مهدیه مهدوی در حاشیه هجدهمین جشنواره هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در گفت وگو با ایسنا عنوان کرد: من کارهای متعددی را در بوشهر دیدم که برای من جای شعف و شادمانی است اینکه می بینم با وجود کمبود امکانات بچه ها چطور در کنار مربیان خود کار می کنند.

وی ادامه داد: می توانم بگویم بچه های استان بوشهر در حوزه نمایش کودک و نوجوان و در مقایسه با استان هایی که از نظر امکانات در رفاه هستند، با نبود آن امکانات واقعا شاخ غول را شکستند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: من در دو روز جشنواره کارهایی دیدم که با توجه به رشته تحصیلی و پروسه کاری ام که با عزیزان تئاتر حرفه ای در ارتباط هستم می توانم بگویم واقعا امید و نگرش جدیدی در کتابخانه های کانون استان بوشهر زنده و متجلی کرده است.

مهدوی بیان کرد: این خیلی جای خوشحالی است که بچه ها تئاتر اجرا نمی کردند که ادا و اصولی دربیاورند، نمایش و نمایش خلاق بود. روی صحنه با کارشان زندگی می کردند. بچگی می کردند. نوجوانی می کردند. عشق می کردند.

کارشناس تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: من با وجود نبود امکانات کیفیت کارهای بوشهر را خیلی بالا دیدم، یعنی مربیان در تهران و شهرهای بزرگ می روند دوره می بینند و اساتید خاصی را برای تربیت و پرورش این مربی در نظر می گیرند که چه بکند و چه نکند؛ ولی دیدیم اعضای کانون استان بوشهر بدون چنین امکاناتی کارهای بسیار روشنی را ارائه دادند.

وی ادامه داد: جالب است که تمام خط مشی و سیاست های کانون که دوست داریم خیلی غیرمستقیم یه آنها اشاره کنیم را بدون مشاوره و هیچ چیز دیگری اعمال کرده بودند.

تا حمایت و دلگرمی نباشد خلاقیت شکل نمی گیرد

این مسئول با تشکر از مدیر و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر اظهار کرد: طبق نظر کارشناسان، از آنجایی که هنر نمایش با خلاقیت و تفکر گره خورده است، تا حمایت و دلگرمی نباشد خلاقیت شکل نمی گیرد و رسیدن به هدف نیز میسر نمی شود چرا که همه چیز با پول نیست.

مهدوی عنوان کرد: پس از راه اندازی این جشنواره، فکرها و خلاقیت ها و نظرها و ایده ها و طرح ها مثل قطار صف کشیده شد و با یک برنامه ریزی و مدیریت درست این اتفاق شکل گرفت. تا قبل از این نمایش ها فقط عروسکی بود و جرقه ای که به گروه ها و جشنواره زده شد اینکه بتوانیم کارهای تلفیقی مثل زنده، عروسکی و صحنه ای را اجرا کنیم و این کلیدی برای سنجش توانایی اعضا بود.

 

ناظر جشنواره هنرهای نمایشی در حیطه داوران توضیح داد: برای مثال نمایش “خیابان آرزوها” از سیراف استان بوشهر که یک منطقه خط مرزی محروم از هر باب است و جالب اینکه کتابخانه کانون سیراف هم دو سال است راه اندازی شده و اینها کاری انجام دادند که به عنوان یک کار خلاق و کتابخانه ای باید به مربی جوان، پرانرژی و پرشور آن دست مریزاد بگویم.

وی تاکید کرد: این کودکان و نوجوانان سرمایه های آینده کشور ما هستند و چرا باید در رشد و حمایت از آنها سهل انگاری شود؟

این کارشناس بیان کرد: فارغ از خطراتی که جشنواره ها دارند مانند تقلید و جشنواره زدگی، که من در استان بوشهر اینها را ندیدم و دیدم که بچه ها با این کارها زندگی می کنند.

مهدیه مهدوی با اشاره به اینکه من تئاتر ندیدم، بلکه نمایش بود، به ایسنا گفت: هدف ما این است که اگر قرار باشد کودک یا نوجوان در آینده به عنوان هر نقشی به جامعه وارد شود با دید فرهنگی مناسب فعالیت کند، در واقع آینده سازی مدنظر ما است.

مسئولان به فعالیت های فرهنگی اهمیت دهند

ناظر هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی با اشاره به تفاوت های خاص استان بوشهر بیان کرد: عطف صحبت های گذشته باید توجه کنیم در هر جایی اعم از کتابخانه ها، اعضا، مربیان و هر کسی که در هر مسئولیتی که قدم برمی دارد؛ فرا گرفتن ارزش های اخلاقی، افزایش انگیزه، تعامل مناسب با همسالان، افزایش اعتماد به نفس، توجه به مهارت های فردی حاصل این جشنواره به خصوص در استان بوشهر است.

 

وی تصریح کرد: در هجدهمین جشنواره کشوری هنرهای نمایشی دقیقا شعار “نمایش، تمرین زندگی، ساختن آینده” به واسطه تربیتی جهت انتقال مفاهیم، تجربه زندگی به کودکان و نوجوانان از طریق نمایش پیاده شده است که امیدوارم در تمام استان ها این موضوع لحاظ شود.

مهدوی یادآور شد: من این را به جرات می توانم بگویم که این را در استان بوشهر دیدم؛ کارهای خیلی خوبی بود. خصوصا بچه هایی که از مناطق محروم استان بوشهر آمده بودند با توجه به اینکه مشاور خاصی نداشتند کارها واقعا کولاک کرده و امیدوارم مسئولان محترم به چنین فعالیت های فرهنگی اهمیت دهند و مدیران را در این رابطه تنها نگذارند چرا که آینده کشور بر اساس این فعالیت ها است.

کارشناس تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به درخشش استان بوشهر در این جشنواره گفت: من به عنوان کارشناس این رشته می توانم بگویم که از پنج کار روز چهارشنبه، دو تا از کارها فوق العاده بود که من در تهران ندیدم که این به دلیل کار گروهی، خلاقیت، تفکر، اندیشه و… بوده است. شما وقتی کار را می بینی مشخص است کار یک مربی بوده یا اینکه از بیرون و سفارشی آمده و به اسم مربی امضا خورده است. ما این را تشخیص می دهیم و خوشبختانه در بوشهر هر کاری دیدم -حتی کار ضعیف- مال خود اعضا و مربیان بود و این خیلی ارزشمند است. در یک منطقه محروم و خط مرزی که ۲ سال است کتابخانه راه افتاده و بچه ها از انظار مختلف دچار محدودیت و مشکلات هستند کاری انجام می شود آن هم یک کار نمایشی قابل تحسین است.

ناظر هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: امیدوارم که این جشنواره بابی برای فعلیت کارهای بعدی باشد که مطمئنم با درایت و مدیریتی که در استان بوشهر وجود دارد این موضوع هر چه سریع تر محقق می شود.

مرتبط:کودکان و نوجوانان ایرانی در مسابقات بین‌المللی محاسبات ذهنی تایلند