هفته ملی کودک همراه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در هفته ملی کودک را تشریح کرد.

ابراهیم زره‌ساز درخصوص برنامه‌های کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در هفته ملی کودک اظهارکرد: برنامه‌های امسال استان در هفته ملی کودک شامل برگزاری وبینارهای آموزشی برای عموم مردم و هر شخصی که به نحوی با کودکان ارتباط دارد، است و موضوع این وبینارها مهارت‌های فرزندپروری، چالش‌های والدین در دوران شیوع ویروس کرونا، امور کودک و تأثیرات قصه‌گویی در کاهش اضطراب کودک است؛ همچنین برخی از مهارت‌های نه‌گانه‌ای که فراگیری آن‌ها برای کودکان، نوجوانان و خصوصاً والدین واجب است. این وبینارهای آموزشی انشاءالله از سیزدهم مهرماه و به مدت چهار روز در بستر فضای مجازی برگزار خواهدشد و علاقه‌مندان و والدین می‌توانند از مباحث و مطالب خوبی که در این وبینارها توسط کارشناسان کانون، بهزیستی و علوم پزشکی مطرح می‌شود، استفاده کنند.

وی ادامه داد: خدمات کتابخانه‌های کانون که در طول سال توسط مربیان خوب کانون پرورش فکری برای اعضا، کودکان و نوجوانان ارائه می‌شده‌است، از ابتداء شیوع ویروس کرونا به فضای مجازی مهاجرت کرده و بیشتر فعالیت‌های کانون در سایت kpf.ir بارگذاری می‌شود و کودکان و نوجوانان می‌توانند در این سایت از فعالیت کانون پرورش فکری بهره‌مند شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی بیان کرد: اما به طور ویژه‌تر در این هفته با حدود ۱۵۰ نفر از کودکان و نوجوانان مراکز شبه خانواده تحت پوشش بهزیستی مانند مرکز گلستان علی به صورت کتابخانه پستی و جهت امانت و مطالعه کتاب و همچنین شروع فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی آن‌ها در فضای مجازی ارتباط برقرار خواهیم‌کرد. به این معنی که این کودکان ونوجوانان در بستر مجازی با مربیان ما به صورت اینترنتی ارتباط خواهندگرفت و برای امانت کتاب و فعالیت‌های کتابخانه پست‌چی، کتاب‌ها به این مراکز تحویل داده‌می‌شود و بچه‌ها پس از مطالعه این کتاب‌ها را عودت می‌دهند.

زره‌ساز خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما در طول سال برگزاری سه مهرواره است که یکی از آن‌ها مهرواره کاردستی بوده‌است و بچه‌ها در آن آثار بسیار خوبی ارسال کرده‌اند که اختتامیه آن انشاءالله در هفته ملی کودک برگزار خواهدشد. دو برنامه ویژه داشته‌ایم که یکی از آن‌ها «راهیان نونهال نینوا» است و از ابتداء محرم فراخوان آن برای اعضا و کودکان و نوجوانان سطح استان منتشر شده‌است که کودکان و نوجوانان قطعات ادبی و مطالبی که احساس می‌کنند با ایام محرم و صفر و واقعه عاشورا مرتبط هستند را ارسال کنند و انشاءالله اختتامیه آن در روز چهارشنبه و مصادف با اربعین حسینی برگزار خواهدشد.

وی تصریح کرد: به علاوه مهرواره «قصه‌های آسمانی» و یا «قصه‌های قرآنی» نیز برگزار شده‌است و بسیاری از کودکان، نوجوانان، مربیان و بسیاری از مردم از این مهرواره استقبال کردند و اختتامیه آن نیز انشاءالله در روز چهاشنبه برگزار خواهدشد؛ ما نیز در تلاش هستیم که هماهنگی‌های لازم انجام شود برای آن که صدای کودکان و نوجوانان قصه‌گوی قرآنی و کودکان و نوجوانان راهی نینوا از رادیو خراسان پخش شود تا مردم بتوانند در هفته ملی کودک از قصه‌های این عزیزان استفاده کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی افزود: یکی از فعالیت‌های اصلی کانون، معرفی شخصیت‌ها و معرفی رویداد است که انشاءالله به معرفی شخصیت‌های تأثیرگذار در حوزه ادبیات و فرهنگ کودک در این هفته خواهیم‌پرداخت و وبینارهای خاصی برای این منظور در نظر گرفته‌شده‌است. اتفاق دیگری که در این هفته رقم خواهدخورد این است که ما از ابتداء شیوع ویروس کرونا مسابقه نقاشی بین‌المللی با عنوان «دست‌های پاک، نجات‌بخش زندگی» را برگزار کرده‌ایم که اخبار آن به موقع ارائه خواهدشد زیرا کنگره بین‌المللی «دست‌های پاک» و اختتامیه مسابقه نقاشی «دست‌های پاک» در آبان‌ماه برگزار می‌شود و جزئیات مسابقه در آن زمان بیان شود.

