سردرد های شب هنگام خواب کودکان را جدی بگیرید

یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: سردردهایی که شب هنگام خواب اتفاق می افتد باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اینکه کودک هنگام بلند شدن از خواب و برخاستن دچار سردرد می شود.

دکتر”سید ابراهیم منصوری نژاد” درباره سردردهای شایع در کودکان اظهار کرد: سردرد در کودکان، نوجوانان و شیرخواران به دو نوع سردردهای اولیه و ثانویه تقسیم می شود که سردردهای اولیه مربوط به بافت مغز و سردرد ثانویه به یکسری بیماری های دیگر مربوط می شود.

وی با اشاره به اینکه سردردهای اولیه خوش خیم است که اکثرا در کودکان از همین نوع سردرد شایع است که شامل میگرن، سردردهای تنشی و خوشه ای است، افزود: سرردهای ثانویه باید مورد توجه بیشتر والدین قرار بگیرند زیرا ممکن است علت آن بیماری زمینه ای باشد که باید تشخیص داده شده و درمان صورت بگیرد.

منصوری با اشاره به سردردهای حاد، حاد راجعه، سردرد مزمن پیش رونده و مزمن غیر پیش رونده بیان کرد: در سردرد حاد ناگهانی کودک دچار سردرد و خانواده نگران می شود و ممکن است گاهی اوقات بیماری جدی وجود نداشته باشد و این حالت به دلیل سرماخوردگی باشد و اگر همراه با حال عمومی بد، تهوع، استفراغ و عصبی باشد باید به این نوع سردرد توجه شود.

وی با اشاره به سردردهای حاد راجعه بیان کرد: اینکه کودکی در ماه یا در طول هفته چند بار دچار سردرد می شود و شایع ترین نوع سردرد در کودکان از این مورد است که شامل میگرن، سردردهای تنشی و خوشه ای است که خوشبختانه اکثرا خوش خیم هستند.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان اظهار کرد: سردردهای مزمن پیش رونده بیش از سه ماه طول می کشد و هم شدت و هم مدت آن زیاد می شود که باید خیلی مورد توجه قرار بگیرند و ممکن است این سردردها منشاء زمینه ای آسیب جدی در مغز باشد و باید حتما به پزشک مراجعه شود.

وی اظهار کرد: محل سردرد، ماهیت سردرد، فشارنده یا ضربان دار بودن سردرد، علائم همراه و … موجب تشخیص نوع سردرد می شود و سردرد در کودک زیر دو سال خود را به صورت بی قراری، اضطراب، بی خوابی و بی اشتهائی نشان بدهد.

منصوری با اشاره به اینکه اکثر سردردها منشاء عفونی دارد، گفت: سردرد حادِ ناگهانی شدید و همراه با حال بد ممکن است به دلیل خونریزی شدید مغزی باشد و عمده سردردهای حادی که منشاء عفونی داشته باشند با درمان بیماری عفونتی خوب می شود.

وی با بیان اینکه سردردهای حاد راجعه شامل میگرن و سردردهای تنشی است، تصریح کرد: سردردهای مزمن پیش روند باید مورد توجه والدین قرار بگیرد زیرا ممکن است منشاء آن افزایش فشار داخل مغز، تومور مغزی، مشکل عروقی مغز و … باشد.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: سردردهایی که شب هنگام خواب اتفاق می افتد باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اینکه کودک هنگام بلند شدن از خواب و برخاستن دچار سردرد می شود.

وی با اشاره به اینکه ممکن است میگرن در یک کودک زیر دو سال نیز بروز کند، افزود: علائم شایع میگرن، سردرد ضربان دار است که در دو طرف سر اتفاق می افتد و معمولا همراه با حالت تهوع و استفراغ است و بیمار از نور دچار ترس می شود.

منصوری تصریح کرد: ۹۰ درصد از والدین گرفتار این سردرد میگرنی هستند و در سنین زیر دو سال خود را به صورت کج شدن گردن، استفراغ مکرر و سرگیجه نشان می دهد و حمله میگرن ممکن است چهار تا ۷۲ ساعت طول می کشد.

وی بیان کرد: معاینه فیزیکی در تشخیص علت سردرد بسیار مهم است و باید کودک معاینه عصبی و فیزیکی و در مواردی باید تصویربرداری بشود. در موارد حاد و تصادفات نیز سی تی اسکن می توان انجام داد و این دو مورد اخیر انتخابی است.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با بیان اینکه سردرد میگرنی بیشترین مراجعه را به پزشکان دارد، اظهار کرد: تغذیه نقش مهمی دارد و از جمله موادی که باعث تشدید سردردها می شود می توان به مواد کافئین دار، شکلات های حاوی قهوه، غذاهای ادویه دار، گوجه، پرتقال و پنیرهای مانده اشاره کرد که موجب اثرگذاری بر بافت عروقی مغز و تشدید سردرد می شود و بیمار بسته به تجربه شخصی خود می تواند متوجه شود چه غذائی موجب تشدید سردردش می شود و آن را از رژیم غذائی خود حذف کند.

وی تصریح کرد: یکی از علت های مهم سردردهای تنشی، استرس و فشارهای روحی است و حذف فشارهای روحی روزانه از کودک در حذف سردرد نقش مهم و حیاتی دارد.

منصوری با اشاره به اینکه نقش ورزش در بیماران دچار میگرن مهم و در پیشگیری از حملات میگرن خیلی موثر است، بیان کرد: درمان سردرد در کودکان بستگی به علت زمینه ای سردرد دارد اما در درمان میگرن ترکیبات مُسکن و برای کنترل حمله حاد استامینوفن و پروفن استفاده می شود؛ گاهی در حملات زیاد، درمانی انتخاب می شود که از حملات پیشگیری کند و چند درمان داروئی در این زمینه وجود دارد.

وی درباره داروهای گیاهی موثر در بر درمان سردرد بیان کرد: گیاه اسطخودوس به دلیل کاهش فشار روحی و استرس، موثر است  و استفاده از زنجبیل و عصاره گل سرخ به عنوان قطره های پیران از جمله داروهای گیاهی پیشگیری کننده در درمان حملات حاد است و استفاده از ویتامین های گروه ب و منیزیم نیز سردردها را کاهش می دهد.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان درباره علائم درگیری سیستم عصبی در کرونا گفت: تنها سردرد نشانه کرونا نیست و با توجه به اینکه سیستم های مختلف بدن را درگیر می کند، زمانی که بیمار تب، سرفه و سرماخوردگی دارد باید به کرونا شک کنیم.

منصوری در پایان تصریح کرد: والدین در زمان سردرد کودک حتما به پزشک مراجعه کنند و قبل از آن می توانند یک مُسکن به بیمار داده و وی را در اتاق کم نور و به دور از استرس قرار بدهند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

نکاتی درباره نحوه مصرف شربت سرماخوردگی کودکان

نکاتی مهم در مورد کمردرد در کودکان

سر درد دلایل مختلفی می تواند داشته باشد