انتشار بازنویسی «شیرین و فرهاد» برای نوجوانان

مجید شفیعی از انتشار بازنویسی منظومه «شیرین و فرهاد» وحشی بافقی برای نوجوانان خبر داد.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان درباره این کتاب به ایسنا گفت: در بازنویسی این منظومه تلاش کرده‌ام شاعرانگی اثر و ظرایف و تصویرسازی‌های غنی وحشی را که در جهت بیان ظرایف عاشقانه بوده، حفظ کنم  و آن را به صورت همه‌جانبه انعکاس دهم. من در مقام نویسنده علاوه بر این‌که مبادرت به برگردان این منظومه به نثر  کرده‌ام برای مفاهیم ذهنی هم مابه ازای عینی و حسی یافته‌ام تا مخاطب بتواند چیزهایی را که قهرمانان داستان به آن می‌اندیشیده‌اند به صورت عینی، تصویری و قابل درک و ملموس حس کند.

او افزود: در منظومه «فرهاد و شیرین» مضمون‌های عاشقانه و عواطف شورانگیز با زبانی ساده و روان بیان شده است.  وحشی بافقی در دسته‌بندی شاعران و ادوار شعر فارسی، شاعر مکتب وقوع محسوب می‌شود و از شاعران مشهور این شیوه است.  وحشی در منظومه «فرهاد و شیرین» نظر به عشقی عرفانی دارد و فرهاد را سمبلی از عارف و سالک بودن می‌داند. وحشی بافقی از غزلسرایان و شاعران مشهور نیمه اول قرن دهم هجری است. او در زمان پادشاهی شاه تهماسب و شاه اسماعیل دوم می‌زیسته است. «فرهاد و شیرین» از مثنوی‌ها و از منظومه‌های معروف و از بزرگترین و مهم‌ترین آثار دراماتیک فارسی محسوب می‌شود.

بازنویسی منظومه «فرهاد و شیرین» وحشی بافقی برای نوجوانان در انتشارات پیدایش و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه راهی بازار کتاب شده است.

فرهاد و شیرین منظومهٔ عاشقانهٔ ناتمامی ۱۰۷۰ بیتی در قالب مثنوی از وحشی بافقی به تقلید از خسرو و شیرین است.در این منظومه واقعه‌ای از داستان خسرو و شیرین یعنی عشق فرهاد کوهکن به شیرین به سبکی مؤثر و دلنشین به نظم کشیده شده‌است. عمر شاعر وفا نکرد تا منظومهٔ خود را به پایان ببرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کتابی در حمایت از یوزپلنگ ها به زبان کودکان

نحوه انتخاب یک کتاب خوب

کتاب «شب به‌خیر فرمانده» نویسنده شیرازی در کانادا