خواندن داستانی به دور از آشفتگی متنی حق خواننده است

عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت :بارنویسی و ویرایش اثر یک، ضرورتی تخصصی و بایسته است و خواننده حق دارد داستانی به دور از آشفتگی های متنی و نوشتاری بخواند.

«مرتضی حاتمی»  با اشاره به سخنرانی خود در  بیست و دومین نشست انجمن ادبی مهاباد، اظهار کرد: توجه به مفاهیم تربیتی و اخلاقی در داستان از اهمیت زیادی برخوردار است و ضروری است نویسنده این مفاهیم را با بهره گیری از عناصر داستانی و رعایت زبان غیرمستقیم،به مخاطب انتقال دهد.

عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ادامه داد:بارنویسی و ویرایش اثر یک، ضرورتی تخصصی و بایسته است و خواننده حق دارد داستانی به دور از آشفتگی های متنی و نوشتاری بخواند.

نویسنده ی مجموعه داستان (بیمارستانی در باغچه) در ادامه به ژانر وحشت،به عنوانی ژانری جذاب برای نوجوانان اشاره کرد و گفت:این ژانر دارای ویژگی های خاص خود است. ترس،خون آشام، دراکولا، دلهره و جادو، جن، وحشت ، شکنجه آشفتگی های روانی و ذهنی، حضور ارواح از عناصر محتوایی این سبک است و مخاطبان زیادی این سبک داستانی را دنبال می کنند. تعدادی از نویسندگان هم چون: سیامک گلشیری و  حمیدرضا شاه آبادی و مریم عزیزی در این سبک برای نوجوانان کتاب هایی منتشر کرده اند.

وی با اشاره به اهمیت صمیمیت در نوشتار و متون داستانی تصریح کرد:در داستان، هر چه زبان نوشتاری ساده، صمیمی و روان باشد، مخاطب بهتر می تواند با محتوای اثر ارتباط بگیرد و نویسنده می تواند صریح تر و سریع تر اندیشه اش را به خواننده انتقال دهد.

این مدرس ادبیات داستانی در ادامه به قالب داستان کوتاه اشاره کرد و افزود:در  داستان کوتاه نمی توان از شخصیت های زیاد و متعدد استفاده کرد، زیرا قالب و ساختار داستان کوتاه نمی تواند تعدد شخصیت بپذیرد و محدود بودن شخصیت ها از ضروریات داستان در قالب کوتاه است.

عضو شورای کتاب کودک در پایان این نشست به بحث سوژه یابی در داستان و شیوه های یافتن ایده و فکر اولیه در داستان پرداخت و ادامه داد:ایده ی اصلی داستان، نقشه ی راه و زیر بنای داستان است و هر چه سوژه تازه جذاب و بکر باشد داستان ماندگارتر خواهد شد.
وی تصریح کرد:خواندن کتاب، یادداشت برداری، دیدن فیلم و کارتون،خاطره نگاری، توحه به محیط پیرامون و توجه به حواس  پنج گانه خصوصا بینایی، توجه به رویاها و آرزوها، مناسبت ها و اشتباهات فردی می تواند در انتخاب سوژه های داستانی مفید و کارامد باشد.

در پایان این نشست، از سوی مهمان چند عنوان کتاب مناسب و منحصرا کتاب “۱۰۰۰ جرقه داستانی” (ایده هایی برای نوشتن داستان کوتاه و رمان) نوشته: برایان کوهن به اعضا معرفی کرد.

بیست و دومین نشست انجمن داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز شماره ۲ مهاباد روز سه شنبه ۲۶ مردادماه به مدت ۲ ساعت با حضور مرتضی حاتمی، نویسنده و منتقد ادبی برای اعضا و مربیان ادبی در فضای مجازی به همت واحد کارشناسی ادبی برگزار شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

نویسندگی فراگرفتن محفوظات نیست

«انجمن صنفی نویسندگان کودک و نوجوان» تاسیس شد