افزایش سن، دلیل بر ورزش نکردن نیست

کارشناس ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: ورزش‌های هوازی بر سیستم قلبی و عروقی بدن تاثیر می‌گذارد.

مهناز مقدم ، در رابطه با ورزش‌های هوازی و قدرتی برای بانوان، اظهار کرد: نمی‌توانیم بگوییم که برای بانوان فقط ورزش هوازی موثر است یا قدرتی بلکه این دو باید در کنار هم وجود داشته باشد.

وی افزود: ورزش‌ها هوازی به آن دسته از ورزش‌هایی اطلاق می‌شود که بر سیستم قلبی، عروقی و چربی‌سوزی بدن تاثیر گذاشته ولی تاثیر کمی بر عملکرد قدرتی عضله‌ها دارد.

این مسئول تصریح کرد: ورزش‌های هوازی در طولانی مدت با شدت پایین رخ می‌دهد که به‌صورت کلی به ورزشی که باعث افزایش ضربان قلب شده و در طولانی مدت آن‌ را حفظ می‌کند مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، کوه‌پیمایی و حتی درجا زدن در خانه است.

مقدم با بیان اینکه این تصور بانوان که با افزایش سن باید ورزش‌های قدرتی را کنار بگذارند اشتباه است، ادامه داد: مسائلی مانند آرتروز مفاصل، پوکی استخوان و غیره از مشکلاتی است که با افزایش سن رخ می‌دهد و ورزش قدرتی در قوی نگه‌ داشتن استخوان‌ها و مفاصل و جلوگیری از این مسائل تاثیر زیادی دارد که بانوان نه تنها نباید ورزش را کنار بگذارند، بلکه باید آن را  افزایش نیز دهند.

کارشناس امور ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان عنوان کرد: ورزش‌های قدرتی دارای سیستم‌های مختلفی است که با توجه به شرایط سنی و وزنی بانوان برای آن‌ها تعیین می‌شود و انجام تمرینات آن بدون اطلاع از اصول و قواعد می‌تواند باعث آسیب مفاصل شود.

این مسئول در رابطه با تاثیر ورزش، در سلامت جسمی و روحی بانوان، بیان کرد: علاوه بر اینکه ورزش بر ایجاد یک ساختار فیزیکی مناسب و ورزیده برای بانوان موثر است، باعث ترشح ببشتر یک‌سری هورمون‌ها در بدن می‌شود که این هورمون‌ها در ایجاد شادی، نشاط و انرژی بیشتر تاثیرگذار است که انعکاس این انرژی و نشاط از بانوان در محیط خانه بر همسر و فرزندان، باعث بهبود روابط نیز می‌شود.

مقدم گفت: طبق نتایج و آمار، ورزش‌ها در سلامت جسمی و روحی و روانی انسان‌ها موثر بوده و آشنایی و ورود کودکان از دوران کودکی در ورزش می‌تواند وارد روتین زندگی آن‌ها شده و جایگاه خود به‌صورت منظم قرار داشته ‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این ایام و با وجود ویروس کرونا نیز بانوان می‌توانند با انجام حرکاتی مانند درجا زدن در خانه و یا پیاده‌روی به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مکان‌های خلوت به ورزش نیز بپردازند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

حرکات ورزشی که گرسنگی را از بین می برند !!

ورزش کودکان در زمان شیوع کرونا

ورزشی که کودک بیش فعال را آرام می کند