زره‌ساز عنوان کرد: اما در این هفته ما سراغ کادر درمان، برخی پزشکان، پرستاران و زحمتک‌شان کادر درمان که ازاعضاء سابق کانون پرورشی فکری هستند، خواهیم‌رفت و از این عزیزان تقدیر خواهیم‌کرد. همچنین حکم دبیر علمی مسابقه «دست‌های پاک» را به جناب آقای دکتر «اعلمی» که پزشک پیشگیری از بیماران عفونی کودکان هستند، تقدیم خواهیم‌کرد و از تجربیات ایشان در داوری و بازبینی مسابقه استفاده کنیم.

وی تشریح کرد: تعدادی از برنامه‌ها نیز به صورت ملی برگزار خواهدشد به شکلی که از شنبه، هرروزه برنامه «کانون امید» به مدت ۴۰ دقیقه از شبکه امید پخش خواهدشد که برنامه‌ای گفت‌وگو محور با موضوع کودک و نوجوان است و دارای آیتم‌های مختلف نمایش، فیلم، عکس و … است. علاوه بر این‌ها قرار است فراخوان مهرواره ملی داستان‌نویسی «دنیای من زیباست» ویژه کودکان ونوجوانان کشور با موضوعات متنوع و مرتبط با اصول پیمان‌نامه حقوق کودک و با همکاری مجامع کنوانسیون کودک و کانون پرورشی فکری برگزار شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: اما تمام تلاش ما این است که برنامه‌های ما معطوف به هفته ملی کودک نباشد در حالی که سعی کرده‌ایم ‌به‌روز هم باشیم؛ یعنی از زمانی که پدیده کرونا به وجود آمد ما به فضای مجازی مهاجرت کردیم و سعی کردیم با تولید محتوای مناسب در فضای مجازی، کودکان و نوجوانان را در این ایام و خصوصاً تا قبل از شروع مدارس که کودکان و نوجوانان در منزل و در کنار خانواده‌هایشان حضور داشتند و کمتر فعالیت‌هایی برای آنها تعریف شده‌بود، همراهی کرده و فعالیت‌های ویژه‌ای در عرصه فرهنگ، هنر و ادبیات برای آنان به وجود آوریم.

زره‌ساز افزود: نکته قابل توجه دیگری که وجود دارد آسیب‌هایی است که کودکان چه در مناطق برخوردار و چه در مناطق کمتر برخوردار مشهد و استان با آن مواجه هستند. ما قبل از شیوع ویروس کرونا، این جریان و پروژه را به صورت حضوری در نقاط مختلف مشهد و استان اجرا می‌کرده‌ایم و کانون به عنوان متولی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی دو ساعت و نیم یا سه ساعت در فضای مهارت‌های نه‌گانه کار را پیگیری می‌کرد و در همان زمان والدین در سالن دیگری از این برنامه‌ها حضور داشتند و کارشناسان بهزیستی درمورد معضلاتی مانند کودک‌همسری، اعتیاد و … که در آن مناطق وجود داشت، با خانواده‌ها صحبت می‌کردند و راه‌های مختلف برخورد با کودکانشان که برای خانواده‌ها مفید فایده بوده‌است، بیان شده و این عزیزان را توجیه می‌کردند.

