ساخت کالیدوسکوپ با لوازم دور ریختنی

کالیدوسکوپ که معادل فارسی آن زیبابین می شود در واقع وسیله ای شامل دایره ای از آینه ها و اشیای رنگی است که بازتاب نور در آن ها، الگوهای رنگی متفاوت و جالبی را پدید می آورد. برای ساختن این کاردستی زیبا و خلاقانه ابتدا باید موارد زیر را تهیه کنید:

کالیدوسکوپ

• لوله مقوایی
• چاقو Xacto
• نوار چسب دو رو
• کاغذ کادو
• کاغذ Reflective
• مهره های رنگی
• کاغذ رنگی
• چسب
در ادامه مراحل زیر را برای ساخت این کلردستی ها پیش بگیرید:

۱- این بخش اختیاری است. از چسب دو رو برای چسباندن کاغذ روی لوله مقوایی استفاده کنید. این مرحله فقط جهت بخشیدن زیبایی بیشتر به کاردستی که قرار است بسازیم انجام می شود.

کالیدوسکوپ

۲- بخشی از کاغذ Reflective را به اندازه لول مقوایی برش دهید. در این مثال، طول لوله مقوایی به طول ۴ اینچ است.

کالیدوسکوپ
۳- حالا باید برای هر کدام از شکل هایی که برای کالیدوسکوپ در نظر دارید، این کاغذ را متناسب با آن برش دهید

کالیدوسکوپ دایره ای: کاغذ را به اندازه قطر لوله مقوایی برش دهید. سپس آن را حلقه کرده و درون لوله مقوایی قرار دهید. دو طرف کاغذ را با استفاده از چسب دو رو به خوبی بچسبانید تا از جای خود تکان نخورد.
کالیدوسکوپ مثلثی: سه نشانه با فاصله مساوی روی کاغذ مشخص کنید. مرکز دو نقطه را مشخص کرده و کاغذ را از نقطه سوم به آن بچسبانید. حالا مثلث ایجاد شده را به هم بچسبانید. سپس این مثلث را درون لوله مقوایی قرار دهید.
کالیدوسکوپ مربعی: این بار چهار نقطه را روی کاغذ Reflective مشخص کنید. پس از مشخص کردن مکان مرکزی سه نقطه، آن ها را در نقطه چهارم به هم وصل کنید. این کار را با ساتفاده از تا کردن ضلع های کاغذ انجام دهید. در نهایت این مربع ایجاد شده را درون لوله مقوایی بگذارید.

شما می توانید به همین ترتیب یک لوله مقوایی دیگر تهیه کرده و با چسباندن این دو، در واقع یک کالیدوسکوپ دوربین مانند درست کنید. حالا بای منظره تحت نظرمان را به کالیدوسکوپ اضافه کنیم. برای این کار می توانید از ایده های زیر استفاده کنید:
استفاده از کاغذهای رنگی الگو دار: چند برگ از این کاغذها را به نجره خانه بپسبانید و از طریق کالیدوسکوپ به آن نگاه کنید. هر کدام از کالیدوسکوپ هایی که در مرحله قببل ساخته اید منظره متفاوتی را پیش روی چشمان شما قرار می دهند.

دیسک های رنگی طرح دار: از این دیسک ها هم می توان برای ایجاد منظره ای زیبا در کالیدوسکوپ استفاده کنید. فقط باید آن را در ورودی کالیدوسکوپ قرار دهید.

به این ترتیب موفق به ایجاد یک کالیدوسکوپ یا زیبابین بسیار جالب شده اید. اگر می خواهید به صورت کامل تر با شیوه ساخت کالیدوسکوپ آشنا شوید می توانید از این لینک کمک بگیرید.

 

مرتبط:

کاغذ کروماتوگرافی با برگ ها

چگونه لامپ تزیینی چوبی بسازیم