۴۰ درصد دانش آموزان استثنایی به ابزار هوشمند دسترسی ندارند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه اکنون در عرصه فضای مجازی و استفاده از شبکه شاد ۴۰ درصد دانش آموزان استثنایی و ۳۰ درصد دانش آموزان در حوزه عمومی ابزار هوشمند ندارند که نابرابری دیجیتالی را به دنبال دارد گفت: گرچه نگاه ما تداوم آموزش و پوشش حداکثری بوده است و اگر ابزار هوشمند هم نداشتند از سایر روش ها مانند درسنامه، آموزش را ارائه دادیم.

سیدجواد حسینی در آیین افتتاح و کلنگ زنی ۴۶ پروژه آموزشی، ورزشی، توانبخشی و …. استثنایی که همزمان و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته جهانی معلولان اظهار کرد: یکی از برکات انقلاب در راستای اجرای ماده ۳ و آیین نامه های اجرایی فصل دوم قانون حمایت از معلولان، در حوزه تعلیم و تربیت این عزیزان، ایجاد سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

وی افزود: آیین نامه سازمان در سال ۱۳۷۰ به تصویب رسید و از آن سال تا کنون جامعه تحت پوشش ۱۸ برابر شده و اکنون ۱۵۲ هزار دانش آموز را در هفت گروه تحت پوشش داریم. اعتبارات سازمان، هشت برابر افزایش یافته که هفت برابر آن در این دولت اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به درنظر گرفتن هفت اصل برای فعالیت های سازمان که پشتوانه نظری فعالیت ها و سیاست گذاری هاست گفت: توسعه اقتصاد مبنا، اصل نخست است. انسان ها محور اصلی توسعه هستند و رسالت آموزش و پرورش، تبدیل منابع انسانی استثنایی به سرمایه های انسانی است. دومین اصل تفاو ت های فردی است.

حسینی ادامه داد: رویکرد نظری دارایی محور را در مقابل نظریه کمبود قرار دادیم. سازمان آموزش و پرورش استثنایی با این رویکرد شکل گرفته است که انسان هایی تفاوت ها و دارایی هایی دارند که باید آنها را تبدیل به سرمایه کنیم.

وی با بیان اینکه اصل سوم تطابق سازی است که مناسب سازی محیط، فضا، تجهیزات، محتوا، منابع انسانی، مدیریت و حتی دانش آموزان و والدین را  در برمی گیرد عنوان کرد: یکی از بسته های تحولی امسال که در راستای سندتحول اجرایی می شود مدرسه انطباقی است که بر اساس آن مدارس باید در ابعاد گوناگون آماده شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: ۱۰۰۰ محتوا مناسب سازی شده است. ۴۳ اثر به خط بریل مناسب سازی شده است و دو دوره پیش حرفه ای و حرفه ای علاوه بر دوره رسمی آموزش و پرورش در متوسطه اول و دوم درنظر گرفته شده است و دوسوم مطالب بچه ها در این دو دوره جنبه عملی دارد.

حسینی با بیان اینکه ۷۶ کیت آموزشی نیز مناسب سازی شده است گفت: همچنین اخیرا کتاب احکام دینی برای دانش آموزان و فرزندپروری برای والدین مناسب سازی شد. در حال حاضر ۱۶۰۰ فضای ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه داریم که ۲۲ مدرسه نابینایان، ۱۰۰ مدرسه ناشنوایان و ۶۲ مدرسه اوتیسم از این جمله هستند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش استثنایی پنج تا ۱۰ برابر آموزش عادی به فضا و هزینه نیاز دارد و طبق مطالعات به این نتیجه رسیدیم که به ۲۱۰ مدرسه جدید نیاز داریم. در ۱۰ ماهه اخیر ۱۲۰ مورد یا کلنگ زنی شده و یا به افتتاح رسیده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه تا کنون ۷۲۶ مدرسه مناسب سازی شده و تا پایان سال ۵۷۱ مدرسه دیگر ممناسب سازی می شود و شمار آن به ۱۲۹۷ مدرسه خواهد رسید گفت: البته ۶۴ مدرسه (یک مدرسه پذیرا و یک مدرسه استثنایی) به صورت الگویی در هر استان انتخاب شده اند که به طور ویژه مناسب سازی می شوند.

حسینی افزود: ۱۳ پروژه ورزشی در دست احداث است. ۳۷۵ مدرسه داریم که در محیط مدرسه امکان ساخت سالن ورزشی درون مدرسه ای وجود دارد و پیگیر انجام آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۴۷ مرکز راهنمایی، مشاوره و توانبخشی شکل گرفته که ۳۶ مورد در دوره کرونا بهره برداری شده است گفت: ۷۵۲ مرکز مشکلات ویژه یادگیری داریم که ۸۰ درصدش در این دولت و ۵۲ درصد در دوره کرونا ایجاد شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: سه مرکز جامع توانبخشی راه اندازی کردیم که تا آخر سال به ۱۰ مورد می رسد و هدف ما این است که هر استان یک مرکز جامع داشته باشد. راه اندازی اتاق های چندحسی و پارک جهت یابی برای نابینایان در دستورکار ماست. یک پارک جهت یابی راه اندازی شده و تا آخر سال به ۲۱ مورد می رسد.

حسینی با بیان اینکه قصد داریم در هراستانی یک اتاق سنجش راه اندازی کنیم گفت: امسال ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان سنجش شده اند. در دوره کرونا در همه استان ها یک استودیو تولید محتوا راه اندازی شده است و اپلیکیشن جامع اطلاع رسانی کودکان استثنایی را تا پایان ماه راه اندازی می کنیم. در هراستان یک مرکز جامع آموزش مجازی راه اندازی خواهیم کرد که تا کنون در هفت استان ایجاد شده است.

طبق اعلام وی ۷۲ درصد دانش آموزان استثنایی از طریق مجازی آموزش می بینند و مابقی از سایر روش های آموزش بهره مند می شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: یک کار دیگری که داریم انجام می دهیم و به شدت نیازمند آن هستیم این است که علاوه بر فضا و کتاب و معلم،  تجهیزات آموزشی، فرهنگی و پرورشی فراهم کنیم که ۱۰۵ قلم تجهیزات است و در کل کشور ۷۲ هزار مورد می شود و به ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی اعلام کرد که اکنون در عرصه فضای مجازی و استفاده از شبکه شاد ۴۰ درصد دانش آموزان ما و ۳۰ درصد دانش آموزان در حوزه عمومی ابزار هوشمند ندارند که نابرابری دیجیتالی را به دنبال دارد. گرچه نگاه ما تداوم آموزش و پوشش حداکثری بوده است و اگر ابزار هوشمند هم نداشتند از سایر روش ها مانند درسنامه، آموزش را ارائه دادیم.

حسینی با بیان اینکه طرح ملی نهضت توان افزایی را در دست داریم تا تمام جامعه را برای فراهم کردن این وسایل، بسیج کنیم و از این طریق گامی در جهت تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی برداریم گفت: ارزش ریالی ۱۸ پروژه که امروز کلنگ زنی خواهند شد بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان است. ۳۷ پروژه و به عبارتی ۸۰ درصد آن به همت خیرین است. از ۴۶ پروژه افتتاحی امروز، ۲۶ مورد مدرسه و شش پروژه، ورزشی است.

منبع:ایسنا