داد: کودکان کتاب‌خوان، دنیای‌شان را خودشان می‌سازند و راه و رسم زندگی را یاد می‌گیرند که در این شرایط خانواده‌ها نیز می‌توانند با هدایت کودکان خود به سمت کتاب، آن‌ها را از خستگی و دل‌زدگی در این روزها نجات دهند.

این نویسنده زنجانی با اشاره به اینکه در ایران نویسندگان بسیاری در این نوع ادبیات کار کرده و می‌کنند و افتخارات زیادی در داخل و خارج کسب کرده‌اند، عنوان کرد: در استان زنجان نیز نویسندگانی در این حوزه فعالیت می‌کنند، ولی متاسفانه اهمیت زیادی بر این حوزه داده نمی‌شود و فقط برخی از ارگان‌ها اقداماتی انجام داده‌اند.

نویسنده کتاب «وقتی همه بیدار بودند»، بیان‌ کرد: وقتی از ادبیات کودک و نوجوان حرف می‌زنیم جا دارد از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز بگوییم که نقش به‌سزایی در رشد و شناساندن آن برای مخاطبان داشته و کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بسیار مناسبی برای این‌گروه است.

وی خاطرنشان کرد: سال‌ها قبل بیشتر رمان‌های کودک و نوجوان ترجمه از نویسندگان خارجی بود اما امروز خوشبختانه نویسندگان ما در ادبیات فانتزی و تخیلی و حتی واقع‌گرا اثر دارند و نکته امیدوارکننده داستان‌هایی است که بر اساس متون کهن و تاریخی نوشته می شوند و جای خود را میان مخاطبانش پیدا کرده‌ است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

معرفی کتاب انجمن شاعران مرده

معرفی کتاب چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی

شبکه‌های اجتماعی راهی برای آشنایی با منابع کتابخانه‌ای