تاثیر منفی ابزارهای دیجیتالی بر توانایی نوشتن در کودکان

دانش‌آموزان و کودکان، با توجه به افزایش روند یادگیری از راه دور، به دستگاه‌های دیجیتال، اعتماد بیشتری دارند و نوشتن سنتی و استفاده از قلم و کاغذ، به‌تدریج در حال منسوخ شدن است.

شواهد نشان داده است که عدم یادگیری دستخط، می‌تواند مانعی برای توانایی بهینه مغز در یادگیری و به خاطر سپردن باشد. پروفسور آدری ون در میر از دانشگاه علم و فناوری نروژ(NTNU)، اظهار کرد: باید دستورالعمل‌هایی دراین‌باره تنظیم و اطمینان حاصل شود که کودکان به آموزش دستخط سنتی ادامه دهند.

این تحقیق، یافته‌های مطالعات قبلی را تایید می‌کند که کودک و بزرگسال، هنگام نوشتن با دست در مقابل استفاده از صفحه‌کلید، یادگیری بیشتری دارند و بیشتر از حافظه استفاده می‌کنند.

این بررسی، اولین تحقیق در نوع خود است که مزایای دستخط در بین کودکان را ارزیابی می‌کند. محققان از نوار مغزی (EEG) برای ردیابی و ثبت فعالیت‌های موج مغزی شرکت‌کنندگان با استفاده از کلاهکی با بیش از ۲۵۰ الکترود متصل استفاده کردند و دریافتند، زمانی که مغز فعال است، تکانه‌های الکتریکی را می‌توان با حسگرهای موجود در الکترود تشخیص داد.

استفاده از قلم و کاغذ، به‌اصطلاح قلابی به مغز می‌دهد تا خاطرات را آویزان کند. نوشتن با دست، فعالیت بسیار بیشتری را در قسمت‌های حسی حرکتی مغز ایجاد می‌کند، اما استفاده از صفحه‌کلید برای یادگیری حروف الفبا و تایپ کردن کلمات مشکل‌ساز خواهد بود.

محققان دریافتند، زمانی که شرکت‌کنندگان با دست می‌نوشتند، مغز آنان فعال‌تر در مقایسه با زمانی بود که تایپ می‌کردند. بسیاری از حواس با فشار دادن قلم روی کاغذ، دیدن حروف نوشته شده و شنیدن صدایی که هنگام نوشتن ایجاد می‌شود، فعال می‌شوند. این تجارب حسی، باعث ایجاد ارتباط بین قسمت‌های مختلف مغز شده و مغز را برای یادگیری آماده می‌کند که بهتر یاد بگیریم و بهتر به یادآوریم.

پروفسور ون در میر گفت: این یافته‌ها اهمیت کشیدن و نوشتن برای کودکان در سنین پایین و در مدرسه را نشان می‌دهد. وی بر این باور است که یادگیری دیجیتال، نکات مثبت بسیاری دارد، اما اصرار به نوشتن باید در یادگیری موردتوجه قرار گیرد.

با توجه به پیشرفت سال‌های گذشته در این مورد، این خطر در کمین آموزش است که یک یا چند نسل، توانایی نوشتن با دست را از دست بدهند. تحقیقات نشان داده است که این نتیجه، بسیار ناخوشایند خواهد بود. برخی از مدارس در نروژ، به‌طور کامل دیجیتالی شده‌اند و به‌طورکلی از آموزش دستخط، صرف‌نظر کرده‌اند. مدارس فنلاندی نسبت به نروژ، دیجیتالی‌تر شده‌اند و تعداد اندکی از مدارس، آموزش دستخط ارائه می‌دهند.

یادگیری نوشتن با دست، ممکن است که نیاز به زمان داشته باشد، اما برای کودکان، این مرحله(گاهی خسته‌کننده) مهم است. حرکات پیچیده دست و شکل دادن به حروف از چند جهت مفید است. اگر از صفحه‌کلید استفاده کنید، برای هر حرف از یک کلید استفاده می‌کنید، اما نوشتن با دست، مستلزم کنترل مهارت‌های حرکتی و حواس است و بسیار مهم است که مغز را هرچه بیشتر در حالت یادگیری قرار دهید.

مغز در هزاران سال، تکامل‌یافته است و این تحول باعث شده تا بتوانیم کارهایی را انجام دهیم و رفتار مناسبی داشته باشیم. برای اینکه مغز به بهترین شکل بتواند رشد کند، باید از آن برای بهترین کارها استفاده کنیم. باید از تمام حواس خود استفاده کنیم و تجربیات مختلفی داشته باشیم. اگر مغز را به چالش نکشیم، نمی‌تواند به پتانسیل کامل خود برسد و این موضوع بر عملکرد مدرسه نیز تاثیر دارد.

این مطالعه در مجله Frontiers in Psychology منتشرشده است.

مرتبط:

عوارض وابستگی کودکان به موبایل و تبلت و راههای کاهش آن

کودکان زیر ۱۸ سال باید موبایل داشته باشند؟

۷ جایگزین موبایل برای کودکان