وی اضافه کرد: همچنین کارشناسان علوم پزشکی نیز زحمت می‌ کشیدند و درخصوص سلامت کودکان در این مناطق با والدین صحبت می‌کردند. این برنامه‌ها در حال حاضر به صورت وبینار در چهار روز و درخصوص مهارت‌های مختلف فرزندپروری، حقوق کودک و … برگزار خواهندشد. این وبینارها را در فضای skyroom.online/khrazavi/kanoon و یا در صفحه اینستاگرامی کانون با آیدی kanoonparvaresh_khrazavi هرروز از ساعت ۱۲ تا ۱۴ و از یک‌شنبه تا چهارشنبه پیگیری کنند و از فرصت به وجود آمده و حضور کارشناسان بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و کانون استفاده کنند تا انشاءالله برنامه‌هایی که پیش از شیوع ویروس کرونا به صورت حضوری برگزار می‌شد در حال حاضر با همراهی مردم و همکاری اصحاب رسانه به صورت مجازی ادامه یابد و والدین نیز بهترین بهره را برای فرزندان عزیز سرزمینمان داشته‌باشند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی بیان کرد: کانون پرورش فکری در این دو سال اخیر مرکز تخصصی تئاتر کودک را در خیابان فکوری راه‌اندازی و سالن آن را تجهیز کرده‌است. به طوری که قبل از کرونا تئاترهای مختلف و حتی مهرواره تئاتر در سطح استان در این مرکز برگزار ‌شده‌است.در این مکان فعالیت‌هایی حرفه‌ای و با تأکید بر هویت تاریخی و دینی برای کودکان و نوجوانان انجام گرفته‌است. نمایش «افسانه ماردوش»، نمایش فاخری است که در سال گذشته توسط کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی تولید شده‌است و توانست ۱۲ جایزه نخست جشنواره بین‌المللی «تئاتر همدان» را دریافت کند.

زره‌ساز تصریح کرد: این موفقیت‌ها درواقع نشان‌دهنده این است که ما گام‌های مؤثری در زمینه تئاتر برداشته‌ایم. از جمله این اقدامات می‌توان برگزاری پاتوق تئاتر کودک، فعال کردن شاخه‌های مختلف تئاتر مانند تئاتر عروسکی، تئاتر کاغذی، تئاتر صحنه‌ای برای کودکان و نوجوانان و … را نام برد. به طوری که توانسته‌ایم شادپیمایی‌هایی با عروسک‌های غول‌پیکر داشته‌باشیم و قبل از شیوع ویروس کرونا نیز گاهی در نمایش‌های خیابانی نیز از این عروسک‌ها استفاده شده‌است. به این ترتیب خانواده تئاتر کانون بسیار پویا و بالنده است.

وی ادامه داد: آموزش تئاتر برای کودکان به صورت مجازی برگزار می‌شود و نزدیک به ۶ ماه است که توسط مربیان  به صورت جدی در فضای مجازی و به صورت حرفه‌ای تئاتر خلاق به کودکان آموزش داده‌می‌شود.  از طرفی دیگر آموزش‌های حرفه‌ای برای بچه‌ها انجام می‌شود. در سایت kpf.ir بچه‎‌ها به صورت رایگان ثبت‌نام اولیه می‌شوند و پس از آن در تئاترهای تخصصی حضور پیدا می کنند و از دوره‌های آموزشی استفاده می کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: در مسابقات «دست‌های پاک»، چالش‌هایی در فضای مجازی راه‌اندازی ‌شد که یکی از آن‌ها این بود که کودکان نقاشی خود را منتشر کرده و بنویسند «دست‌های پاک من، نجات‌بخش زندگی است؛ دست‌های تو چطور؟» و نفر بعد را به این چالش دعوت کنند که این چالش با استقبال خوبی نیز مواجه شد اما درزمینه تئاتر، ما فعالیت‌های بسیار محدودی مانند تئاتر کاغذی و تئاتر عروسکی را که تاکنون حدود ۴۰۰ یا ۵۰۰ عنوان تولید کرده‌ایم که ادامه خواهند یافت، انجام شده است. در بخش سرود نیز کلیپ صوتی و تصویری مشترکی میان کودکان و نوجوانان کانون استان خراسان رضوی و کودکان و نوجوانان کانون استان خوزستان تهیه شده‌است. برخی بخش‌ها قابلیت فعالیت در فضای مجازی را دارند، اما برخی دیگر مانند تئاتر صحنه‌ای را ما عملاً نمی‌توانیم در فضای مجازی داشته‌باشیم و تاکنون توانسته‌ایم تئاترهای تلویزیونی اجرا کنیم؛ به طوری که در این ۶ ماه ما سه تله‌تئاتر مناسب کودک و نوجوان کار کرده‌ایم و امیدواریم با بهبود شرایط شاهد رونق دوباره تئاتر کانون باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

برنامه‌های مجازی هفته ملی کودک در خراسان جنوبی

برنامه‌های هفته ملی کودک بر بستر ‌فضای مجازی برگزار ‌می‌شود