این آبریزش بینی را جدی بگیرید!

یک متخصص بیماری‌های داخلی علائم کرونا دلتا را مانند یک سرماخوردگی ساده دانست و گفت: یک آبریزش ساده‌ بینی می تواند علامتی از ابتلاء به کرونا دلتا باشد.

دکتر حمیدرضا امیرذهنی  با بیان اینکه مطابق بررسی های انجام شده واکسن اسپوتنیک وی ۹۰ درصد، فایزر ۸۸ درصد، مادرنا ۸۰ درصد و واکسن آسترازنکا ۶۵ درصد بر سوش هندی کرونا موثر هستند، اظهار کرد: علائم سوش هندی شامل گلو درد، آبریزش بینی، تب، سردرد و گاهی همراه با علائم گوارشی است بنابراین یک آبریزش ساده‌بینی می تواند علامتی از ابتلاء به کرونا دلتا باشد.

امیرذهنی با بیان اینکه کرونا دلتا مانند دیگر سوش‌های کرونا همه گروه‌های سنی را درگیر می‌کند، گفت: آمارهای جهانی حاکی از این است که اطفال در سوش دلتا بیش از دیگر سوش‌ها درگیر می‌شوند اما شواهدی در مورد افزایش شدت بیماری در کودکان هنوز گزارش نشده است.

وی با تأکید بر افزایش مرگ و میر ناشی از افزایش تعداد بیماران در هر رده سنی، تصریح کرد: با توجه به قدرت سرایت بالای سوش هندی نسبت به دیگر سوش‌ها، مبتلایان افزایش یافته و در نتیجه مرگ‌و میر ناشی از بیماری نیز افزایش می‌یابد.

امیرذهنی خاطرنشان کرد: شواهد جدید نشان دهنده افزایش مدت زمان قرنطینه کرونا دلتا است پس مبتلایان به‌جای ۱۴ روز باید ۱۸ تا ۲۱ روز در قرنطینه باشند.

این متخصص بیماری های داخلی از تأثیر مثبت واکسن‌ها بر کرونا دلتا خبر داد و افزود: اما تأثیر واکسن‌ها بر سوش هندی از دیگر سوش‌ها کمتر است. مطابق بررسی‌های انجام شده واکسن اسپوتنیک وی ۹۰ درصد، فایزر ۸۸ درصد، مادرنا ۸۰ درصد و واکسن آسترازنکا ۶۵ درصد بر سوش هندی کرونا مؤثر هستند.

امیرذهنی بیان کرد: در مورد واکسن سینوفارم چین نیز ثابت شده که می‌تواند از کرونا دلتا پیشگیری کند اما تجربه ما نشان می‌دهد که تأثیر این نوع واکسن نسبت به دیگر واکسن‌ها بر روی افراد، به‌ویژه افراد بالای ۶۰ سال کمتر است و متأسفانه بیماران بالای ۶۰ سال بسیاری با وجود تزریق واکسن سینوفارم به کرونا مبتلا شده و دچار عفونت شدند.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا تا حدی می‌تواند از ماسک عبور کند، اضافه کرد: استفاده از ماسک میزان ویروسی که وارد بدن می‌شود را کاهش و در نتیجه احتمال ابتلاء را کاهش می‌دهد اما از آنجا که قدرت سرایت کرونا دلتا بسیار زیاد است همین مقدار جزئی ویروسی که واد بدن می‌شود، قابل توجه است و ممکن است فرد را مبتلا کند پس در سوش هندی احتمال ابتلاء نسبت به دیگر سوش‌ها بیشتر است.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: در سوش چینی اگر دو نفر ماسک بزنند، احتمال سرایت بیماری حدود ۱.۵ درصد خواهد بود اما با توجه به قدرت سرایت بالای سوش هندی، ممکن است این درصد افزایش یابد اما هنوز گزارشی از اینکه این درصد چقدر باشد، در دست نیست.

منبع: ایسنا

مرتبط:

چرا دچار آبریزش بینی صبحگاهی می‌شویم؟