رسانه ای جدید برای آموزش کودکان

از زمان تکامل زبان بشر، قصه خوانی همواره یک منبع آموزشی مهم بوده است که در تمامی جوامع و فرهنگ ها دارای حضوری پر رنگ می باشد. قصه در آموزش کودکان نوپا نقشی فعال دارد و اکثر کودکان از خواندن، نوشتن و گوش دادن به قصه کودکانه لذت می برند. آن ها از طریق قصه ها می توانند درباره جامعه و شیوه های زندگی به یک درک کلی دست یابند.

 بنابر اعلام وولک، امروزه، قصه گفتن و اجرای نمایشی آن ها بخش بزرگی از برنامه درسی و آموزشی کودکان پیش دبستانی تبدیل شده است. استفاده از قصه سرایی و قصه خوانی به عنوان یک روش آموزشی جدید، که نه تنها یک استراتژی آموزشی بسیار موفق به شمار می رود؛ بلکه در اکتساب و پیشرفت مهارت های زبانی کودکان نوپا نیز تاثیر فراوانی دارد، اثبات شده است. مهارت های گفتاری و شنیدار کودکان با گوش دادن به قصه های مختلف از پیشرفت چشمگیری برخوردار بوده اند و همزمان با آن قدرت درک مطلب آن ها بهبود یافته است.

قصه سرایی؛ موثر و خلاق از گذشته تا امروز

قصه سرایی نیز همانند سایر سنت ها و روش های قدیمی، به مرور زمان دستخوش تحولات زیادی شده و ظاهری مدرن و معاصر پیدا کرده است. تکنولوژی های دیجیتالی نو ظهور، پیچ و خم قصه کودکانه را تغییر داده و رویکرد جدید و خلاقانه ای به اسم داستان سرایی دیجیتال به جهان معرفی کرده است. داستان سرایی دیجیتال، یک فرآیند کاملا خلاقانه است که با کمک فناوری جدید مانند کامپیوتر، دوربین فیلم برداری و ضبط صدا، شیوه قصه گویی قدیم را با دنیای تکنولوژی ترکیب می کند. این یک روش آموزشی مدرن است که با گسترش فناوری دیجیتال به وجود آمده است و در بسیاری از مقاطع تحصیلی از دوران کودکی تا آموزش عالی از آن به اشکال مختلف استفاده می شود.

روش های قصه سرایی دیجیتال از طریق ساده سازی، تعامل و مقرون به صرفه بودن فناوری، به سرعت و به طور وسیعی در حال  گسترش است. از آنجایی که تکنولوژی های جدید ارزان تر و به طور قابل توجهی در دسترس مردم قرار دارند، باعث شده است قصه گویی دیجیتال نیز به تدریج به یک پلتفرم آموزشی قابل اعتماد تبدیل شود. مطالعات متعددی از تاثیرات مفید تکنولوژی بر درک مطلب، ادراک بصری، تفکر خلاقانه و هوش حرکتی دارد. از اینرو، قصه گویی دیجیتال به تدریج به بخش مهمی از سیستم آموزشی بسیاری از مدارس تبدیل شده است، به طوری که معلمان و ناشرین فعال در انتشار کتب کمک درسی نیز به استفاده از این رویکرد جدید ترغیب کرده است.

تاثیرات داستان سرایی دیجیتال در پیشرفت های تحصیلی دانش آموزان

امکاناتی که تکنولوژی و فناوری در اختیار معلمان قرار می دهد، به آن ها این اجازه را می دهد تا به رویکردهای آموزشی نوآورانه و بهبود یافته برای حمایت از یادگیری و رشد کودکان دسترسی داشته باشند. استفاده از روش های آموزش دیجیتالی برای کودکانی که از خانواده های کم درآمد و یا متوسط می آیند، زمینه آموزشی وسیعی برای یادگیری واژگان، ریاضیات، ادبیات و آماده سازی آن ها برای مدرسه، محیا می کند. با افزایش روز افزون استفاده از فناوری و رسانه های دیجیتال در کلاس های درسی، فرصت های بیشتری برای یادگیری و مشارکت در اختیار کودکان قرار می گیرد.

قصه گویی دیجیتال با تشویق دانش آموزان به سازماندهی و بیان ایده ها و دانش خود به شیوه ای متمایز و معنادار، از آموزش آن ها حمایت می کند. قصه های دیجیتال به مربیان اجازه می دهد تا در مورد یادگیری کودکان، نوعی بینش به دست آورند. همچنین معلمان می توانند از قصه گویی دیجیتال به عنوان منبعی قدرتمند برای مشارکت و گفتگو با دانش آموزان جوان خود و آموزش و رواج درک حقایق و پیام های قصه، الهام بگیرند. گفتگو و تبادل نظر معلمان و دانش آموزان درباره داستان، دانش آموزان را به تشویق می کند تا تجربیات، ادراکات و تخیلات خود را همانند داستان، بیان کنند. قصه گویی دیجیتال یک روش همه کاره برای انگیزه دادن و ابراز نظرات طرفین است. معلمان از قصه گویی دیجیتال به عنوان یک ابزار انگیزشی برای جلب توجه دانش آموزان و افزایش علاقه آن ها به جستجوی ایده های جدید استفاده می کنند. این یک منبع یادگیری که افکار عمیق سازندگان خود را به نمایش می گذارد. قصه گویی دیجیتال به سازندگان خود نه تنها امکان بیان و ابراز خود را می دهد، بلکه دیدگاه سازندگان خود نسبت به جهان را نیز منتقل می کند.

با اینکه قصه گویی دیجیتال رویکردی جدیدی محسوب می شود، اما آشنایی معلمان و استفاده از آن در کلاس های درسی بر تمامی ابعاد آموزشی، تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. با توجه به تاثیرات مثبت و مفیدی که قصه گویی دیجیتال بر رشد و توسعه مهارت های اجتماعی و تحصیلی کودکان دارد، می توان تغییر و تحول قصه کودکانه خاطره انگیز کودکی را از دیدگاهی تازه نگاه کرد. شاید استفاده از قصه گویی دیجیتال در سیستم آموزشی، از معدود تحولات و پیشرفت های تاثیرگذار دنیای تکنولوژی بر روش های سنتی بوده است که توانسته رضایت همگان را جلب کند. لذا رعایت کردن تنوع داستانی در روایت قصه برای بچه ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. وبسایت کودکانه وولک  به نشانی https://www.voolak.com  با دربرداشتن بیش از ۳۰۰ قصه کودکانه صوتی و تصویری توانسته تا همه ی والدین را از دغدغه تنوع داستانی بی نیاز کند. کافی است به وبسایت وولک مراجعه کنید و به انبوهی از داستان های کودکانه آموزنده و سرگرم کننده برای فرزندان خود دسترسی داشته باشید.

منبع: ایسنا

مرتبط:

۲ خبر از جشنواره «قصه‌گویی»