نشست خبری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، نشست خبری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ، با حضور مجید قناد، دبیر جشنواره، احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و مهدی قلعه، دبیر اجرایی جشنواره، در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

در این نشست که با تأخیر بسیاری آغاز شد، مجید قناد از  حل و فصل کم و کسری‌ها با کمک مدیران گفت و بدین مسأله اشاره کرد که آثار تئاتر کودک و نوجوان در بخش‌هایی چون خردسال و خیابانی افزایش یافته است. او گفت به سبب برگزاری مسابقه دانش‌آموزی، آموزش و پرورش امسال جشنواره را همراهی کرده است.

مجید قناد مدعی شد همه بخش‌ها تئاتر کودک و نوجوان وضعیت خوبی دارند. او در بخشی از صحبت‌هایش متذکر شد: «این بچه‌ها آینده تئاتر هستند و در آینده وارد جشنواره فجر می‌شوند. جشنواره کودک کمتر از جشنواره فجر نیست. هم و غم همه عزیزان رشد این بچه‌ها هست. تلاش کردیم فشار را از روی کارگردانان برداشته شود. ما این فرصت را دادیم که در حوزه متن ضعف آثار در حوزه کارگردانی حل و فصل شود.»

تئاتر کودک و نوجوان

قناد از تداوم حضور دبیر جشنواره نیز سخن گفت و  تأکید کرد حضور مداوم یک دبیر می‌تواند خطاهای مدیریتی را برطرف کنند.

مهدی قلعه، در مقام دبیر اجرایی جشنواره، برخلاف رویه‌های همیشگی چنین نشست‌هایی، بیشترین نکات درباره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را بیان کرد. وی با اشاره به اینکه در فراخوان جشنواره از شعار «کودک، تئاتر، محیط‌زیست» استفاده شده است، اعلام کرد سازمان محیط زیست از چهار کار حامی محیط‌زیست در همدان حمایت خواهد کرد. او درباره دیگر بخش‌های مورد حمایت گفت در بخش‌های اجرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهار جایزه اهدا خواهد کرد. انجمن نمایش کانون هم یک جایزه می‌دهد و حوزه هنری هم یک جایزه اهدا می‌کند. کانون تئاتر کودک خانه تئاتر هم در چهار بخش چهار جایزه اهدا می‌کند.

وی با اشاره به حضور دکتر سیف در حوزه برنامه‌ریزی گفت وی یک برنامه چهل صفحه‌ای نوشته است که تا به امروز تنها یازده درصد خطا داشته است و یکی از این خطاها اعلام نتایج بوده است که ناشی از تقارن اربعین بوده است.

قلعه درباره هیئت‌های انتخاب گفت: «داورها را با ترکیبی شهرستانی انتخاب کردیم و این پراکندگی برای کاهش حرف و حدیث بوده و داوری نهایی هم بدین منوال با حضور هنرمندان شهرستانی خواهد بود.»

قناد در این باره متذکر شد که هنرمندان شهرستانی اصولاً زحماتشان نادیده گرفته می‌شود و می‌بایست شرایط برای تقدیر آنان فراهم شود.

قلعه در ادامه صحبت‌هایش گفت امسال سه نقال برتر دانش‌آموزی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اجرا خواهند داشت و کارگاه‌ها با کمک کانون پرورش فکری برای کارگردانان و برخی افراد معرفی شده از استان‌ها برگزار می‌شود. از دیگر برنامه‌های مشترک کانون و جشنواره حضور دو تریلی سیار در استان همدان است.

تئاتر کودک و نوجوان

دبیر اجرایی اعلام کرد برنامه مجله تئاتر هر شب یک ساعت از شبکه چهار به صورت زنده پخش می‌شود.

وی درباره بخش بین‌الملل نیز گفت ۱۰۰ کار از سراسر جهان درخواست حضور در جشنواره را داده‌اند که از این میان آثاری از کشورهای فرانسه و ایتالیا، اسپانیا،آرژانتین، تاجیکستان بلژیک در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حاضر می‌شوند و کارگاه‌هایی توسط مدرسانی از استرالیا و ایتالیا و الجزایر برگزار می‌شود.

قناد درباره انتخاب آثار گفت: «به دلایل چارچوب‌هایی نمی‌شد برخی کارهای خارجی را انتخاب کرد.»

قلعه درباره بخش خیابانی گفت: «در بخش خیابانی مرحله ارایه طرح و ایده را حذف کردیم. چون شرط تازه بودن اثر بود، ۲۰ کار تکراری در بخش کودک و سه کار در بخش خردسال حذف شدند.»

قرار است در این جشنواره از رضا بابک تقدیر و از کتاب تاریخ شفاهی تئاتر کودک به روایت او رونمایی شود. در این دوره از جشنواره هولدینگ بهشهر در مقام اسپانسر،‌یک ماشین برای اجرای نمایش‌های سایر در استان همدان فعال خواهد کرد.

پوستر  بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، هشتم آبان رونمایی می‌شود و به گفته دبیر اجرایی شاید در چند شهر باز رونمایی کرد.

احسانی نیز در پایان نشست ابراز امیدواری کرد همدان میزبانی خوبی داشته باشد و با اشاره به پایلوت بودن همدان در حوزه جشنواره‌داری اجشنواره فیلم هم به همدان بازگردانده‌ شود.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به دبیری مجید قناد با شعار «کودک، طبیعت، تئاتر» آبان‌ماه سال جاری در همدان برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط: