ناشنوایی که می‌شنید!

مرتضی حاتمی؛از انتشار کتاب جدیدش برای کودکان و نوجوانان با عنوان «ناشنوایی که می‌شنید!» توسط نشر باشور خبر داد.

«مرتضی حاتمی»  اظهار کرد: «ناشنوایی که می‌شنید!» عنوان تازه‌ترین کتاب من است که درباره کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه (معلول) است که همزمان با ۱۳ آذر روز جهانی معلولان منتشر شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون توجه زیادی به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه (معلول)در تولید آثار ادبی نشده است، گفت:  کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه، از ادبیات مختص به خود بی‌بهره‌اند و تا کنون اقدامات کمّی و کیفی مناسبی در این راستا صورت نگرفته است.

این نویسنده و روزنامه نگار ادبی تصریح کرد: انعکاس معلولیت در ادبیات کودکان و نوجوانان، توجه، دقت و اقدامات مناسب و مؤثری می‌‍طلبد و تنها تعداد معدودی از نویسندگان و شاعران به این مقوله پرداخته‌ و آثاری را منتشر کرده اند که صرف نظر از نفس ارزشمند کار،کمیّت آماری در این خصوص دغدغه آفرین است.

ناشنوایی که می‌شنید!

حاتمی به به ضرورت بهره‌گیری از دانش تجربی کارشناسان خبره در این راستا در جهت تقویت علمی آثار برای کودکان معلول، تاکید کرد و گفت: ضروری است مولفانی که در آفرینش این نوع ادبیات دغدغه دارند با مخاطبان و خانواده ها و مربیان و آموزگاران جامعه ی هدف ارتباطی نزدیک برقرار کنند و از مطالعه ی کتاب ها و منابع تخصصی و علمی غافل نشوند.

وی ادامه داد: «ناشنوایی که می‌شنید!» در قالب داستانی کوتاه برای کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه با رعایت توان ذهنی و درک آن‌ها در ۳۸ صفحه نوشته شده که تصویرگران جوان ایلامی تلاش موثری در جذابیت بصری آن انجام داده اند و در آن به برخی از قابلیت ها و توانایی های کودکان معلول با نگاهی امیدآفرین و روحیه بخش به زبان داستان پرداخته شده است.

حاتمی تاکید کرد: خوشبختانه نشر باشور و طراح و صفحه آرای کتاب تلاش و همت خود را در ارتقای سطح کیفی و ظاهری آن به کار بسته اند تا کتاب جذابیت بیشتری داشته باشد.

نویسنده مجموعه ی داستان” بیمارستانی در باغچه”  افزود:  در کشورمان تعداد اندکی کتاب درباره کودکان و نوجوانان معلول نوشته شده که برخی از آن‌ها فاقد ارزش‌ها و عناصر ادبی، محتوایی و ظاهری است و ضروری است که مولفان نگاه تازه و حرفه ای به این مبحث داشته باشند. آثاری هم که غالبا منتشر شده اند،ترجمه اند که با برخی از وجوه و معیارهای فرهنگی جامعه ی ما ارتباط چندانی ندارند.

کتاب «ناشنوایی که می شنید!» که نخستین کتاب برای کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص در استان ایلام است،با حمایت مالی موسسه فرهنگی هنری اقلیم هشت ایلام منتشر و به کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه استان اهدا شده و تمام درآمد ناشی از فروش آن و نیز حق تالیف نویسنده در تمام چاپ ها برای کودکان و نوجوانان معلول اهدا و تقدیم شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

معرفی کتاب انجمن شاعران مرده

معرفی کتاب چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی

شبکه‌های اجتماعی راهی برای آشنایی با منابع کتابخانه‌ای