بچه‌ها از چه سنی می‌توانند تلفن همراه داشته باشند؟

«زمانی که از والدین می‌پرسیم به نظر شما سنین پایین مناسب استفاده از تلفن همراه است یا نه، متاسفانه پاسخ درستی ندارند. شاید بهترین سن خرید گوشی برای فرزندان، دوره دبیرستان باشد. دختر و پسر در این سن دیگر کودک نیستند و می‌توانند تا حدی خوب را از بد تشخیص دهند. البته لازمه این کار آن است که پدر و مادر با ارایه مشورت‌های دقیق به فرزندشان او را همراهی کنند.»

روزنامه شهروند نوشت: «کودکان امروز اسباب‌بازی‌هایشان به عروسک و ماشین محدود نمی‌شود؛ بچه‌های امروز دنیای اطرافشان را با موبایل و تبلت و لپ‌تاپ می‌شناسند. محیط‌های مجازی آن‌ قدر برایشان جذابیت دارد که به طرز حیرت‌آوری خیلی سریع کار با این وسایل را یاد می‌گیرند. شاید یکی از الزامات زندگی امروزی آشنایی با فضای مجازی باشد و کودک و نوجوانی که از این قافله عقب بماند، در برابر هم‌سن‌وسالانش چیزی کم داشته باشد اما چگونگی، کیفیت و محدودیت‌های استفاده بچه‌ها از این فضاها هم به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌های امروز تبدیل شده و بدون‌ شک نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی دارد. کودکان و نوجوانان امروز امکان این را دارند که با فناوری‌های حیرت‌انگیز عصر اطلاعات آشنا شوند و با دسترسی به ابزارهایی مثل رایانه‌های شخصی و موبایل‌های هوشمند به فضای اینترنت راه پیدا ‌کنند. این فرآیند یک پدیده مختص به یک کشور و فرهنگ نیست، بلکه یک روند جهانی غیر قابل اجتناب است. همه کودکان و نوجوانان جهان امروز وقت بسیاری را برای حضور در فضای مجازی صرف می‌کنند، بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند و حتی از شبکه‌های اجتماعی برای آشنایی با هم‌سن‌وسال‌های خود و ارتباط با دیگران استفاده می‌کنند.

آمار می‌گوید بیش از ٨‌میلیون کودک ایرانی روزانه ٦ ساعت را در فضای مجازی سیر می‌کنند. شاید این عبارت‌ها را از پدر و مادرهای این دوره و زمانه زیاد شنیده باشید که «فرزندم با هوش است»، «با موبایل و تبلت بهتر از من کار می‌کند»، شاید در ظاهر این جملات خوشایند باشند اما اگر والدین ابزار کنترل فرزندان در فضای مجازی را آموزش نبینند، قطعا با دستان خود فرزندشان را وارد دنیایی کرده‌اند که جبران آسیب‌های آن بسیار سخت و سنگین است.

بچه‌ها از چه سنی می‌توانند موبایل شخصی داشته باشند؟

بسیاری از والدین فکر می‌کنند که گوشی تلفن همراه مثل لوازم مورد نیاز دیگر برای کودکانشان مهم و ضروری است و این وسیله را به نوعی راه و دلیلی برای به‌روز بودن کودکانشان می‌دانند. آنها بر این باورند که کودکشان از این طریق راحت‌تر با دیگران و با دنیای بیرون ارتباط برقرار می‌کند، اما غافل از این‌ که آنها کودکانشان را از دنیای زنده جدا و وارد دنیای مجازی می‌کنند که به‌راحتی ذهن کودکان را کنترل می‌کند. بر اساس جدیدترین مطالعات توسط الیزابت ال کی، از کارشناسان مرکز بریدجواتر، از هر پنج کودک یکی از آنها بعد از هشت‌سالگی صاحب گوشی تلفن همراه یا تبلت شده‌ است. مطالعات او در ماساچوست بین ٢٠هزار کودک انجام شد و طبق آن، حدود ٢٠‌درصد پسران و ١٨‌درصد از دختران بعد از اتمام ‌سال سوم دوره ابتدایی خود، گوشی تلفن همراه خریده‌اند. این‌ درصد بعد از اتمام دوره ابتدایی در دختران ٣٩ و در پسران ٨٣‌ درصد شده است که زنگ خطری بزرگ برای والدین است. این محقق می‌گوید که انیشتین هشدار داده بود که من از روزی می‌ترسم که تکنولوژی از تعامل انسانی پیشی بگیرد. در چنین روزی، جهان، نسلی از احمق‌ها خواهد داشت. این محقق می‌گوید: «زمانی که از والدین می‌پرسیم به نظر شما سنین پایین مناسب استفاده از تلفن همراه است یا نه، متاسفانه پاسخ درستی ندارند. شاید بهترین سن خرید گوشی برای فرزندان، دوره دبیرستان باشد. دختر و پسر در این سن دیگر کودک نیستند و می‌توانند تا حدی خوب را از بد تشخیص دهند. البته لازمه این کار آن است که پدر و مادر با ارایه مشورت‌های دقیق به فرزندشان او را همراهی کنند.»

منبع:ایسنا

مرتبط:

با کودکان و نوجوانان تلفن همراه به‌ دست‌ چکار کنیم؟

استفاده از تلفن همراه چه آسیب‌هایی را به کودکان وارد می‌کند؟

آیا فرزندتان برای تلفن همراه آماده است؟