در شرایط کرونایی ورزش در خانه برای کودکان الزامی است

یک فیزیولوژیست ورزشی با بیان این‌که خانواده‌ها باید کودکان را به ورزش روزانه حداقل ۶۰ دقیقه تشویق کنند، گفت: ورزش و تغذیه مناسب توامان در کاهش وزن تاثیر مستقیم دارند و در شرایط فعلی نیز که با کرونا مواجه‌ایم، ورزش و نرمش در خانه برای کودکان جهت جلوگیری از چاقی و بی‌تحرکی آن‌ها الزامی است.

سیدعلیرضا قریشیدرباره چگونگی غلبه بر اضافه وزن و چاقی کودکان، اظهارکرد: چاقی به معنای وجود چربی اضافی در بدن است و باعث بیماری‌هایی برای انسان در دوران بزرگسالی خواهد شد و این روزها نیز چاقی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کودکان در جوامع توسعه یافته است. این مشکل روز به روز در حال بزرگتر شدن است و خانواده‌ها برای جلوگیری از چاقی در کودکان باید تلاش بیشتری در دستور کار قرار دهند.

وی با اشاره به عوارض چاقی در کودکان، گفت: این عوارض شامل مشکلات مفصلی، دیابت، فشار خون بالا و کلسترول است. همچنین چاقی از نظر روانی باعث کاهش اعتماد به‌نفس و افسردگی خواهد شد.

این استاد دانشگاه در خصوص علل افزایش وزن و چاقی در کودکان، عنوان کرد: زیاده‌روی در تماشای تلویزیون و استفاده بیش از حد از موبایل و رایانه، داشتن دوستان و اطرافیانی که رفتار ناسالم مثل بیدار ماندن تا پاسی از شب و بدخوابی دارند و همچنین مصرف بیش از حد از فست ‌فودها، غذاهای چرب، ناسالم، نوشیدنی‌های قندی و پرخوری می‌توانند از دلایل اصلی اضافه‌وزن یا چاقی باشند.

وی افزود: ژنتیک و برخی از بیماری‌ها مانند مقاومت انسولینی می‌توانند از علل چاقی باشند. همچنین دادن آزادی بیش از حد به کودکان در انتخاب تغذیه با توجه به علاقه‌مندی کودکان به  فست‌فودها، چیپس، پفک و … از دلایل مهم افزایش وزن خواهد بود.

قریشی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از چاقی نیز گفت: فعالیت ورزشی، مصرف غذاهای سالم، ترویج عادات رفتاری مناسب و ندادن آزادی در انتخاب غذا می‌تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

وی در خصوص تاثیر ورزش بر چاقی به ویژه در شرایط کرونایی، افزود: ورزش و تغذیه مناسب توامان در کاهش وزن تاثیر مستقیم دارند و بهتر است که کودک به جای پرخوری سه وعده، پنج وعده غذای کم میل کند و تحرک هم داشته باشد. همچنین خانواده‌ها تاکید به اتمام غذای بشقاب فرزند خود نداشته باشند و به جای نوشابه نیز از آب به عنوان نوشیدنی استفاده کنند.

این فیزیولوژیست ورزشی با بیان این‌که خانواده‌ها باید کودکان را به ورزش روزانه حداقل ۶۰ دقیقه تشویق کنند، گفت: فعالیت بدنی برای سلامتی همه رده‌های سنی نیاز و الزامی است. در شرایط کرونا نیز که خروج از خانه دشوار و ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم، می‌توانیم از کودکان در انجام امور خانگی کمک بگیریم. همچنین باید کودکان را به زود خوابیدن و سحرخیز بودن تشویق کنیم. در شرایط فعلی که به دلیل کرونا حضور در پارک‌ها و فضای آزاد برای پیاده‌روی و نرمش وجود ندارد، ورزش و نرمش در خانه برای کودکان جهت جلوگیری از چاقی و بی‌تحرکی آن‌ها الزامی است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

افزایش سن، دلیل بر ورزش نکردن نیست

بهترین ورزش برای کودکان در دوران شیوع کرونا چیست؟