شبکه‌های اجتماعی راهی برای آشنایی با منابع کتابخانه‌ای

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا امکان خدمات‌دهی حضوری برای اعضای کتاب‌خانه‌ها کمتر مهیا بود، گفت: در حال حاضر کتابخانه‌ها مجهز به نرم افزار تحت وب به عنوان نرم افزار سامان هستند، با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی تلاش شده است تا زمینه آشنایی بیشتر مردم با منابع کتابخانه‌ای در بستر فضای مجازی فراهم شود.

فرهاد خلیل‌مقدم  با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی همزمان با شیوع ویروس کرونا تلاش کردند تا از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کنند، اظهار کرد: تلاش شد با ورود کتابخانه‌ها در بستر فضای مجازی بتوانیم تمامی مخاطبان را جذب کتابخانه‌های عمومی کنیم، به‌علاوه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی سعی کردیم زمینه آشنایی بیشتر مردم با منابع کتابخانه‌ای را در بستر فضای مجازی ایجاد کنیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی، برگزاری مسابقات نقاشی، نشست‌های قصه‌گویی، نشست‌های کتابخوانی به صورت برخط، آغاز به کار محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی استان در فضای مجازی، برگزاری جشنواره بزرگ کتابخوانی رضوی و بسیاری فعالیت‌های دیگر را از جمله اقدامات کتابخانه‌های عمومی استان در ایام کرونا برشمرد.

خلیل‌مقدم با ابراز خوشحالی از استقبال مردم از برگزاری این طرح‌ها گفت: موفقیت‌های بسیاری هم در سطح ملی توسط اعضا و کتابداران کتابخانه‌های عمومی کسب شد که از جمله آن‌ها می‌توان به کسب موفقیت در مرحله کشوری در مسابقات «کرونا را شکست می‌دهیم»، «هر کتابدار یک کتابخوان» و «هر خانه یک کتابخانه» نام برد.

وی با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا امکان خدمات‌دهی حضوری برای اعضای کتاب‌خانه‌ها کمتر مهیا بوده است، اظهار کرد: کتابخانه‌ها در این فرصت ضمن ترویج کتابخوانی در فضای مجازی، به دیگر فعالیت‌ها از جمله  تکمیل خدمات فنی کتابخانه‌های عمومی، شاداب‌سازی کتابخانه‌ها، تغییرات ابتکاری در بخش‌های کودک، اصلاح چیدمان و بسیاری فعالیت‌های دیگر پرداخته‌اند.

خلیل‌مقدم با اشاره به اینکه در طول ایام کرونا اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در راستای ایجاد کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه و روستاهای واجد شرایط اقدامات بسیاری انجام داده است، اضافه کرد: از جمله آن‌ها و نتایج حاصله از این تلاش‌ها می‌توان به ایجاد کتابخانه امام علی(ع) شهر نافچ، کتابخانه نوید مهر پردنجان و همچنین آغاز به کار نخستین پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در شهر لردگان همزمان با هفته کتاب اشاره کرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری تعداد کتابخانه‌های فعال در استان را ۵۵ کتابخانه عمومی عنوان کرد و ادامه داد: نزدیک به ۹۰۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌ها در حال حاضر مجهز به نرم افزار تحت وب با عنوان نرم‌افزار سامان هستند، خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی با ورود به این سامانه می‌توانند کتاب مورد علاقه خود را جستجو کرده و دریابند که در کدام یک از کتابخانه‌های عمومی استان و کشور آن کتاب موجود بوده و یا به امانت برده شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

معرفی کتاب چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی

معرفی کتاب انجمن شاعران مرده

معرفی کتاب انسان در جستجوی معنا