جشنواره تئاتر باید طبیعت را به کودکان معرفی کند

سمیه منجم کارگردان تئاتر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر کودکان در آپارتمان ها محدود شده اند و حتی مهد کودک ها نیز بدون حیاط و یا دارای فضای بسیار کوچک هستند که باعث شناخته نشدن درست طبیعت به آنها می‌شود.

وی تاکید کرد: تئاتر می‌تواند باعث آشنایی کودکان با طبیعت شود و حتی می توان طوری برنامه ریزی کرد که کودکان در طبیعت و کنار درختان و هوای آزاد آن ببینند.

این کارگردان  گفت: شناخت رنگ ها برای کودکان کم اهمیت پنداشته شده در حالی که کودکان باید بدانند که رنگ ها فقط قرمز و زرد و آبی نیست و ما می توانیم در تئاتر رنگ های مختلف را به آنها بشناسانیم.

منجم با بیان اینکه کار برای خردسال بسیار سخت تر از بزرگسالان است، افزود: خردسالان اگر کار را نفهمند یا آن را دوست نداشته باشند سریع واکنش نشان داده و مانند بزرگترها درگیر تعارف نمی شوند.

این کارگردان که با نمایش “دنیای رنگی رنگی” در بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان حضور دارد، گفت: داستان این نمایش متناسب با شعار جشنواره، یعنی “کودک، طبیعت، تئاتر” و درباره آشنایی خردسالان با فصل های مختلف و رنگ های خاص هر فصل تولید شده است.

منجم خاطرنشان کرد: تئاتر خردسال علاوه بر پرتخیل بودن، باید نکته سنج نیز باشد، زیرا خردسالان می بینند، در ذهنشان حک می کنند و برای همین باید راه رفتن، حرف زدن و تمام جزئیات با دقت انجام شود زیرا کوچکترین اتفاقی موجب سو برداشت و واکنش عکس شده و در پایان نتیجه ای حاصل نمی شود.

“دنیای رنگی رنگی” به نویسندگی و کارگردانی سمیه منجم از لاهیجان در بخش مسابقه خردسال جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان به روی صحنه می‌رود.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری مجید قناد با شعار “کودک، طبیعت، تئاتر” از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه به میزبانی همدان برگزار می‌شود.

منبع خبر: ایرنا

مرتبط: